Více než 60 procent. Tolik potravin, nápojů a drogerie se prodá s nějakou slevou. Přitom v roce 2004 byl podíl akcí na nákupech jen 25 procent. Češi bez slev už zkrátka nakupovat neumějí.
ČTĚTE TAKÉ: Jestli Česko čeká přímo skvělý rok, rozhodne Německo, říká ekonom. Nastínil nejlepší scénář.
Nová vládní koalice si ale klade otázku, jestli přehršel slev nakonec zákazníka nemate. „Za mě ty akce, pokud fungují tak, jak fungují nyní, opravdu kazí trh. Mohou zákazníky dezinformovat, protože v reálu ani nevědí, kolik ta potravina stojí,“ řekla Oborná pro CNN Prima NEWS.
Podle Oborné by tak vláda měla přijít s nějakým omezením. Konkrétní řešení ale ještě nepředstavila. Inspirací by vládě mohla být třeba Francie, kde může být maximální výše slevy 34 procent a prodejce nesmí své produkty nabízet pod nákupní cenou. Opozici se ale nápad příliš nepozdává. „Obecně jsem proti tomu, aby se jakýmkoliv způsobem zasahovalo do svobodného tržního prostředí. Možná nápady paní Oborné by potom vedly také ke zdražení základních potravin,“ sdělil bývalý ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
Řetězcům snaha o regulaci vadí, potravináři souhlasí
Slevy mají v marketingu supermarketů cenu zlata. I proto řetězce jakékoliv snahy o regulaci kritizují. „Pokud si prosadí, co navrhují, tak to znamená jediné - zdražení základních potravin,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Kdo naopak souhlasí, jsou potravináři. „Kdysi ta sleva sloužila k tomu, že se zlevňovaly třeba sezónní výrobky nebo zboží před koncem data spotřeby, což je logické a pochopitelné. V současné době ale spotřebitelé neznají skutečnou hodnotu výrobku,“ řekla prezidentka Potravinářské komory ČR Dana Večeřová.
Ekonomové pak upozorňují, že žádná sleva není zadarmo. Aby mohl obchodník dát jednu velmi lákavou, musí si pořádně přirazit u zboží, které ve slevě není. Toho si je ale podle ekonoma Pavla Peterky spotřebitel dobře vědom, a proto prý zásah vlády není dobrý nápad. „Vytváření zákona, který omezuje zlevňování potravin ve slevových akcích po letech zvýšené inflace, opravdu nevnímám jako prioritu,“ uvedl.
Česko je zároveň ze zemí sedmadvacítky nejvíce závislé na slevách. Mezi 40 až 50 procenty zboží se v akcích prodá v Dánsku, Bulharsku a na Slovensku.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Čechům zlevní energie o tisíce. Jakým tarifům se vyhnout a kde mají obchodníci nejvyšší marže?











