17. srpnaSvátek má Venku je 20 °C, Skoro Jasno

Ready to drink. Míchané nápoje v plechovce jsou hitem

Forbes Před 12 hodinami

Jsou trendy, jsou cool, vejdou se do kapsy a hlavně – zákazníci je chtějí stále víc. Alkoholické nápoje, namíchané a rovnou připravené na vypití. Ready to drink (RTD), směr, kterým se vydává stále více výrobců, českých i těch zahraničních. Jen za posledních pět let vyrostly v objemu téměř jedenáctinásobně.

Jedním z průkopníků na českém trhu bylo vinařství Víno Zlomek & Vávra z Boršice u Blatnice. Rodinná firma už v roce 2021 pořídila izobarickou linku na plechovky a začala do nich plnit alkoholické nápoje. Inspiraci pro to našli v zámoří, kdy se v USA v té době prodávalo víno jak perlivé, tak neperlivé v plechovce, zatímco v tuzemsku to byla ještě velká neznámá.

Jako první tak uvedli na trh sycené víno Frizzante a následně do nápoje začali přidávat ovocné šťávy a postupně přibývali i míchané drinky. „Letos jsme je začali všechny nově dělat i v nealkoholické verzi. A to se týká také borůvkových svařáků,“ popisuje Tomáš Vávra, jeden ze spolumajitelů vinařství.

Plechovky navíc dokážou naplnit i burčákem, přestože se pod tímto názvem prodávat nesmějí. „Na trhu je k mání pod názvem Bublíto. Je to zkvašený hroznový mošt, který vydrží v plechovce až rok, což je naše výhoda. Burčák se totiž smí prodávat pouze od srpna do listopadu,“ podotýká vinař.

Z linky jim sjede ročně přes milion plechovek naplněných alkoholickými i nealkoholickými drinky. Mezi oblíbenými jsou Spritz – ať už pomerančový, nebo limoncello, pak také mojito či gin s tonikem. Novým trendem je odalkoholizované víno, které nově plní i do lahví.

„Když jsme s plechovkami začínali, trvalo zhruba rok, než se na ně zákazníci naučili. Ale pak se doslova strhla lavina a míchané nápoje začaly být jedním z našich hlavních produktů,“ doplňuje Tomáš Vávra. Dnes je dodávají do velkých obchodních řetězců, cestující je najdou i ve vlacích nebo na hudebních festivalech.

Silnou pozici má v této kategorii na domácím trhu i společnost Stock Plzeň-Božkov. V rámci lokálních značek dosáhla 96procentního meziročního růstu.

Veškerou produkci RTD drinků vyrábí její linka v plzeňském závodě. Oblíbené Mojito, Cuba Libre, Gin & Tonic nebo Piňa Colada a jejich nealkoholické varianty si získaly fanoušky hlavně mezi mladou generací.

Podle statistik je má nejvíce v oblibě hlavně generace Z, tedy lidé ve věku od osmnácti do pětatřiceti let. A malé plechovky s koktejlem nejsou jen trendem léta. Dvouciferný růst prodeje zaznamenává firma nezávisle na ročním období.

info Foto se souhlasem Božkov

Na zvýšenou poptávku zareagovala vybudováním vlastní RTD linky v Plzni i rozšířením portfolia produktů o nové alkoholické i nealkoholické varianty. Vytvořila dvacetilitrové sudy, které dodává do restaurací, gastro podniků i na letní festivaly. Složením odpovídá produktům v plechovkách a jejich výhodou je jednoduché čepování a rychlá obsluha.

„Letos jsme na trh uvedli třináct nových produktů, které všechny vyrábíme přímo v Božkově. Díky nové lince, která má kapacitu až milion osm set tisíc kusů měsíčně, dokážeme pokrýt poptávku nejen v Česku, ale i ve všech dalších zemích, kde naše skupina působí,“ přibližuje Patrik Skála, marketingový manažer společnosti.

Z linky tak sjedou všechny kategorie RTD koktejlů, od rumových přes vodkové, ginové, ale také na bázi whiskey Clan Campbell, tequily Sierra nebo hořkých bylin. Nejprodávanějším drinkem je Mojito od značky Republica a Sex on the beach od značky Amundsen.

