Úterý 29. dubnaSvátek má Venku je 20 °C, Polojasno

Podívejte se, kolik stojí lékařské zákroky. E-shop VZP „nabízí“ bypass či dialýzu

CNN Prima News Před 2 lety

„Reklama, která v rukavičkách sděluje, že kouření škodí zdraví, už nefunguje. Pokud chceme začít něco měnit – a v tomto případě to není nic menšího než uvažování lidí o svém zdraví a celém systému – museli jsme zvolit provokativnější formu,“ vysvětlil ke vzniku kampaně náměstek ředitele VZP pro služby klientů Ivan Duškov.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Hororové probuzení. Michael usnul s čočkami, oko mu požrala agresivní bakterie

Fiktivní e-shop, který nabízí například bypass, umělou ledvinu či dialýzu, u všech položek v nabídce uvádí jejich reálné náklady. Transplantace ledviny včetně hospitalizace a chirurgického zákroku například vyjde na více než půl milionu korun.

Za provokativní se dají označit i „speciální akce 1+1“ nebo kategorie „cenové trháky“. Absurdita sdělení má však jasný cíl – vzdělat klienty pojišťovny a laickou veřejnost zpravit o tom, na kolik jednotlivé zákroky český zdravotnický systém skutečně vyjdou. A to v protipólu s tím, na kolik vychází preventivní prohlídka u lékaře.

„Cena zdraví je nevyčíslitelná, je tím nejdražším, co máme. Vyčíslit se ale dají ceny zákroků a stejně tak velmi dobře víme, jaké jsou náklady na preventivní vyšetření. Asi není třeba zdůrazňovat, že oproti nákladné léčbě jde o zanedbatelné položky,“ pokračoval Duškov a dodal, že součástí kampaně je upozornit právě na tento propastný rozdíl.

Zákrok máte zaplacený

Po „výběru“ konkrétního zboží se uživatelé dozví, kolik pacientů trpí některou z chorob, která v důsledku vybrané ošetření vyžaduje. Stejně tak zjistí, jaká jsou rizika a zejména, jak mohou zákroku předejít. Jelikož se jedná o fiktivní e-shop, může mnohé zmást tlačítko „koupit“. Pokud však chcete daný zákrok takzvaně hodit do košíku, čeká vás příjemná zpráva.

„Zaplaceno!“ hlásá e-shop. Zákroky a zdravotní pomůcky, které v kampani VZP „nabízí“ jsou totiž hrazeny díky pojištění, které si klienti pravidelně platí. „Ale aby náš systém zdravotní péče fungoval co nejlépe, musíme se k němu všichni chovat odpovědně. Prevence totiž vždycky vyjde levněji,“ zdůrazňují autoři kampaně.

Ačkoliv je záměr vzniku e-shopu poměrně jasný, o emotivní reakce uživatelů, diváků a posluchačů není nouze. Zejména na sociálních sítích se pojišťovna setkává s kritikou. „Tohle si může dovolit třeba supermarket, ale společnost, která je povinně financována solidárním příspěvkem? Chápu, že i špatná reklama je reklama, ale tohle je naprosto mimo. Musíte klesat tak hluboko?“ ptal se u příspěvku nabízející právě transplantaci ledviny v akci 1+1 jeden z uživatelů.

„Milá pojišťovno. Nemocný člověk má úplně jiné hodnoty a vést tuto kampaň je poněkud za hranou. Nemocný moc dobře ví, co ho zdravotní péče stojí. Prosím, obměňte PR team ve vašich řadách. Předem děkujeme,“ připsala další komentující. Našli se i tací, kteří si nebrali servítky.

VZP mírní obavy

„Nechutná a neetická kampaň u závažných diagnóz, kterou mohl vytvořit jen mladý nebo nezkušený člověk s neempatickým a cíleně ekonomickým smýšlením, jenž se neumí vcítit do role pacienta a neumí si představit co obnáší život člověka, v tomto případě čekatele na konkrétní orgán,“ kritizovala další uživatelka. Té přišla představa „e-shopu jako vyčíslení nákladů za konkrétní zákrok absurdní“.

Najdou se ale i hlasy těch, kteří kampaň kvitují. „Skvěle! Ještě bych pro rejpaly doplnil, kolik průměrně tento výkon při standardním průběhu stojí v jiných zemích. Například Německu, Dánsku, Francii, Španělsku,“ hájil pojišťovnu jeden z diskutujících. „Nejdřív jsem myslel, že vám účet ukradli anarchokapitalisté... Ale jako edukace je to dobrý. Lidé mají dost ‚specifické‘ představy i o velmi běžných zákrocích,“ dodal další.

Ti, kteří netuší, že daný příspěvek nebo krátké video odkazující na fiktivní e-shop kampaně, navíc vyjadřují obavy. „Tak snad je to osvětová kampaň, a ne příprava na to, až si budeme muset vše platit sami,“ napsala jedna z uživatelek. Takové a další teze však VZP rázně odmítá. „Neříkáme, že by lidé neměli péči čerpat, naopak je nabádáme, ať využijí možností prevence. Chceme, aby přemýšleli o svém zdraví i celém systému, který zkrátka není perpetuum mobile,“ vzkázal Duškov.

Pokračovat na celý článek