Úterý 29. dubnaSvátek má Venku je 19 °C, Skoro Jasno

Piknik s nejcennějšími veterány. Všechny uhranulo jedinečné auto, které málokdo zná

Aktuálně.cz Před 6 hodinami

 Eva Srpová

Duo nešlo přehlédnout už v okamžiku, kdy návštěvník vyšlápl první zelenou vlnu a rozhlédl se po scenérii golfového hřiště v Hostivaři. I když prakticky každé ze zhruba necelé šedesátky aut mělo kolem sebe dost prostoru, aby hezky vyniklo, dvě auta měla v sobě to "něco".

Výjimečnost, až agresivitu, schopnost dráždit emoce. Pro někoho možná postrádají jemnou eleganci a distingovanost příznačnou jiné meziválečné vozy. Namísto ní hypnotizují spíš svou drzostí a brutalitou. Umí zkrátka ohromit tím, že jejich tvůrce dokázal přes sto lety stvořit dokonalé art deco na čtyřech kolech.

Dva vozy automobilky Avions Voisin uhranuly nejen návštěvníky výstavy Automobilové klenoty, ale také odborníky z veteránské komunity. I proto si Voisin C16 Myrte odnesl z přehlídky nejvyšší cenu od odborné poroty v čele s veteranistou Karlem Kupkou, který je současně také vydavatelem magazínu Motor Journal.

Když se ho zvědavě ptáme na odhadovanou cenu auta, pousměje se. "Možná sto milionů?", a krčí rameny. Později upřesňuje, že to bude nakonec zřejmě méně, ale kdo ví. Těžké tipnout si částku, vždyť se vyrobily jen pouhé tři kusy, jeden dodnes vlastní thajská královská rodina, druhý si drží sběratel v USA.

Tento konkrétní patřil siamskému králi a do rukou českého sběratele, který si nepřeje veřejně vystupovat, se dostal velice složitě přes Francii. "Francouzi samozřejmě považují výtvory Gabriela Voisina za své národní kulturní dědictví, a tak je velice těžké vyvézt veterány z domovské země," popisuje muž. A dodává, že takto vlastní několik dalších Voisinů, které ale musí zůstat ve Francii.

Voisiny se řadí mezi nejcennější historické automobily, i proto je fascinující, že v Česku se jich pár v pečlivě ukrytých garážích skutečně schovává. Možnost prohlédnout si je naživo tak byla pro všechny, kdo letos na Automobilové klenoty vyrazili, jedinečná příležitost.

Už na první pohled je znát, že konstrukce těchto monumentálních strojů, které svou délkou připomínají spíš podvozky nákladních aut, byla ovlivněna leteckým průmyslem. Vzpěry mezi kapotou a blatníky jsou rovněž v podstatě letecký konstrukční prvek. Vozy ale mají nízké těžiště, sníženou kabinu, zkrátka působí přístupem k proporcím auta na svou dobu pokrokově a dnes v podstatě moderně.

"Voisin si zakládal i na prvcích aktivní bezpečnosti, vždyť u něj jako konstruktér pracoval i André Lefèbvre, který se později proslavil u Citroënu," vzpomíná Jiří Hulák, předseda poroty elegance v rámci výstavy Automobilové klenoty.

"V té době tak byly Voisiny a Bugatti v podstatě nejstylovější vozy své doby. C16 navíc ohromuje nejen vizuálně, ale také technikou. Pohání ho ohromující V12 s úhlem válců 60 stupňů o objemu 4885 cm3 a s šoupátkovými ventily," dodává Kupka. 

Na tachometru má tento konkrétní kus pouhých 2700 kilometrů a v minulosti měl jen dva majitele. Během své existence mu vyměnili také karoserii za tehdy modernější, ale současný majitel zrekonstruoval původní, která má mnohem větší historickou hodnotu. Současně ale zrenovoval i druhou, která zkrátka k historii exempláře neodmyslitelně patří a má ji prý v garáži vedle vozu vystavenou na podstavci.  

Monumentálnímu černému C18 Myrte dělal společnost druhý Voisin, který by sám o sobě také ohromil, ale vedle temného extroverta působila černo-vínová limuzína jako "ten umírněnější bratr". Uzavřený Voisin C28 "Chancellerie" s hliníkovou karoserií z roku 1936 byl i ve své době vrcholem automobilové techniky a ještě o čtvrtinu dražší než tehdejší vrcholné modely Bugatti.

Pohání ho šestiválec o výkonu okolo 100 koní, který dokázal vůz rozjet až na 150 km/h. Do dnešní doby se dochovalo jen asi osm kusů C28. 

Jedinečných automobilů se ale v Hostivaři sešlo mnohem víc a prakticky každé si zaslouží ocenění, stejně jako uznání majitelů, kteří se o ně pečlivě starají. Na další zajímavé veterány se podívejte do galerie.

Pokračovat na celý článek