O dočasné výhodnosti příspěvku informoval ombudsman Stanislav Křeček. „Chtěl bych upozornit lidi, kteří pobírají příspěvek na bydlení, aby do konce července nahlásili úřadu práce změnu finanční situace, pokud u nich skutečně během posledních tří měsíců nastala. Je to naposledy, kdy jim bude možné dávku navýšit,“ uvedl.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kde si léto za české koruny užijete nejvíc? Zlevnila exotika i země v nedalekém sousedství
A jak o příspěvek na bydlení zažádat? Nejprve musíte zjistit, zda máte na sociální dávku nárok. Zjednodušeně o ni může žádat ten, jehož náklady na bydlení jsou vyšší než 30 procent jeho příjmu. Platí to tak i pro celou domácnost. Stát přispívá nad těchto 30 procent. O příspěvek na bydlení mohou žádat i lidé, kteří žijí v nájmech, nebo dokonce na chalupách.
Zda máte nárok na příspěvek na bydlení, si můžete ověřit v přehledné on-line kalkulačce.
Co pro podání žádosti potřebujete?
Příspěvek na bydlení lze získat i z pohodlí domova. Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) totiž spustilo aplikaci Jenda, přes kterou můžete žádost velmi jednoduše odeslat. K jejímu vyplnění ale potřebujete několik důležitých věcí:
- Potvrzení o výši příjmů. Příjmy dokáže MPSV získat od vašeho zaměstnavatele. Pokud ale budete chtít dokládat příjmy sami, potřebujete potvrzení o výši příjmu.
- Potvrzení nákladů na službu. Jedná se o doklad, který potvrzuje náklady jako vodné, stočné, odvoz odpadu a podobně.
- Potvrzení nákladů na energie. I zde si MPSV může získat náklady od vašeho dodavatele. Pokud není smlouva na energie napsána na vás, musíte předložit doklad potvrzující výši nákladů na energie za předchozí měsíce.
- Nájemní smlouva. Na žádost stačí okopírovaná smlouva nebo její fotografie.
- Potvrzení o studiu. Pokud žádáte o příspěvek za celou domácnost a máte dítě ve studijním věku starší 15 let, potřebujete potvrzení o studiu.
- Vyúčtování služeb a energií. Pokud jste v daném měsíci obdrželi přeplatek či nedoplatek, přiložte ho k žádosti.
- Prohlášení daných osob. Pokud s vámi bydlí osoba starší 18 let, potřebujete od ní nezbytné dokumenty.
Jak se žádost podává?
Nejjednodušší vyřízení si zajistíte pomocí klientské zóny Jenda. Pro podání elektronické žádosti potřebujete ale některou z forem identity občana. Mezi ně patří bankovní identita, eObčanka, NIA ID nebo mobilní klíč eGovernmentu.
Po přihlášení do aplikace stačí vybrat sociální dávku, kterou požadujete. Tedy příspěvek na bydlení. Následně se vám zobrazí stránka, na které získáte veškeré informace o dávce. A to včetně seznamu dokumentů, které potřebujete pro úspěšnou žádost.
Zadat musíte datum přiznání dávky, které lze nastavit i o 60 dní nazpět. Následně vyplníte adresu bytu včetně čísla bytové jednotky. Potřeba je také vybrat váš vztah k bytu, tedy zda ho vlastníte, nebo žijete v nájmu.
Poté musíte nahrát potřebné dokumenty. I když vám některé doklady chybí, můžete žádost přesto dokončit a nahrát je později. Poté už žádost po překontrolování všech vyplněných údajů můžete úspěšně odeslat.
Podání žádosti je také možné osobně na pobočce úřadu práce. Musíte mít ale připravené veškeré dokumenty předem.
Sociální dávky čeká velká změna
Příspěvek na bydlení čekají do budoucna novinky. Okruh žadatelů se totiž zúží po zpřísnění podmínek. Ty začnou platit od 1. října, kdy některé příspěvky nahradí tzv. superdávka, která se skládá ze složky na podporu bydlení, živobytí, dítě a také z pracovního bonusu. Poslední jmenovaná položka má příjemce dávky motivovat k aktivnímu zlepšení své životní situace. Rodiny, které jsou pracovně aktivní, budou odměňovány za to, že svou tíživou situaci chtějí aktivně řešit.
Výše bude záviset na příjmu z pracovní aktivity, což má motivovat žadatele k hledání lépe placené práce. Podle předlohy ministerstva budou domácnosti s příjmy do 1,6násobku životního minima mít pracovní bonus ve výši 40 procent z celkových příjmů.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Rychlejší výpovědi, delší zkušební doba a brigády od 14 let. Co se od června změnilo v zákoníku práce?