Rekordy jarní sezony na trhu s uměním, zahrada amerických hrdinů i výstavy sbírek českých sběratelů, které by vám neměly ujít. Takové je květnové Forbes Art Latte.
V nové rubrice Forbes Art Latte vás každý měsíc provází Anna Pulkertová, expertka na umění a zakladatelka Art Part Clubu, nejzajímavějšími novinkami z umělecké scény. Co neminout v měsíci květnu?
Od jedinečných sbírek po problémy s přepravou
Rozjíždí se jarní sezona na trhu s uměním. Sotheby’s se připravuje na dražbu několika děl ze sbírky Barbary Gladstone, loni zesnulé legendární galeristky. Osobně bych si z této selekce vybrala dílo On Kawary AUGUST 8, 1975 a Warholovy Květiny provedené ve velmi netradiční černé barvě.
Tato dvě díla společně zdobila okolí krbu v newyorské rezidenci galeristky a velmi dobře rozumím tomu, proč si přála mít je pořád na očích. Dohromady by se podle odhadů mělo dvanáct děl z pozůstalosti Barbary Gladstone vydražit za více než dvanáct milionů dolarů.

V Česku se zase dražila již třetí část sbírky Richarda Adama. Nejdráže se zde prodalo dílo In Principio Václava Boštíka, které se zapsalo na druhé místo Boštíkových aukčních rekordů.
Ze současných umělců se pak dařilo i dílu Vladimíra Kokolii, Jiřího Načeradského či Václava Stratila, jehož plátno s názvem Jogurtové barvy se vydražilo za sedminásobek vyvolávací ceny.

Koncem dubna si pak v další aukci připsali na vrub aukční rekordy dva současní autoři Michael Rittstein a Lubomír Typlt.
Jarní sezona na zahraničním trhu zatím nepřinesla žádná velká překvapení. I přes klesající prodeje však zůstávají aukce klíčovou součástí trhu s uměním, protože jsou jediným spolehlivým zdrojem dat. Podle nového reportu s názvem Hiscox Artists Top 100 tento fakt pravděpodobně vysvětluje i rostoucí počet současných umělců, kteří prodávají svá díla v aukcích.
„Na trhu s novým uměním prozatím dominují sběratelé, nikoli spekulanti, a proto jsou prodeje děl za méně než padesát tisíc dolarů na rekordní úrovni. Nikdo se nechce dívat na prázdnou zeď. Je v lidské přirozenosti chtít vlastnit pěkné věci a za relativně malé částky si noví sběratelé ve věku třicet až čtyřicet let mohou koupit něco od nastupujícího umělce své generace, jehož díla mohou sbírat po mnoho let,“ uvádí v reportu Robert Read, šéf oddělení umění a soukromé klientely Hiscox UK.
Žebříčku umělců podle hodnoty jejich prodejů v loňském roce pak kralují Yayoi Kusama, François-Xavier Lalanne, George Condo, Yoshitomo Nara či Richard Prince. Z té nejmladší generace pak Lucy Bull, Jadé Fadojutimi, Nicolas Party, Matthew Wong a Avery Singer.
Pro americký trh s uměním jsou však aktuálně složitější časy zejména kvůli změnám dovozní politiky prezidenta Trumpa. Rostou celní zácpy a přeprava se stává stále složitější, což má vliv i na trh s uměním. Logistická společnost DHL dokonce dočasně zastavila zásilky do USA s hodnotou nad 800 dolarů kvůli několikadenním zpožděním.
Americký umělecký svět také nadzdvihla zpráva, že bylo alokováno 34 milionů dolarů na Trumpův srdcový sochařský projekt (jenž započal již na konci jeho prvního volebního období) s názvem Národní zahrada amerických hrdinů, zatímco veškeré projekty podporující inkluzi či mezinárodní dialog byly z federálního financování vyškrtnuty, což je příčinou finančních problémů mnoha amerických galerií a muzeí.
V dokumentaci k projektu Zahrady amerických hrdinů se uvádí, že sochy musí být z „mramoru, žuly, bronzu, mědi nebo mosazi“ a díla by „měla být jako živá nebo realistická“ a „neměla by být abstraktní či modernistická“.
Toto zadání glosoval slavný umělecký kritik Ben Nevis takto: „Uznávám sice, že představa „experimentálního“ umění se snoubí s vokálností jako kulturně-válečným tropem, ale pochybuji, že lesklé realistické postavy Johnnyho Appleseeda, Steva Jobse či skvělého hokejisty Herba Brookse budou tou skutečně populární uměleckou atrakcí, kterou Trump chce.”
Vystavené sbírky i největší sólová výstava Kláry Hosnedlové
V květnu by vám neměly uniknout výstavy sbírek umělce Lubomíra Typlta v galerii Prostora či šperkařky Janji Prokić v galerii Magnus Art. Ve Veletržním paláci si nenechte ujít novou expozici s názvem Mlčící jaro, která se skrze umělecká díla zabývá vztahem člověka k přírodě v období od třicátých let do začátku normalizace.
V Galerii Portheimka si můžete prohlédnout díla (nejen) letošních finalistů výročních cen České akademie vizuálního umění VIZIUM. Do světa fantazie Jiřího Trnky pak můžete vstoupit skrze výstavu ve Ville Pellé.
V Brně vyrazte do Galerie Pitevna na výstavu děl Veroniky Holcové či do Jurkovičovy vily Moravské galerie na výstavu Záznam mizení Kateřiny Handlové. Mikulov jako každý rok přivítá v květnu festival Křehký Mikulov. A Muzeum umění v Olomouci zve na Oslavu barvy, světla a pohybu Milana Dobeše.

Panství Bechyně pak představí v zahradách zámku a ve čtyřech patrech přilehlé galerie umění od světových uměleckých hvězd. Sochařský park v zahradách vzniká ve spolupráci se zahraničními galeriemi, vnitřní expozice vychází ze sbírek rodiny Šťáva, které panství Bechyně patří, doplněné o díla vybraná Galerií Konrad Fischer.
Pokud vás láká vyrazit za uměleckými zážitky i mimo republiku, tak rozhodně stojí za to vydat se do Berlína do budovy Hamburger Bahnhof, která představuje enormní site specific instalaci Embrace Kláry Hosnedlové. Jedná se o doposud největší sólovou výstavu této původem české umělkyně.

Rakouské Museum Liaunig v Neuhausu po zimě zase otevřelo své brány a tentokrát v rámci výstavy s názvem Terra Incognita ukazuje dialog mezi československým a rakouským uměním vznikajícím mezi léty 1948 až 1989.
Čtyřicet děl od Stanislava Kolíbala přes Máriu Bartuszovou až po Jana Kubíčka či Jiřího Načeradského pochází ze sbírky olomouckého sběratele Roberta Runtáka, další díla přicházejí z COLLETT Prague / Munich, sbírky Romana Pilíška či přímo od umělců jako Mareka Ormandíka či Jakuba Špaňhela.
The post Sbírka proslulé galeristky i české rekordy. Jaké novinky hýbou světem umění? appeared first on Forbes.