Nová značka má upozornit na samostatný jízdní pruh vyhrazený pro některé účastníky silničního provozu. Mohou do něj vjet jen vozidla určitých kategorií, konkrétně osobní auta s nejméně dvěma osobami, elektromobily, taxíky (i bez zákazníků), autobusy a další prostředky veřejné hromadné dopravy, píše Focus.
ČTĚTE TAKÉ: Extrémní plán pro zelenou planetu. Německý profesor chce benzín na příděl či zákaz létání
Na komunikacích dálničního typu by se zpravidla mělo jednat o levý jízdní pruh, aby se předešlo kolizím u výjezdů nebo při předjíždění.
V některých úsecích se může platnost pravidla časově omezit podle hustoty provozu. Může se také stát, že se zvýší minimální počet osob ve vozidle na tři, na což by ale měla upozornit doplňková značka.
Smyslem nového označení je motivovat lidi k lepšímu vytěžování dopravních prostředků ve městech. V případě osobních aut by nové značení mělo tlačit lidi k využívání spolujízd, píše Focus. Cílem je potom u osobních aut se spalovacími motory snížit množství výfukových plynu v ovzduší, uvádí web zpravodajské televize BFMTV.
Ignorování značky a využívání jízdního pruhu, aniž by se příslušné vozidlo vešlo do předepsané kategorie, se řidiči rozhodně nevyplatí. Pokuta v tomto případě činí 135 eur (3 250 korun). Na dodržování pravidla budou dohlížet nejen policisté v terénu, ale i speciální radary řízené umělou inteligencí a schopné rozeznat počet osob ve voze.
Nová dopravní značka se už využívá v Lyonu, Grenoblu a Štrasburku, postupně se bude rozšiřovat po celé zemi. V delším časovém horizontu by mohly existovat i jízdní pruhy, které by využívaly vozy spolujízdy.