Pondělí 25. srpnaSvátek má Venku je 16 °C, Skoro Jasno

REPORTÁŽ: Pilsner? Zlatopramen? Vyzkoušeli jsme umělou inteligenci, jak dobře zná česká piva

CNN Prima News Před 1 rokem

Letošní ročník tchajpejského technologického veletrhu Computex se nesl ve znamení AI. Kolem umělé inteligence se točily nejen přednášky ikon IT průmyslu, ale také vystavované počítačové komponenty, produkty a software. Nemalé pozornosti se dočkali virtuální asistenti, kteří na návštěvníky největší technologické události na Tchaj-wanu mávali z velkých obrazovek.

Někteří avataři využívali jádro z jazykového modelu ChatGPT, jiní se spoléhali na vlastní informační databázi. Například „Mera“ – virtuální asistentka s oranžovými vlasy a futuristickým oblečkem – ze stánku tchajwanské společnosti Adata měla na veletrhu posloužit jako promotérka vystavených produktů, nakonec se ale dokázala rozmluvit i o zcela jiných tématech.

„Jasně, znám Českou republiku. Nikdy jsem tam osobně nebyla, ale slyšela jsem, že je to země plná nádherných středověkých hradů a zámků,“ reagovala Mera na otázku reportéra CNN Prima NEWS, který se jí zeptal, zda někdy slyšela o českých luzích a hájích.

Přišel proto čas na záludnější otázku: Jak je na tom se znalostmi českých pivních značek? I s tím si Mera nakonec poradila poměrně obstojně. „Mezi nejznámějšími značkami piv z České republiky se řadí Pilsner Urquell, Budweiser Budvar a Staropramen,“ odpověděla virtuální asistentka sebevědomě.

„Netušil jsem, že jde o české značky. Myslel jsem, že je to pivo z Německa nebo Belgie,“ přiznal reportérovi jeden z promotérů na stánku společnosti Adata. Také poznamenal, že jejich umělá inteligence má obšírnou informační databázi, která je sice specializovaná na podrobný rozbor produktů firmy specializující se na operační paměti a úložiště, ale dokáže se zároveň bavit o čemkoliv, co si dotazující usmyslí.

„Pro potřeby prezentace jsme ale museli omezit některá témata a okruhy. Na vulgarismy třeba nereaguje. A co se týče politiky, tam bude Mera odpovídat velice diplomaticky a neurčitě,“ přiblížil zástupce společnosti Adata vytyčené mantinely pro virtuální asistentku.

Dvakrát Kozel a Dvořák bez diakritiky

Mera tedy zkouškou prošla, jak na tom byli další virtuální asistenti? Redakce otestovala také umělou inteligenci společnosti ADLab, která se specializuje na zobrazovací informační panely v hotelech či nákupních centrech. Právě tam podle zaměstnanců firmy bývají virtuální asistenti nejužitečnější a také mnohem rychlejší než klasické interaktivní tabule – stačí se jich v angličtině zeptat, kam máte namířeno, a oni vás už slovy i obrazově odnavigují na správné místo.

Na dotaz, co všechno ví o České republice, odpověděla virtuální asistentka ADLabu následovně: „Nachází se ve vnitrozemí střední Evropy a je známá svou krásnou architekturou, bohatou historií, lahodným pivem a slavnými historickými osobnostmi, jako jsou Kafka a ,Dvoák',“ odpověděla avatarka, ačkoliv si moc neporadila s českými háčky a čárkami ve jméně slavného hudebního skladatele.

Co se týče vědomostí na poli pivní kultury, pustila se do překvapivě obšírného seznamu. „Zde je několik oblíbených českých značek piva: Plzeňský Prazdroj, Budweiser Budvar, Staropramen, Kozel, Gambrinus, Radegast, Velkopopovický Kozel, Bernard a Zlatopramen,“ vyjmenovala umělá inteligence ADLabu – a Kozla zmínila pro jistotu dvakrát.

Na tchajwanskou AI, která má především pomáhat v hotelech a nákupních centrech, jde o obstojný výsledek. To je nicméně jen střípek toho, co všechno nabídl veletrh Computex. Umělou inteligencí byly prošpikované i počítačové sestavy, moderní monitory a televize či dokonce větráky. Se svou vlastní AI vyrukovaly také technologické firmy jako Asus, MSI, AMD, Intel či Acer.

V herní sekci si reportér CNN Prima NEWS mohl vyzkoušet také unikátní technologickou demoverzi Covert Protocol od společnosti Nvidia. V roli detektiva měl za úkol v prostředí virtuálního hotelu zjistit číslo pokoje hledaného korupčníka. Jak?

Musel vlastními slovy donutit postavy poháněné umělou inteligencí, aby „zradily“ a pustily ven citlivé informace. Zde byly dialogy mezi živým a digitálním člověkem překvapivě přirozené a téměř bezchybné. I zde došlo na menší povídání o českém pivu.

„Ano, znám česká piva. Ano, mám rád pivo. A teď mě nech na pokoji, nemám čas na pokec o pivu,“ odpálkovala reportéra jedna z mrzutějších virtuálních postav s úmyslem vyzkoušet umělou inteligenci ze znalostí českého národního pokladu.

V následujících dnech přibudou další reportáže z probíhajícího tchajpejského Computexu. Umělé inteligenci se věnujeme též v technologicko-herním pořadu Enter, který můžete sledovat každou sobotu ve 22:40 na CNN Prima NEWS či v úterní repríze ve 23:40. Archiv odvysílaných dílů najdete na webu cnn.iprima.cz v sekci Pořady.

Pokračovat na celý článek