04. květnaSvátek má Venku je 12 °C, Zataženo Déšť

Nová funkce Googlu pomůže v boji s dezinformacemi. Odhalí, kdo za webem stojí

Aktuálně.cz Před 2 lety

 ČTK

"Je pravda, že," patří podle Googlu mezi nejvyhledávanější fráze na internetu. Jen v záplavě dezinformací během epidemie koronaviru a války na Ukrajině ji lidé hledali častěji než návod jak upéct chleba. Před dezinformacemi dlouhodobě varují tajné služby. Výzkumy ukazují, že jim věří čtvrtina Čechů a málokdo je dokáže rozpoznat. A i když je poznají, až 36 procent v takové situaci nic neudělá. 

To se v rámci boje s dezinformacemi snaží Google změnit. Nově se uživatelům vedle výsledků vyhledávání ukážou tři tečky. Jakmile na ně klikne, Google ho informuje o tom, odkud se chystá čerpat informace. Ve vyskakovacím okně nabídne podrobnosti o společnosti, organizaci nebo jednotlivci, který web vlastní.

Funkce Informace o výsledku je nyní k dispozici ve všech jazycích a zemích, v nichž funguje Vyhledávání Google. V angličtině pak nově nabízí ještě více informací o autorovi nebo stránce. 

"Vyhledávání na internetu pomáhá lidem najít důležité informace v kritických situacích - například když potřebujeme radu v oblasti zdraví nebo financí. V takových situacích můžeme být ale méně odolní vůči zavádějícím tvrzením. Nová funkce Informace o výsledku lidem pomůže se ve vyhledaných stránkách lépe zorientovat," říká Aktuálně.cz marketingová manažerka pro Google Česko Pavla Grigarová.

Očkování proti dezinformacím

K příležitosti Mezinárodního dne ověřování informací, který připadá na 2. dubna, společnost v Česku navazuje už na několik projektů. Jedním z nich je takzvaná prebunkingová kampaň. Google na ní spolupracoval s projektem Demagog.cz zaměřeným na ověřování výroků ve veřejném prostoru a programem Jeden svět na školách. Kampaň běžela v Česku čtyři týdny a snažila se lidem přiblížit techniky manipulátorů, se kterými se často setkávají na sociálních sítích, aniž by o tom věděli. 

Fungovala na takzvaném principu psychologického očkování, o kterém v rozhovoru pro Aktuálně.cz mluvil vedoucí výzkumu Jon Rozeenbeek. "Podáváme lidem protilátky tak, že jim ukážeme, jak dezinformace fungují. A oni se pak do budoucna proti nim stanou odolnější," vysvětlil.

V reklamních spotech na YouTube, Facebooku a Twitteru lidé mohli vidět minutová videa, která interaktivně vysvětlovala metodu vyvolávání strachu a metodu obětního beránka - dva z nejčastějších způsobů, jak podle expertů dezinformátoři postupují. 

V Česku kampaň založená na krátkých videích zasáhla 37 procent lidí. Dostala se k 80 procentům uživatelů Facebooku a 68 procentům uživatelů Twitteru. U lidí, kteří kampaň viděli, vzrostla schopnost odhalit manipulativní techniku až o osm procent ve srovnání s těmi, kteří se s ní nesetkali, uvádí Google.

Ověřování výroků z diskusí a sociálních sítí

Projektu Demagog.cz poslal Google grant na podporu jeho práce. Peníze mají posílit spolupráci místní pobočky s těmi v Polsku a na Slovensku, kromě toho ale také zrychlit ověřování faktů. "V rámci spolupráce s Googlem máme technologické partnery, kteří pro nás vyvíjejí nástroje na automatizovanou identifikaci obsahu, abychom obsah viděli bezprostředně a také mohli rychleji dohledávat existující výstupy fact checkerů (ověřovačů informací, pozn. red.)," popisuje Petr Gongala z Demagog.cz.

Demagog ověřuje informace dvěma způsoby. "Ověřujeme, co bylo řečeno v politických diskusích, a to tak, že se zaměříme na faktická tvrzení, která zazněla. Vybereme výroky, které byly ověřitelné. Následně je ověříme a vydáme na webu hodnocení," říká koordinátor projektu.

Druhou cestou je ověřování sdělení z Facebooku nebo jiných sítí, kde hraje klíčovou roli rychlost. "Často nás osloví uživatel či přímo Facebook s tím, že se šíří informace, která má znaky nepravdivého tvrzení. Projdeme to, ověříme a označíme pro další uživatele. Zpravidla jde o něco, čemu se už věnovali ověřovatelé v zahraničí," vysvětluje Gongala.

Video: Přiletí dezinformační "granát"? Třetina Čechů je zranitelná, říká analytik Vrabel (10. 1. 2022)

Pokračovat na celý článek