Čtvrtek 17. červenceSvátek má Venku je 15 °C, Skoro Zataženo

Nejprodávanější Ford má elektrickou verzi. Puma je úplně jiná, než si myslíte

Aktuálně.cz Před 7 hodinami

 Eva Srpová

Puma s litrovým motorem je nejprodávanější model Fordu v Evropě. Značka přichází také s elektrickou verzí zvanou Gen-E. Jde o kompaktní crossover, který má i jako auto do zásuvky vynikat nad konkurencí v praktičnosti, univerzálnosti a v neposlední řadě i solidní ceně. I když není revoluční, rozhodně dokáže překvapit.

Konzervativní vzhled, chytré úpravy

Na první pohled není mezi klasickou benzinovou Pumou a verzí Gen‑E příliš velký rozdíl. Designéři přidali jen několik nenápadných úprav, které k elektromobilům patří. Dostal proto uzavřenou masku chladiče, upravený nárazník a specifická kola s optimalizovaným odporem vzduchu.

Výhodou tohoto přístupu je, že elektrická Puma působí přirozeně a známě. Žádné extravagantní linie nebo výstřední řešení. Může oslovit zákazníky, kteří uvažují o elektrickém pohonu, zároveň nepotřebují usednout do "futuristického auta budoucnosti". V novém žlutém laku vyhrazeném pouze pro verzi do zásuvky působí docela hravě.

Interiér: praktická evoluce

Uvnitř se rovněž žádná revoluce nekoná. Kabina vychází z modernizované verze klasické Pumy, což znamená nový 12" dotykový infotainment SYNC 4 a přehledný digitální přístrojový štít. Fyzická tlačítka téměř zmizela, což bude pro někoho výhra, pro jiného komplikace. Například klimatizace se ovládá výhradně přes obrazovku. Tlačítkem jde nastavit pouze ofuk čelního skla a zobrazení kamer při parkování.

Ergonomie je však slušná, sedadla pohodlná a výhled z vozu bezproblémový. Vyšší výbavy navíc přinášejí kvalitnější materiály, včetně příjemného semiše. V nižších stupních bude interiér spíše funkční, je potřeba i počítat s tvrdšími plasty.

Zajímavostí je přepracovaná středová konzole. Díky absenci řadicí páky - volič je na pravé páčce pod volantem -, vznikl slušný prostor pro odkládací schránky a samozřejmě bezdrátové nabíjení mobilu.

Kufr, který překvapí

Jedním z hlavních taháků Pumy Gen‑E je však její nečekaná praktičnost. Zavazadlový prostor nabízí objem až 566 litrů, což je na poměry elektrických crossoverů velmi nadprůměrné číslo. Pod podlahou se nachází hluboká, 145litrová přihrádka, kterou Ford nazývá GigaBox. Slouží třeba jako úložný prostor pro zašpiněné věci, dokonce má i odtokový kanálek. Navíc k tomu připočítejte 43litrový frunk pod přední kapotou vhodný na dobíjecí kabely.

Z hlediska prostoru pro posádku je Puma vyhovující, i když vyloženě neohromí. Vpředu se sedí pohodlně, vzadu ale prostor nad hlavou i pro kolena trochu omezuje zvýšená podlaha, pod kterou je uložená trakční baterie.

Dojezd a nabíjení: skromný, ale realistický

Při pohledu na technické údaje je elektrická Puma průměrná. Gen‑E využívá baterii o kapacitě 46 kWh (43,6 kWh využitelných), což není na dnešní poměry zrovna oslnivá hodnota. Ford slibuje oficiální dojezd až 376 kilometrů.

Po prvním usednutí do auta nás na základě předchozích jízd varoval palubní počítač, že v reálném provozu zvládneme spíše 270 kilometrů. Evidentně s ním jezdil někdo buď s velkým poměrem dálnic, anebo si chtěl cestu náležitě užít.

Puma Gen-E totiž při běžném tempu mile překvapí velmi nízkou spotřebou. Během našeho týdne se ji dalo bez problému srazit na 12 až 13 kWh/100 km, což řadí Pumu mezi nejúspornější elektromobily v segmentu. Opakovaně jsme tak zvládli na jedno nabití najet 350 kilometrů.

V parametrech nabíjení však nepatří mezi technologické lídry, zvládá maximálně výkon 100 kW, automobilka uvádí, že z 10 na 80 % se vůz zvládne dobít za přibližně 23 minut. Podle našich zkušenosti křivka brzy klesne spíše na 80 kW. Domácí nabíjení probíhá výkonem 11 kW. Na rychlé dálniční přesuny, kdy se hodí načerpat energii za co nejkratší čas, tak úplně vhodná není.

Ford pohání elektromotor s výkonem 124 kW (169 k), který posílá na přední kola. Zrychlení z nuly na 100 km/h zabere rovných 8 sekund, což je na městský crossover svižné, ale brutální odpich výkonných elektroaut nečekejte.

Co však potěší víc než čísla, je samotný jízdní projev. Díky přesnému řízení působí Puma i v elektrické verzi překvapivě hravě. Podvozek je tužší, ale stále kultivovaný. Na rozbitějších cestách už ale vyšší hmotnost o sobě dá vědět.

Příjemná je možnost nastavení intenzity rekuperace, a to včetně režimu "one-pedal", kdy vůz brzdí téměř výhradně pomocí elektromotoru. Celkově tak jízda působí hladce, předvídatelně a pohodově, jak se od městského elektromobilu čeká.

Technika a výbava

Gen‑E se nabízí ve třech výbavových stupních, Puma, Premium a Sound Edition. Už základ nabídne vše důležité - LED světla, adaptivní tempomat, bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto a parkovací kameru. Verze Premium přidává matrix LED světlomety, audio systém Bang & Olufsen, bezklíčový přístup, větší kola i vyhřívaná sedadla a volant. Vrchol přidává na estetice - černou středu a zrcátka doplňuje speciální bílý metalický lak, temně šedá kola, černý strop, lepší čalounění a k prémiovému audiu ještě výkonnější subwoofer.

Ford navíc láká zájemce na zajímavou cenu, pokud využije značkové financování. U základního modelu tak z ceníkových 869 tisíc korun klesne za 699 tisíc, výbava Premium vyjde na rovného třičtvrtě milionu a vrcholná na 815 tisíc. Za tuto sumu nabídne Puma kombinaci praktičnosti, nízkých provozních nákladů a solidní výbavy.

Ve srovnání s konkurencí, jako je Peugeot e‑2008 či MG ZS EV, má Ford navrch hlavně v zavazadlovém prostoru a nízké spotřebě, je také daleko příjemnější ho řídit. Hlavním konkurentem mu je Škoda Elroq, kdy se u Pumy ukazuje slabina v dojezdu a absenci větší baterie. 

Verdikt: rozumná volba s překvapivým talentem

Ford Puma Gen‑E není elektromobil, který by chtěl oslňovat dojezdem nebo sofistikovanými technologiemi. Místo toho sází na osvědčenou platformu, praktický interiér a překvapivě kultivovaný jízdní projev. V městském prostředí dává smysl, hlavně pokud hledáte auto, které "funguje", a přitom vás nebude nutit ke kompromisům v praktičnosti.

Na druhou stranu stačí si trochu připlatit a můžete mít všestrannější elektromobily s lepším dojezdem či rychlejším dobíjením. Záleží tak na preferencích, co je pro vás skutečně důležité.

Pokračovat na celý článek