Pondělí 16. červnaSvátek má Venku je 19 °C, Skoro Zataženo

S dieselem sem nesmíte, hlásí sever Itálie. Odnese to i třetí generace Škody Octavia

Aktuálně.cz Před 6 hodinami

 Shutterstock

Údolí řeky Pád na severu Itálie dlouhodobě bojuje se znečištěním ovzduší. Oblast mezi Apeninami na jihu a Alpami na severu zejména v zimě, kdy se musí topit, dostatečně "nevětrá" a na mnoha místech tak dochází k překračování limitů škodlivin v ovzduší. Zároveň je tato oblast dovolenkovým rájem - v létě se sem jezdí koupat k moři, v zimě na lyžovačku do Alp a celý rok za poznáváním historických měst.

Ve čtyřech příslušných regionech - Lombardie, Piemont, Emilia-Romagna a Benátsko - se tak rozhodli přistoupit k omezení starších aut s naftovými motory. Původně příslušná nařízení měla platit od 1. října 2023, zásah centrální italské vlády ale jejich platnost o dva roky posunul. Problémy pro majitele aut splňujících emisní normu Euro 5 a starší začnou až letos.

Ve všech čtyřech regionech by se mělo jednat o zákazy vjezdu starších naftových aut do měst s více než 30 tisíci obyvateli. Nejtvrdší přístup zvolili v Benátsku (města jako Padova, Vicenza, Verona, Benátky), kde se ještě čeká na přesné vymezení nízkoemisních zón, již teď je ale jasné, že zákaz vjezdu pro starší vozy má platit 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, 365 dní v roce.

Benevolentnější je Piemont, který zahrnuje kromě Turína například alpské středisko Sestriere. Nařízení se zde nedotýkají letní sezony. Kromě letoška, kdy začnou 1. října, mají každoročně platit od 15. září do 15. dubna a týkat se budou jen všedních dnů od 8:30 ráno do 18:30 odpoledne.

Podobně je na tom i Emilia-Romagna (Bologna, Modena, Rimini, Parma, Ravenna a další), kde se bude jednat o zimní zákaz vždy od 1. října do 31. března následujícího roku. Stejné jako v Piemontu zde zákaz vjezdu platí v pracovní dny mezi 8:30 a 18:30.

Čtvrtý z regionů, Lombardie (třeba Milán, jezero Como, západní okolí Gardy) má zákaz nastavený celoročně na všední dny od 7:30 do 19:30.

Zákazy se vždy vztahují na naftová auta s emisní normou Euro 5 a nižší. V praxi to znamená přibližně desetileté a starší vozy, registrovat nové automobily s Euro 5 bylo možné do konce srpna 2015. Nařízení se tak dotýká i prvních ročníků Škody Octavia třetí generace, sedmého VW Golf, celé řady Volkswagenů Touran, Sharan, Seatů Alhambra a dalších populárních a (spíše pocitově než fakticky) relativně nových rodinných automobilů, jejichž ceny se však na sekundárním trhu hravě dostanou i k 250 tisícům korun.

Pokuty za porušení předpisů nejsou malé. Za první přestupek je to 168 eur (cca 4200 korun), při opakování se ale zvyšují a hrozí i zákaz řízení na 15 až 30 dní.

Pokračovat na celý článek