Pondělí 16. červnaSvátek má Venku je 20 °C, Skoro Zataženo

Nejrychlejší škodovka všech dob je ideálním autem na každý den. Dostane i unikátní barvu

CNN Prima News Před 7 hodinami

V pořadí druhé čistě elektrické SUV z Mladé Boleslavi je na trhu teprve pár měsíců, a přesto se ho napříč celou Evropou prodalo už více než 70 tisíc. Jeho dosavadní úspěchy umocňuje fakt, že v dubnu šlo o vůbec nejžádanější nový elektromobil na starém kontinentě. A to přitom zdaleka nebyly k mání všechny plánované verze. Té pravděpodobně nejzajímavější, minimálně co se parametrů týče, se zákazníci dočkali opravdu nedávno.

K TÉMATU: Nová Škoda Enyaq RS se oficiálně odhaluje. Technicky není lepší než Elroq RS

Jmenuje se Elroq RS a jde o nejrychlejší sériovou škodovku nejen současnosti, ale dokonce všech dob. Dva elektromotory umístěné na přední a zadní nápravě mají celkový výkon 335 koní a zajišťují tak pohon všech čtyř kol, který je při akceleraci klíčový. Díky tomu je elektrické SUV schopné zrychlit z nuly na stovku za 5,4 sekundy, což je o vteřinu rychleji než aktuální Octavia RS a o 0,9 sekundy než nový Kodiaq RS.

Naopak maximální rychlostí za svými spalovacími sourozenci dalece zaostává, zastaví se totiž o omezovač už na 180 km/h. Potřebnou energii čerpá Elroq RS z vysokonapěťové baterie s využitelnou kapacitou 79 kWh, která by měla vydržet nabitá až po dobu 550 kilometrů. Pokud se pak vybije, je možné ji díky rychlému nabíjení výkonem až 185 kW dobít z deseti na osmdesát procent kapacity za přibližně 26 minut.

Škoda Elroq RS je dále standardně vybavena sportovním podvozkem sníženým o 15 milimetrů a progresivním řízením. Na přání si ho však můžete osadit adaptivními tlumiči DCC. Vzhledem ke zvýšenému výkonu má pak verze RS ještě výkonnější brzdy na přední nápravě s dvoupístkovými třmeny.

Ve výbavě nic nechybí

Že jde o vrcholný model, ale poznáte už od prvního pohledu, kdy ho asi nejvíce prozrazují černé prvky na karoserii – jako jsou lemy kolem oken, zrcátka nebo třeba černé nápisy Škoda namísto klasických log. Součástí Elroqu RS pak mohou být až 21palcová litá kola se specifickým designem nebo tradiční RS-barva Mamba Green. A když už jsme u té barvy, sluší se říci, že od července bude k mání vůbec poprvé také matná kovová.

Ta však bude pouze v limitované edici 800 kusů pro celý svět, z čehož 130 kusů jich pak poputuje do Česka, aby oslavily 130 let existence značky Škoda. Úpravám se však u „RSa“ nevyhnuly ani nárazníky, které jsou celkově mohutnější a agresivnější. Matrix-LED světla vpředu a Top LED s dynamickými směrovkami vzadu pak sice můžete mít i u klasického Elroqu, jenže u RS jsou standardem. Podobně jako svítící maska Tech-Deck Face.

Interiér je převážně černý a kombinuje čalounění mikrovláknem Suedia s limetkově zeleným kontrastním prošíváním a obložením v imitaci karbonu. Nechybí tu však ani tříramenný vyhřívaný volant s perforovanou kůží, sportovnější sedadla, kryty pedálů z nerezové oceli nebo spousta plaketek RS. Standardní výbava potom zahrnuje prakticky všechno, co v ceníku najdete, čemuž pochopitelně odpovídá i vyšší pořizovací cena – 1 269 000 Kč (základ 799 000 Kč).

Jeden z nejtišších elektromobilů

My jsme s novým Elroqem RS měli možnost už krátce jezdit, a to v okolí domácího polygonu Aurel nedaleko Mladé Boleslavi a sportovní zaměření se mu rozhodně nedá upřít. Nicméně mnohem více je autem na každodenní rychlé přesuny než náčiním na závodní okruhy. Zejména pak v režimu Comfort jsou příplatkové adaptivní tlumiče schopné přetavit většinu nerovností na mírné pohupování. A to ticho!

Nedávno jsme zkoušeli nejtišší elektromobil na světě – Mercedes-Maybach EQS – a musíme uznat, že elektrická Škodovka nijak zásadně nezaostává. Inženýři vrcholný model doslova vystlali odhlučňovacími materiály a je to opravdu znát. Ani od podvozku, kol, podběhů a dokonce ani od mohutné karoserie není prakticky nic slyšet, fascinující.

Když ale potom přepnete do režimu Sport, podvozek i řízení výrazně ztuhnou a okamžitě o nerovnostech víte o poznání více. Věřte nám, v zatáčkách to však oceníte. Rodinné SUV na steroidech je najednou chirurgicky přesné od volantu a všemi čtyřmi koly drží přilepené k asfaltu, a to bez ohledu na to, zda plyn na výjezdu jenom „šolícháte“ nebo tvrdě zašlapáváte do podlahy. Toho „gripu“ má Elroq RS až nečekaně hodně.

Brzdy pak sice brzdí špičkově, ale vychytat ten správný brzdicí bod je nesmírně složité. Především kvůli tomu, jak dobře je auto odhlučněné a jak maskuje rychlost. Do zatáčky jsme tak většinou najížděli mnohem vyšší rychlostí, než jsme si mysleli. Nicméně Elroq to vždycky ustál. I té dynamiky má opravdu hodně, což je jasné už při pohledu na jeho parametry. Na druhou stranu se příjemně dávkuje, není tam takový ten typický elektrický „kopanec“, takže sešlápnout plný plyn by se nemuselo bát ani dítě.

Splněným snem moderního otce

Nová Škoda Elroq RS je tedy přesně tím autem, kterým bychom jako tátové od rodin chtěli každý den jezdit po městě. Je prostorné, reprezentativní, má všechno, co by správný elektromobil měl mít, předjíždění je s ním hračka a jakmile vyjedete na okresky, bude vás bavit v každičké zatáčce. Cenově navíc není nijak přestřelený, vždyť ID.4 GTX začíná na částce 1,5 milionu a takový Ford Mustang Mach-E GT dokonce na 1 763 900 Kč.

Pokračovat na celý článek