Některé domácnosti jsou nemile překvapeny vyššími účty za teplo. Může za to zdražování jednotlivých tepláren. Důvody jsou zvyšování cen paliv a emisních povolenek, zvyšování nákladů na provoz a údržbu nebo i inflace. Svůj podíl na tom má i vláda, která provedla změnu v dani z přidané hodnoty. Od ledna 2024 se na dodávky tepla vztahuje DPH ve výši 12 procent namísto dosavadních 10 procent.
ČTĚTE TAKÉ: Domácnosti zasáhne další zdražování. Více zaplatí za vytápění, porostou ceny u benzinek
Proč ale někteří řeší tak vysoké nedoplatky? Platby za teplo jsou specifické a liší se například od dodávek elektřiny nebo plynu. A to zejména tím, že odběratelem není domácnost, ale vlastník domu. Nejčastěji jde o stavební bytové družstvo nebo společenství vlastníků jednotek. Až poté se k majitelům jednotlivých bytů dostává rozúčtování nákladů a vyúčtování záloh.
Cena za teplo také nepochází z tradičních ceníků, jako v případě jiných energií. Stanovuje ji dodavatel za podmínek určených Energetickým regulačním úřadem (ERÚ). Z nich vyplývá, jaké jsou oprávněné náklady a přiměřený zisk.
Regulační úřad také upozorňuje, že i vyúčtování se odlišuje od výpisu záloh za elektřinu a plyn. Za teplo sice domácnosti platí zálohově a podle očekávaného odběru. Na druhé straně, pokud se dodavateli zvednou náklady, nemusí vás o tom informovat jako v případě dodávek jiných energií. To se stalo ve větší míře například v roce 2022, kdy vzrostly ceny plynu, elektřiny nebo uhlí.
„Klíčová je komunikace se stavebními bytovými družstvy nebo společenstvími vlastníků jednotek. Důležité je, jak má vlastník nastavenou smlouvu s dodavatelem. Po doručení vyúčtování máte právo být seznámeni s celkovými náklady objektu a způsobem rozdělení mezi jednotlivé byty,“ uvádí regulační úřad.
Jak na reklamaci?
ERÚ může zasáhnout v případě, kdy dodavatel porušil pravidla kalkulace pro výpočet celkové ceny. „Naše pravomoci ovšem končí u vlastníka objektu. Pravidla rozúčtování mezi jednotlivé byty nestanovujeme a nemůžeme se věnovat ani případům, kdy máte důvodné podezření, že došlo k pochybení. Pro odborné posouzení rozúčtování můžete kontaktovat některého z energetických specialistů (Energetická konzultační a informační střediska, EKIS), jejich seznam najdete na webu ministerstva průmyslu a obchodu,“ uvádí úřad.
Pokud máte pocit, že vyúčtování je nepřiměřené a je na něm vysoký nedoplatek, můžete podat reklamaci, a to vždy písemně. „Kontakty by vždy měly být uvedeny pod vyúčtováním. Důležitá je i konkrétnost – nestačí informace, že reklamujete vysokou spotřebu a podobně,“ doporučují experti.
Lhůta pro podání reklamace činí běžně 30 dní. Poskytovatel služeb ji ale může mít uvedenou jinak. Pro vyřízení reklamace má pak dalších 30 dní.
Důvody pro vysoké přeplatky mohou být různé. Často jde o nesprávně nastavené zálohové platby, neočekávanou vyšší spotřebu, nesprávnou regulaci vytápění nebo nesprávný odečet měřičů. Rozpor může vzniknout také při špatném započítání zálohových plateb nebo nesprávném rozpočítání.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Z vesnic mizí tradiční české hospody, kvůli nezájmu a energiím. Zachraňují je i Vietnamci