Se zbytečně vysokou spotřebou se setkala například mateřská škola v Chrudimi. Přes pojistný ventil bojleru, tedy ohřívače, začala po revizi těsně před víkendem protékat voda hadičkou zavedenou přímo do odpadu. Naštěstí se na to přišlo hned v pondělí při každodenní kontrole.
ČTĚTE TAKÉ: Budvar loni vyvezl 1,391 milionu hektolitrů piva. Na export šlo 75 procent produkce
„Zjistili jsme, že tam byla neprůhledná hadička a voda nám tekla přímo do odpadní šachty,“ uvedl energetický manažer města Chrudimi Zdeněk Pavlík. Právě pojistný ventil u bojleru – součástka v řádu stovek korun, může selhat a přitom si majitel ničeho nevšimne, pokud je z něj vyvedená neprůhledná hadička.
Seniorka přišla o více než čtvrt milionu
Takové štěstí jako v Chrudimi ale neměla dvaasedmdesátiletá nájemnice bytu v Praze 2. Té totiž před čtyřmi lety stejná vadná součástka způsobila také únik vody, ten ovšem trval několik měsíců.
Její vyúčtování se tím navýšilo o více než 277 tisíc korun. Navrhované odpuštění dluhu za navýšenou spotřebu tehdy hlasováním zastupitelstva pražské městské části neprošlo, ale úspěšné bylo alespoň snížení měsíční splátky na 500 korun, a tím rozložení splátkového kalendáře na 46 let.
Nechtěný únik přitom může nastat z několika jiných příčin, které lze odhalit snáze. Kromě vadného pojistného ventilu na bojleru to může být například protékající záchod, neuzavřený kohoutek umyvadla či dřezu, závada na pračce či myčce a podobně. Řešení, jak zabránit podobným případům, je přitom několik.
Smart metering – značka ideál
V současné době už řada vodárenských společností začíná používat chytrá řešení. Asi nejlepším je smart metering, tedy měření pomocí chytrých vodoměrů. Ty na rozdíl od těch klasických neměří vodu mechanickým způsobem, tedy roztočením lopatek vlivem proudění vody, ale indukcí.
Chytré řešení má celkem tři součásti, jak přibližuje generální ředitel VS Chrudim, Energie AG Bohemia Roman Pešek: „Prvním je chytré měření, včetně archivace údajů na odběrném místě, druhým je přenos dat jak k odběrateli, tak do sídla vodárenské společnosti a třetím je potom zpracování dat a datové toky.
Funguje to tak, že vodoměr při průtoku vody generuje magnetické pulzy, které se přenášejí do rádiového vysílače umístěného mimo vodoměr. Vysílač informace o spotřebě vody v nastavené časové periodě rádiově odvysílá. Data pak zařízení bezdrátově posílá základně, která je dále přeposílá na zabezpečené servery vodáren.
Stejná data pak může v reálném čase sledovat odběratel vody ve svém počítači nebo chytrém telefonu. Každá odchylka od normální spotřeby se tak prakticky okamžitě odhalí. „Smart vodoměr v reálném čase monitoruje průběh spotřeby na daném odběrném místě, tyto data posílá k nám jako k provozovateli vodovodního místa a my na první pohled v našem dispečerském místě za mnou vidíme, o jak závažnou poruchu se případně jedná,“ potvrzuje projektový manažer pro smart metering Tomáš Holub. Navíc díky tomu, že v chytrém vodoměru nejsou žádné mechanické součástky, nemůže se například vlivem tvrdé vody „zadřít“.
Inovace postupuje
Chrudimská vodárenská společnost už osadila chytrými vodoměry zhruba 20 procent z celkem asi 27 tisíc odběrných míst ve své správě. Stejná zařízení instaluje také například Královéhradecká provozní (KhP) se 41 tisíci odběrnými smlouvami uzavřenými v loňském roce. „Pro rok 2025 máme naplánováno osadit 2 500 chytrých vodoměrů. Z toho bylo již 600 kusů v letošním roce osazeno,“ upřesnila mluvčí společnosti Jitka Zoubková.
Podle ní ale KhP používá i další alternativu – technologii dálkových odečtů: „kdy je na mechanický vodoměr osazeno odečtové zařízení, které nám odesílá data z vodoměru na server. Těchto zařízení máme zatím v síti osazeno 2 567 kusů,“ dodala.
Nemáte chytré řešení? Častěji kontrolujte spotřebu
Pokud zákazníkovi ještě vodárenská společnost nenabídla instalaci smart meteringu, měl by si často a pravidelně hlídat svoji spotřebu vody, čísla kontrolovat a zapisovat stav vodoměru.
Důležité je také ověřovat, že nikde voda zbytečně neodtéká, jako například z neuzavřeného kohoutku v umyvadle nebo ve dřezu, že neprotéká záchod, není porouchaná pračka či myčka nádobí, nebo že někdo nezapomněl uzavřít například zahradní kohout.
Dobré je také čas od času zavřít v domácnosti všechny odběry a ujistit se, že vodoměrem žádná voda neprotéká. Pokud se přesto na vyúčtování objeví nezvykle vysoká spotřeba, je možnost vyúčtování reklamovat. Existují také možnosti pojištění pro případ takových událostí.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Drahá vejce? Ekonomka odhalila nákupní cenu řetězců. O viníkovi drahoty má jasno