Příspěvek bistra Marthy's Kitchen na sociálních sítích doporučoval v sedmi bodech, jak by se měli chovat rodiče s dětmi při návštěvě podniku. Například apeloval, aby kočárky nepřekážely obsluze v cestě či aby lidé nepoužívali jídelní stoly ani látkové sedačky jako přebalovací pult. V jednom z bodů také naléhal, aby rodiče nenechali děti pobíhat po place.
Sedmero pravidel vyvolalo jak pochvalné komentáře, tak velkou vlnu kritiky. Rodičům kupříkladu vadilo, že některé body v příspěvku byly zbytečně agresivní a urážlivé, jiní obvinili bistro z toho, že „pěstuje nenávist vůči dětem“ a něco takového by si restaurace dovolit neměla. Podle českého šéfkuchaře a někdejšího moderátora pořadu Ano, šéfe! Zdeňka Pohlreicha je ale celá vášnivá diskuze nad jedním příspěvkem nesmyslná – zvlášť, když se v praxi nikomu nic nestalo.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Krutá diskriminace, tepe právník „dětskou vyhlášku“ pražského bistra. Majitel se hájí
„Bouře ve sklenici vody, úplně zbytečné téma. Rozhodně se to neodehrálo bezdůvodně. Majiteli pravděpodobně přetekl pohár trpělivosti a rozhodl se věc korigovat. Podle mého názoru na to má svaté právo. Lidé mají stále ve zvyku se dívat na restaurace optikou nějakého společného majetku – místa, kam mohou přijít kdykoliv a někomu poručit. Bohužel z toho pak vychází i ta mylná představa, že si tam mohou dovolit úplně všechno,“ vysvětlil svůj pohled na kauzu známý šéfkuchař.
Návštěvu do restaurace přirovnal k návštěvě u známého. „Také mu neřeknete, že má hnusný barák, manželka je strašidlo a že má blbý účes. Lidé musí přijmout, že restauratér má svaté právo rozhodnout, jak se svým majetkem a prostorem bude zacházet,“ podotkl Pohlreich.
V případě Marthy's Kitchen je za sebe hluboce přesvědčený, že majitelé nejsou lidé, kteří by nenáviděli děti, jak se to někteří pokouší prezentovat. Ostatně zveřejněné sedmero pravidel bylo spíše doporučením než rezolutním zákazem přítomnosti dětí. Upozornil, že hosté vždy mohou jít do jiného z několika desetitisíců dalších pražských podniků. Mediální smršti a hněvu lidí proto nerozumí.
„Lidi berou sami sebe příliš zbytečně vážně. Absolutně tomu chybí nadhled, je to hnidopišství. Jsou tak zpovykaní a prosáklí nějakou touhou po senzaci, že to není na místě. Mohli by se všichni uklidnit, i servery a média. Restaurační byznys prošel za poslední dva a půl roku dosti zajímavým obdobím a tohle je ta úplně poslední věc – aby se do nás strefovaly profesionální matky, že někdo možná mohl vzdáleně urazit zázrak, který vozí v kočárku,“ nešetřil kritikou Pohlreich.
Jedním dechem konstatoval, že zákazník je stále pánem, nikoliv ale absolutním. „Snažíme se hosty obsluhovat nejlépe, jak umíme, a budeme to tak vždy dělat. Jestli si ale myslí, že si z nich sedneme na zadek, tak je to něco, co bych chtěl odmítnout. Budeme naše služby nabízet v té nejlepší možné formě, ale že by s námi cvičili a kopali nás do zadku, je za mě nepřijatelný koncept,“ doplnila slavná tvář české gastronomické scény.
Kompletní rozhovor se Zdeňkem Pohlreichem o kauze Marthy's Kitchen, chování hostů v restauracích i problémech české gastronomie přineseme příští týden.