Je to už deset let, co se noční let z malajsijského Kuala Lumpur do čínského Pekingu změnil v noční můru. Krátce po startu zmizel spoj MH370 z radarů a nevyslal žádný další signál. Po letadle s 239 lidmi na palubě se slehla zem.
„Chceme znát pravdu, kde je letadlo a kde jsou ti lidé. Potřebujeme je vidět, pokud žijí. Potřebujeme vidět jejich těla, pokud zemřeli,“ sdělil tehdy pro agenturu AP Li Shuce, otec jednoho z cestujících.
ČTĚTE TAKÉ: V Gruzii už platí kontroverzní zákon o zahraničním vlivu. Omezí svobodu slova, tvrdí kritici
Příbuzným nyní přece jen svitla naděje. Teorie britských vědců z cardiffské univerzity vychází z toho, že dopad 200 tun vážícího letadla do moře by uvolnil tolik energie jako malé zemětřesení. A to by podmořské mikrofony určitě zaznamenaly. Právě jeden takový signál neznámého původu osudného dne zachytily hydrofony u mysu Cape Leeuwin na jihozápadě Austrálie.
„Pokud se potvrdí, že signál s havárií souvisí, výrazně by to zúžilo, nebo dokonce přesně určilo polohu havarovaného letadla,“ sdělil deníku The Sun Usama Kadri, profesor na Cardiff University.
Poloha stroje by mohla být v Indickém oceánu mnohem jižněji, než se původně předpokládalo. Pátrání po troskách a obětech sice už bylo před pěti lety oficiálně ukončeno, Malajsie je ale ochotna případ znovu otevřít.
„Pokud se vyskytnou nové důkazy, rádi případ znovu otevřeme. Protože tady nejde jen o technické okolnosti, ale týká se to lidských životů a my uděláme vše, co bude v našich silách,“ uvedl dříve malajsijský premiér Anwar Ibra.
Teorií, proč letadlo havarovalo, je několik. Většina odborníků se přiklání k tomu, že šlo o předem naplánovaný čin a pilot takto spáchal sebevraždu. Objevily se ale také spekulace o únosu nebo terorismu.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Český fotbalový dům v Lipsku zasáhl orkán. Rozmetal venkovní vybavení, ukazují záběry