Pondělí 09. červnaSvátek má Venku je 16 °C, Oblačno

Pozor na odhady spotřeby elektřiny a plynu. Jak na reklamaci, pokud vyúčtování nesedí?

CNN Prima News Před 4 hodinami

Domácnosti v současné době dostávají vyúčtování za spotřebu energií v minulém roce. Někteří mohou být překvapeni tím, že je na nich uvedena spotřeba, aniž by ji někdo z odběrných míst odečetl. Lidé totiž nemuseli pustit technika domů, protože nebyli doma či zapomněli na dveře nalepit lístek se svým samoodečtem.

ČTĚTE TAKÉ: Válka supermarketů v Německu. Obchody se předhánějí ve slevách, ceny klesají o desítky procent

V těchto případech dodavatel energií udělá odečet odhadem. Energetický regulační úřad uvádí, že energetické společnosti to nedělají náhodnou formou, ale podle modelů různých typů domácností. „Spotřebu lze odhadovat maximálně dvakrát po sobě, následně už musí dojít k fyzickému odečtu nebo samoodečtu zákazníkem,“ uvádí úřad.

Modelová spotřeba je vytvářena na základě skutečných měření podobných domácností. Obsahují i odchylky, jako například topnou sezonu u spotřeby plynu. Pokud ale lidé trávili většinu času v této době mimo domov a například cestovali po exotických zemích, tak jejich spotřeba neodpovídá skutečnosti. A to ani v případě, kdy lidé šetří a nevyužívají své spotřebiče.

Podle energetického úřadu by ale odhady měly ve většině případů odpovídat realitě. „Samozřejmě se ale může stát, že v některých případech sedět nebude, protože daný spotřebitel například výrazně šetří na topení, vůbec nevyužívá některé spotřebiče a podobně. V takovém případě může vyúčtování u dodavatele reklamovat, a pokud doloží skutečnou spotřebu, měl by obchodník jeho reklamaci uznat,“ řekla členka rady Energetického regulačního úřadu Markéta Zemanová.

Nedoplatek uhraďte, pak reklamujte

Pokud tedy spotřebiteli vznikne nedoplatek, tak by ho měl uhradit ve stanoveném termínu. I když by byl špatně vypočítán, tak se při případném odmítnutí platby vystavuje možné sankci. Nejprve se musí s dodavatelem vyrovnat a až následně podat reklamaci.

Pokud se spotřebou nesouhlasíte, tak můžete zavolat na infolinku daného dodavatele. Ti vás s největší pravděpodobností požádají o samoodečet pro přesnější vyúčtování.

Reklamace spotřeby by ale měla být písemnou formou a dodavatel na její vyřízení má 30 dní. „Standardní lhůta pro vyřízení reklamace je sice poloviční, spotřebu ale stanoví distributor, a protože je nutná spolupráce obou subjektů, dává zákon obchodníkovi v těchto situacích více času,“ uvádí úřad.

V reklamaci je potřeba uvést identifikační údaje, číslo smlouvy a také důvod. V případě písemné reklamace má totiž dodavatel jasnou zákonnou lhůtu, dokdy ji má vyřídit.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Češi budou žít jako sardinky, říká ekonom. Smrskflace už zasáhla i trh s bydlením

Pokračovat na celý článek