Na začátku byla úspěšná lékárna v pražské Spálené ulici. Další kapitolou je stamilionový e-shop Vitalpoint a především šlapající generační byznys rodiny Chudobových.
Malé rodinné lékárny mají nenapodobitelné kouzlo, přesto z trhu za poslední dekádu téměř vymizely. Jakkoli jim všichni fandí, pravidla trhu jsou neúprosná a kontrolu nad lékárenským byznysem rychle přebraly velké řetězce. Ale našli se i tací, kteří našli způsob, jak rodinné podnikání před „žraloky“ nejen zachránit, ale dokonce z něj udělat stamilionový byznys.
Předepsaný recepis je vlastně jednoduchý a poplatný době: ovládněte online. Udělal to Lubomír Chudoba mladší se svou manželkou Anettou, když se rozhodl pustit do podnikání se svými rodiči, kteří už od roku 1993 provozují rodinnou lékárnu ve Spálené ulici v Praze. Klasický lékárenský byznys rozšířili o e-shop Vitalpoint. A pak se začaly dít věci.
„Nevnímal jsem to jako klasické převzetí rodinného byznysu, spíš jako příležitost vytvořit něco nového – novou odnož firmy, která vychází z našich hodnot a zájmů,“ říká dnes Lubomír o rozhodnutí, které celé rodině pořádně zamíchalo životem. Samozřejmě v dobrém.
Stačí nechat chvíli mluvit čísla. Lubomír s Anettou Vitalpoint spustili těsně před covidem a s ním spojeným boomem tuzemské e-commerce. V posledním předcovidovém roce 2019 ještě lékárna zapsala tržby 1,6 milionu korun. V příštím roce už ale patnáct milionů korun a pak hned čtyřiadvacet.
Když tuto pověstnou „hokejku“ protáhnete, dostanete se skutečně tam, kam tyhle meziroční skoky tržeb směřovaly. Za rok 2024 vykázal Vitalpoint tržby 161 milionů korun. Za šest let Chudobovi znásobili tržby přesně stokrát, letos na víc míří nad hranici 200 milionů.
Nutno dodat, že s relativně nízkým ziskem – za loňský rok byl e-shop v zisku sedmi milionů korun, což podle majitelů způsobily především investice, které pomohly firmě zvládnout rapidní škálování nahoru.
Přitom Lubomír ani Anetta neměli na lékárenský segment žádnou předchozí vlastní vazbu. On vystudoval ekonomický obor, ona práva s cílem stát se soudkyní.
„Rodina mě chtěla vidět jako trestní soudkyni, k tomu jsem směřovala celou dobu. Ale věřili jsme do morku kostí, že děláme správnou věc. A říkala jsem si, že než by mě jmenovali soudkyní, což by bylo ve třiceti, že to bude ještě trvat a že mám nějaký čas zkusit i něco jiného,“ svěřuje se Anetta Chudobová.
Generační posun byl vidět i ve způsobu, jak k online prodejům přistoupili.
Nešlo totiž jen o klasickou lékarnu převrácenou do online světa, sortiment rozšířili i směrem k prevenci a kosmetice s tím, že navíc záměrně míří na produkty, které lékárny běžně nenabízejí. Právě ta spolu s doplňky stravy dnes tvoří největší část tržeb Vitalpointu.
„Do května jsme kvůli kapacitě skladu měli de facto stop stav pro nový sortiment, ale po přestěhování je před námi výzva značného a udržitelného rozšíření sortimentu napříč kategoriemi.Nyní třeba dost roste ekodrogerie a výrobky zdravotního charakteru jako repelenty. Další zajímavou kategorií je zdravá strava,“ doplňuje Anetta Chudobová.
Podle Lubomíra Chudoby je těžké přesně ukázat na to, v čem je soupeření s o hodně většími řetězci lékáren, které českému trhu dominují, nejtěžší. Vědí moc dobře, že největší výhodou řetězců je offline prodej, ve kterém jim mohou jen stěží konkurovat. Jenže zákazníci nevnímají dominanci vždy pozitivně a Chudobovi toho dokázali využít.
„Dlouholetá dominance řetězců formovala u mnoha lidí spíš negativní postoj k lékárnám i produktům, které v nich najdou. Možná i proto se nám daří růst – získáváme důvěru zákazníků, kteří se cítí být řetězcovým přístupem zklamáni a hledají vstřícnější, osobnější alternativu,“ myslí si zakladatel Vitalpointu.
Vidět je to prý i na dodavatelských řetězcích. Zatímco dodavatelé napojení na řetězce jsou vytrénovaní ve striktně, podle Lubomírových slov přehnaně, byznysovém přístupu, ti další jsou otevřenější a férovější.
U svého podnikání se ale filozofií v podstatě vrací do Spálené, do malého lékárenského univerza, kde lékárník zná své zákazníky. Snaží se proto být s nimi v nepřetržitém kontaktu a v případě jakékoli chyby, například zpoždění objednávky, se k ní poctivě přihlásí.
Po stránce prodejů a do budoucna i ziskovosti bude pro Vitalpoint klíčová privátní řada vlastních doplňků stravy, které pro ně vyrábí několik českých firem. Dává jim navíc kontrolu nad samotnou kvalitou.
Mezi nejprodávanější pilotní produkty se pochopitelně řadí král suplementů posledních let hořčík, a to hned v několika variantách. A kromě něj také vitaminy K2D3 či C. V plánu je nyní přidávat do nabídky jednotky nových produktů každý měsíc.
Nejtěžší ale bylo na rapidním byznysovém úspěchu udržet otěže tryskově rozběhlého koně, který meziročně rostl o stovky procent.
„To pro mě bylo a doposud je nejnáročnější výzvou, které jsem kdy čelil. Tento současný přerod podniku. Z malé, rodinně řízené firmy jsme se během krátké doby posunuli na úroveň středně velké společnosti, kde už je nutné mít jasně nastavenou strukturu, procesy i kompetence,“ přiznává Lubomír Chudoba mladší.
„Je to pro mě jako pro podnikatele a ekonoma, ale ne úplně manažera, skutečně zásadní změna. Uvědomil jsem si, že na to sám nestačím, a proto jsem se rozhodl obrátit na odborníky, kteří nám pomáhají tuto transformaci zvládnout,“ dodává pokorně.
Jako „masakr“ označuje například stěhování ze skladu o 120 metrech čtverečních do haly v Tuchoměřicích s výměrou tisíc metrů čtverečních.
Ostatně takové malé zemětřesení to bylo i pro Lubomírovy rodiče, Lubomíra staršího a jeho manželku Hanu. O stamilionových tržbách si ve Spálené samozřejmě mohli nechat jenom zdát.
„Táta byl hodně pesimistický kvůli zavedeným řetězcům. To nám ale paradoxně pomohlo, protože jsme se zamýšleli nad detaily, u kterých bychom se třeba nezastavili. Zkrátka jsme nechtěli, aby se jeho proroctví naplnilo,“ usmívá se syn lékárníka-pesimisty s tím, že dnes už je samozřejmě otcův mindset úplně jiný.
„Myslím, že nám položili hrozně dobrý základ, na kterém můžeme růst a posunout to ještě dál. Je to takový generační byznys, kdy první generace odmaká obrovský kus práce a ta nová tomu může přidat nový drive,“ doplňuje Anetta Chudobová.
Nicméně trh má oči a uši všude. Z doslechu už prý Chudobovi vědí, že se dostali do hledáčku velkých hráčů.
The post Obrat vyrostl stokrát. Manželé udělali z malé lékárny rodičů stamilionový e-shop appeared first on Forbes.











