04. květnaSvátek má Venku je 14 °C, Oblačno

Někdejší klíčoví muži Babiše mizí ze scény. Po Prchalovi s Hančem míří do nové práce i mluvčí

CNN Prima News Před 2 lety

Informace CNN Prima NEWS od zdroje, který si nepřál být jmenován, okomentoval sám Vořechovský. „Je to moje věc a zatím nemám nic s nikým domluveného napevno. Až se někde dohodnu, tak dojde na podpis,“ řekl redakci bývalý tiskový mluvčí Babiše. „Až budu mít někde dohodu, tak k tomu klidně něco řeknu, ale zatím jsem nikde nic nepodepsal,“ doplnil Vořechovský.

Redakce se pokoušela oslovit i šéfa společnosti PP Partners, kam má údajně Vořechovský nastoupit, Andreje Čírtka. Ten však do vydání článku na telefonáty ani SMS zprávu nereagoval.

Vořechovský u Babiše skončil po nedávných prezidentských volbách, ve kterých expremiér ve druhém kole prohrál proti bývalému náčelníku Generálního štábu Armády ČR Petru Pavlovi. Kromě něj tehdy od Babiše odešla i jeho tajemnice Tünde Bartha či právě Prchal.

ČTĚTE TAKÉ: Babišův mág Prchal dostal novou práci. Má pomoct politické straně na Slovensku

V posledních dnech a týdnech vyšlo najevo, že žádaní jsou i další bývalí členové Babišova marketingového týmu. Zmiňovaný Marek Prchal, jehož sám expremiér v roce 2017 po vítězných sněmovních volbách označil za „génia sociálních sítí“, zahájil spolupráci se slovenskou politickou stranou Svoboda a Solidarita (SASKA). „Marek Prchal pracoval s našimi lídry a týmem ve straně, jednáme o další spolupráci,“ prozradil začátkem dubna CNN Prima NEWS mluvčí strany Ondrej Šprlák.

Před pár dny pak tisková mluvčí strany Hlas-SD, v jejímž čele stojí bývalý předseda slovenské vlády Peter Pellegrini, potvrdila informaci redakce, že pro partaj již jistou práci vykonal další z někdejších Babišových marketérů Marek Hanč. „Agentura pana Hanče připravuje jen jednu konkrétní aktivitu, kterou však v této chvíli je ještě předčasné zveřejňovat,“ sdělila CNN Prima NEWS tisková mluvčí strany Hlas-SD Patrícia Medveď Macíková.

Prchal a Hanč proti sobě

Tato dvojice se tak de facto postaví proti sobě. Na Slovensku se totiž na konci září konají předčasné volby a obě strany aspirují na co nejlepší výsledek. Obě v posledních týdnech zažívají ale spíše propad. Pellegriniho Hlas-SD byl dlouhé měsíce na čele volebních průzkumů navzdory faktu, že strana vznikla teprve v roce 2020 poté, co se expremiér spolu s dalšími politiky odštěpil od Směru-SD dalšího bývalého předsedy vlády Roberta Fica. Ten se však v posledních průzkumech vrátil do popředí, Hlas-SD naopak čím dál více ztrácí.

To Prchal má před sebou ještě složitější práci. SASKA, kterou vede donedávna ministr hospodářství a vicepremiér Richard Sulík, se totiž v průzkumech pohybuje jen těsně nad pětiprocentní hranicí, kterou je nutné překonat pro zisk mandátů.

Vizuály z kampaně, na které se měl podílet sám Prchal, ale již strana zveřejnila a dá se usuzovat, že nesou expertův rukopis. Sulík a další tváře strany se snaží působit velmi neformálně. Podobně jako Babiš na mnoha svých billboardech z dílny Prchala a Hanče.

Je otázka, zda se Prchalův efekt u SASKA dostaví, neboť její preference nejsou příliš vysoké. Slovenská politická scéna je aktuálně přesycená stranami, které cílí na podobné voliče jako SASKA. Teprve nedávno vznikla partaj s názvem Demokrati, do jejíhož čela se postavil současný premiér v demisi Eduard Heger, který byl dosud členem hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti (OLaNO) bývalého předsedy vlády Igora Matoviče. Nově vznikla i strana Jablko pod vedením europoslankyně Lucie Ďuriš Nicholsonové, vlastní politický subjekt rozjíždí i další bývalý premiér Mikuláš Dzurinda.

Marketing jako Babišův nástroj úspěchu

Trio marketérů bylo v uplynulých letech ve službách šéfa ANO Andreje Babiše. Prchal s Hančem navíc byli považováni za hlavní tvůrce jeho předvolebních kampaní. Za léta, kdy tato dvojice u Babiše působila, získalo hnutí ANO hned v několika volbách nejvyšší počet hlasů.

V roce 2021 však Babišovu hnutí Prchalovy a Hančovy nápady k vítězství v parlamentních volbách nepomohly. Hanč pak v roce 2022 od Babiše odešel. Úspěch se nedostavil ani letos v lednu při prezidentském volebním klání. V tom se sice Babiš dostal do druhého kola, ale v něm nestačil na bývalého náčelníka generálního štábu české armády Petra Pavla. Kromě Prchala u Babiše posléze skončili další členové marketingového týmu.

Poslední Babišova kampaň z dílny Prchalova týmu přitom vyvolala velké emoce, expremiér za ni schytal tvrdou kritiku. Na billboardech například svého konkurenta nepřímo spojoval s válečným konfliktem na Ukrajině. „Generál nevěří v mír. Volte mír. Volte Babiše“ nebo „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat, ne voják“, zněly některé z Babišových sloganů.

Pokračovat na celý článek