Do aféry rychlé jízdy na české dálnici se Turek podle komentátora zapletl „banálně a zbytečně“. „Na sítích se objevila smršť příspěvků dokazujících, že žádný úspěšný závodník není. Zatímco jiné kontroverze mu odebírají hlasy spíše středových a mainstreamových voličů, tato záležitost míří na jádro jeho nejvěrnějších příznivců,“ podotkl Schmarcz s tím, že Turek se dostal do europarlamentu díky sociálním sítím.
K TÉMATU: Komunikace SOCDEM je antická tragédie, komička a profesor spolu moc nefungují, řekl Balšínek
Na druhou stranu je prý možné, že celé dění ustojí bez větších škod. „Politici tohoto typu kauzy ještě využijí ve stylu: ‚Podívejte se, co o mně píší, protože se mě bojí.‘ Informace o jeho závodnické kariéře ho mohou zničit, ale i pomoci,“ poznamenal komentátor v pořadu Nový den. „Očekávejme od Turka protireakci,“ řekl také.
Podle Schmarcze nezáleží na tom, zda se Turek na kandidátce objeví, či nikoliv: „Stejně toho využijí a oblepí Česko Filipem Turkem. Pokud by europoslanec nekandidoval, bylo by to nejen matoucí, ale tak trochu podvod na voliče,“ zdůraznil.
Úspěšný závodník Turek?
S analýzou Turkovy závodnické kariéry přišla novinářka Kateřina Mahdalová. „Životní Turkův úspěch v závodech formulí byl závod v květnu 2017, kdy v nejslabší kategorii formulí porazil oba dva další jezdce: Patnáctiletého juniora Michaela Santose z Dominikánské republiky, který právě přesedlal z motokár, a Patricka Brauna, obvodního lékaře z východního Německa,“ popsala statistiky závodu, který europoslanec vyzdvihoval.
Ten také v minulosti prohlásil, že se stal „držitelem titulu Formule 4 Trophy Central Europe 2017“. Podle Mahdalové se jelo celkem pět dvojzávodů. Kategorie Formule 4 Trophy byla nejnižší formulová podkategorie, v níž byli hodnoceni čtyři závodníci, přičemž další dva nedojeli ani jeden ze závodů.
„Turek vyhrál díky tomu, že se zúčastnil všech pěti dvojzávodů, zatímco druhý v pořadí, již zmíněný patnáctiletý junior Santos, se zúčastnil jen dvou dvojzávodů a další dva závodníci dokonce jenom jednoho dvojzávodu v této kategorii,“ sdělila analytička.
V červnu minulého roku se v souvislosti s Turkovým závoděním propírala hojně diskutovaná kontroverze ohledně symbolů, které se v roce 2016 objevily na jeho helmě. Šlo o znak řecké politické strany Zlatý úsvit, jež je označována za extrémistickou až neonacistickou.
Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) nyní na síti X zveřejnil fotografie z dalšího závodu v roce 2015, během něhož měl mít Turek na hlavě helmu se znakem stíhací letky Luftwaffe „Jagdgeschwader 27“. Její letci bojovali mimo jiné proti českým pilotům v řadách britské RAF, vysvětlil pro Seznam Zprávy historik Michal Plavec.
Schmarcz: Konzervativce Motoristé neosloví
Schmarcz také promluvil o volebním potenciálu Motoristů. „Tlačí se do sektoru, kde je přecpáno. Jejich hlavními tématy jsou boj proti zelenému údělu a proti migračnímu paktu, jenže o tom mluví již hnutí ANO, koalice Spolu i protestní strany. Předseda Motoristů Petr Macinka je ukotvil právě jako protestní stranu, takže musí soupeřit o hlasy se Stačilo! a SPD,“ podotkl s tím, že Motoristé nezískají podporu pravicově konzervativních voličů.
Komentátor MF Dnes Miroslav Korecký ve vysílání CNN Prima NEWS řekl, že nabídka řadového poslance by pro Turka nebyla zajímavá – zřejmě na rozdíl od ministerského křesla. „Jakkoliv je začínajícím politikem, sám tvrdí, že pozice poslance je pro něj málo. I proto nejspíše pozorně sleduje naděje na vstup Motoristů do Sněmovny. Možná se rozhodne až na konci července, kdy musí být jasno o finální podobě kandidátek,“ míní Korecký.
Pokud by nepřevzal roli lídra, šlo by podle něj o velkou ránu a sešup volebních preferencí pro Motoristy. Komentátor Petr Fischer připomněl, že strana oslovuje mladé lidi, které již nebaví pohled na okoukané politické figury.
Schází Motoristům program?
„Bouřlivé dění kolem Turka možná oslovilo pár mladých lidí, kteří si na dálnici zahráli na něj, ale řada starších a zklamaných voličů ODS, kteří sázeli na Motoristy, se začala znovu zamýšlet, zda jde o stranu, kterou chtějí opravdu volit,“ zhodnotil Korecký.
Fischer zdůraznil, že každá politická provokace jednou unaví a nastane čas na jasný program. „Pokud je vaším cílem neomezená rychlost na dálnicích, tak to v celostátních volbách neuspěje. Dosud jsem neviděl, že by Motoristé ve veřejných vystoupeních nějak propagovali program,“ pronesl.
Předseda Motoristů Macinka nicméně zmínil jeden z hlavních bodů programu Motoristů v pořadu CNN Prima NEWS K věci: „Chceme se zaměřit na neutěšený stav veřejných financí. Jako pravicová strana neseme těžce rozvrat státního rozpočtu. Stát je navíc strašně nabobtnalý.“
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Dění kolem ČT nevypadá vábně, Babišovy návrhy na slučování jsou prázdné fráze, míní ministr Baxa