Jak bude za pět let vypadat Brno? Pokud má něco ovlivnit podobu druhého největšího města v Česku, pak by to dnes mělo být těsně před realizací. Nejen to zaznělo na konferenci Next Big Thing, kterou v září uspořádal Forbes v brněnské Fait Gallery.
Řeč se stočila především na vlakové nádraží, které má být v blízkosti toho autobusového a jehož podobu navrhlo nizozemské studio Benhem Crouwel Architects ve spolupráci s West 8. Je nejviditelnějším výsledkem projektu Europoint Brno, tedy modernizace celého městského železničního uzlu.
Ta by měla vyjít na celkem 73 miliard korun, z toho na samotné nové hlavní nádraží poputuje asi patnáct miliard. Hlavním investorem bude stát a začátek výstavby je naplánován na rok 2028. Hotovo by mělo být v roce 2035.
„Co nás jako architekty na tom projektu extrémně baví, je ten kontext a symbolika. Brno je extrémně našlapané lidmi, kteří jsou progresivní, mají ekonomicky dobré zázemí. A brněnské nádraží přesně symbolizuje to, že společnost je schopná se sjednotit, má společný cíl, je velkorysá a jde si za výsledkem,“ nastínil přístup Brňanů k novému nádraží Karel Watzko z architektonického ateliéru A8000.
Podle něj se realizací takového projektu dostává Brno na mapu velkých měst Evropy, a to nejen počtem obyvatel, ale i významem. A město ho má jak technologický, inovátorský, tak i dopravní.
Ruku v ruce s rozvojem a novými příležitostmi ale musí jít podle Karla Watzka také bydlení. Okolo nádraží se nabízí spousta míst pro rezidenční výstavbu, což dovoluje i nový územní plán a také aktualizace protipovodňových map.

Architekti proto spolupracují se společností PSN, která stojí například za výstavbou nové čtvrti Brno Jedna. Je součástí rozsáhlého plánu, jenž oživuje dynamicky se rozvíjející oblast v okolí řeky Svitavy, a je inspirovaná industriálním kouzlem Plynárenské ulice.
Rezidenční domy Neon a Xenon nabídnou dohromady 188 bytů a součástí projektu jsou i dvě společenské terasy, kde bude například workoutové hřiště.
„Brno má výhodu, že je univerzitním městem. Každoročně se navýší počet obyvatel o sedmdesát tisíc studentů a mělo by být strategií města je tady udržet i po skončení studia. Vytvořit dostatečné příležitosti pro investory, aby vytvářeli pracovní místa, investovali do kultury, sportu, zdravotnictví a taky do kvalitnějšího bydlení,“ prohlásil Petr Pospíšil, ředitel pobočky PSN.
Rozvoj města s více centry a mísení funkcí, stejně jako důsledné využití zastavěného území Brna podle něj podporuje i místní samospráva. Ostatně takzvané Město krátkých vzdáleností je jedním z hlavních principů územního plánu.

The post Nové nádraží dostane Brno na mapu velkých měst Evropy, říká architekt Watzko appeared first on Forbes.