Ta si získala největší oblibu právě u generace Z. Mezi zákazníky ale uspěla i Piňa Colada či grapefruitový Dynybyl – Gin & Tonic Spritz. Novinkou pak jsou nealkoholické verze, které božkovská likérka uvedla na trh začátkem letošního července.

Podle marketingového ředitele Božkova Michala Jakla přitom nejde o přechodnou vlnu, ale zájem o plechovkové alkoholické i nealko drinky se dá čekat nejen v Česku, ale i v celé Evropě minimálně až do roku 2028.

„Máme tak ambici rozšiřovat a zaměřit se i na další produkty, které osloví třeba současné konzumenty ochucených piv nebo nealko nápojů,“ říká Jakl.

Na trend reaguje také společnost Bohemia Sekt, která do svého portfolia plechovku rovněž zařadila. Roli hraje vyšší konzumace „bublinek“ v méně formálních situacích.

Plechovka je navíc lehká, skladná, rychleji se vychladí. „Otevírá se snadněji než lahev sektu, nepotřebujete k ní skleničku a plech je navíc udržitelný obalový materiál,“ vypočítává výhody marketingový ředitel společnosti Martin Fousek.

Na trh uvedli Bohemia Mini zatím jen v jedné variantě. Výběru podle něj předcházelo důkladné testování mezi spotřebiteli, hlavně ženami. Jako vítěz pak vzešlo cuvée víno stejné jako u Bohemia Sekt demi sec, jen vyrobené jako perlivé a s nižším obsahem cukru.

Uzavřít víno do plechovky přitom nebylo úplně jednoduché. Výroba má svá technologická specifika.

„Plechovka je uzavřený formát, který klade vysoké nároky na stabilitu produktu i přesné nastavení plnicího procesu. Museli jsme optimalizovat recepturu tak, aby si víno v tomto obalu zachovalo svou typickou chuť a perlivost po celou dobu trvanlivosti. Na tom jsme spolupracovali s odborníky i dodavatelem plechovek,“ doplňuje Martin Fousek.

Když se podíváte, co je rozbité na ulici, hodně vám to napoví, co lidé ve vašem městě skutečně pijí.

Míchaným drinkům se daří i v zahraničí. Jednou z inspirativních značek je Surfside, kterou na trh uvedla už před třemi lety pensylvánská společnost Stateside Brands. Skrývá se za ní ledový čaj smíchaný v plechovce s vodkou. Drink, jehož příběh začíná u odpadků.

„Když se podíváte, co je rozbité na ulici, hodně vám to napoví, co lidé ve vašem městě skutečně pijí. A ve Filadelfii to je velké množství ledového čaje,“ vysvětluje Matt Quigley, podnikatel s vodkou a prezident společnosti Stateside Brands.

Ten pro svůj nápad smíchat ledový čaj s alkoholem tehdy získal svého obchodního partnera Clementa Pappase. A na světě byl Surfside. Spotřeba těchto plechovek rostla nejrychleji ze všech piv a koktejlů s nárůstem maloobchodních tržeb o sedmdesát milionů dolarů od začátku roku.

Jen za červenec dosáhla značka milníku pěti milionů prodaných beden, čímž překonala rekord za celý loňský rok. Letos tak firma očekává, že beden bude až dvanáct milionů, což by znamenalo tržby ve výši tři sta milionů dolarů, tedy skoro 6,3 miliardy korun.

Plechovky jsou stále oblíbenější i u výrobců minerálních vod. Například společnost Mattoni 1873 se jimi snaží reagovat i na konkurenční prostředí a oslovit mladší, aktivní zákazníky, kteří preferují moderní a udržitelné balení. Hliník je totiž plně a opakovaně recyklovatelný materiál, který lze zpracovávat donekonečna bez ztráty kvality.

„Výhodou plechovek je i atraktivní design a z výzkumů víme, že pro zákazníky jsou symbolem plné chuti a přinášejí nejvíce inovací a zajímavých příchutí,“ podotýká Lutfia Miňovská, mluvčí společnosti Mattoni 1873.

The post Ready to drink. Míchané nápoje v plechovce jsou hitem appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek