Středa 21. květnaSvátek má Venku je 17 °C, Skoro Zataženo

Sedm pracovních trendů, které firmě pomůžou v krizi. Nejsou náročné, efekt je nedozírný

CNN Prima News Před 1 rokem

Interní komunikace

České firmy hrají na tichou poštu. Často se komunikace odehrává hned v několika rovinách, důležité zprávy se promíchávají s těmi každodenními. Přitom právě letošní rok bude klíčové umět důstojně a efektivně promluvit k vlastním lidem. Možná se bude propouštět. Možná se bude restrukturalizovat. Možná se bude muset čekat doma na značkách. Opravdu chcete, aby se takto důležitá sdělení sfoukla jedním e-mailem od vašeho personálního oddělení?

ČTĚTE TAKÉ: Příspěvky na bydlení i porodné. Na co mají nárok rodiny s dětmi?

Interní komunikace není nic jiného než systematická práce s vnitřními informacemi. Empatické posouzení, jak danou zprávu kolektiv přijme, co si z ní odnese a co vyvolá. S kapkou marketingové šťávy dokáže interní komunikaci nakopnout úplně každý, kdo zvládá obsluhovat vlastní sociální sítě nebo úspěšně pozvat přátele na letní grilování.

Mapování nálad

Češi mají v mnoha ohledech specifickou náturu. Na jednu stranu dokážeme působit extrovertně, v mnoha důležitých věcech se uzavíráme do sebe. Nejsme zvyklí na konflikty, nepříjemné věci raději „vymlčíme“. A nedobrá nálada ve společnosti, způsobená hospodářskou situací, se bude podepisovat na nás všech. Z firem se stanou soudky se střelným prachem, které bouchnou jen na základě drobných otřesů. Jak tomu předejít? Mapujte nálady. Tak jako dáváte hvězdičky e-shopu nebo smajlíky v hotelích, jednou týdně požádejte své lidi o hromadnou zpětnou vazbu. Věřte, že anonymně vám ji dají rádi. Jen tak dokážete zjistit, zda se neblíží průšvih, a úspěšně mu předejít. A také zjistíte, jak firma reaguje například na přijetí nepopulárních opatření. Na trhu existuje řada nástrojů, překvapivě to ale zvládnou i Google Forms.

Benefity pomáhající domácnostem

Češi tak trochu očekávají, že jim jejich chlebodárce bude pomáhat i nad rámec svých povinností. Vlastně leckdy chceme, aby nás autority v těžké situaci vedly za ruku. Minimálně na úrovni firemních benefitů to mohou firmy splnit. A i malá gesta budou důležitá – mít možnost nakupovat pro rodinu zvýhodněné jídlo v kantýně. Využívat výraznou slevu na nákup firemních produktů. Zprostředkovat firemní bezúročnou půjčku. Umožnit využívat firemní auta i pro soukromé účely. Možností, které jsou i daňově výhodné, bude mnoho – firmy musí jen chtít.

Podpůrné dny pro rodiny s dětmi nebo staršími osobami

Mladší generace řeší home office jako příjemný benefit, případně jako nutnost, bez které nenastoupí. Střední nebo starší generace spíše jako nezbytný základ. Dny, kdy nemusí být na pracovišti, totiž mnohdy věnují péči o své blízké – děti nebo rodiče. Ano, kvalita práce tomu pak odpovídá, ale je třeba se podívat realitě do očí. Delší časový rozdíl mezi generacemi, ale také prodlužující se věk Čechů s sebou totiž přináší jeden komplikovaný fenomén: sendvičové domácnosti. Ty mají děti stále tak malé, že se o sebe nedokáží postarat. A rodiče naopak tak staré, že už život bez podpory nezvládnou. Nadřadit práci nad rodinu nejde. A pokud se o to někdo snaží, stres ho pravděpodobně brzy připraví o veškerý elán. Firmy by proto měly vyjít zaměstnancům vstříc a dovolit jim čerpat podpůrné dny. Tedy dny, kdy „jsou na příjmu“, ale zároveň se ví, že se nemohou věnovat 100% programu. Nazvat situaci takovou, jaká je. Dohnat práci o víkendu nemá většina lidí problém. A právě ve volné dny lépe seženou někoho, kdo se o jejich děti nebo rodiče na chvíli postará – jasný win-win.

Školení finanční gramotnosti

Pomozte svým lidem, aby se zorientovali v osobních financích a možnostech, které stát nabízí. Informace potěší jak starší generace, chystající se na důchod, tak ty mladší, kteří mohou mít „hokej“ v hypotékách, spoření nebo dalších důležitých finančních tématech. Vyjasnění si, jak fungují odvody státu a co firmu stojí jakékoli zvýšení platu, zase pomůže maličko otupit vyostřené diskuze na téma bohatý pán, chudý kmán.

Generační žezlo

Jak dlouho je proklínaná generace mileniálů v pracovním procesu? Již skoro jednu dekádu. V době nadbytku si nevysloužili dostatečně lesklé ostruhy. O generaci Y se často mluví jako o rozmazlené a je opředená celou řadou nelichotivých poznámek a historek. Přestože předat kompetence „mladým“ může být zejména v konzervativnějších firmách problém, má takový krok také řadu předností. Rozumí si s daty. Mají digitální mindset. Vidí dál než na firemní dvorek. Mají často větší a relevantnější network než ředitelé firmy. Dobří manažeři už s mileniály ve vysoce seniorních rolích pracovat umí, ti méně zkušení se to naučí. A personalista může pomoci tím, že vytvoří adaptační plán, který bude počítat s nutností mediovat pracovní a manažerský styl obou generací.

Bez papírové prudy

Nesnášíte stepování na úřadě? Vyzvedávání zásilek na poště? Tisknutí a skenování smluv? A proč by to měli mít rádi lidé ve firmách? Česko patří ke státům s vysoce nadprůměrným rozšířením mobilních telefonů. I starší generace mají zkušenosti s on-line nakupováním nebo elektronickým bankovnictvím. Postupně se učíme používat bankovní identitu. Převést vaši firemní agendu z papírů do smartphonů je možná malé gesto, ale uvidíte, jak zaměstnance potěší. A personalisty taky, protože mínus jeden šanon rovná se plus několik dní na práci, kde jsou jejich hodiny potřeba mnohem více.

Autor: Milan Rataj, HR expert

Pokračovat na celý článek