Pondělí 28. dubnaSvátek má Venku je 20 °C, Polojasno

Servisované apartmány jsou v kurzu. Vznikají na horách i v hotelových řetězcích

Forbes Před 2 dny

Cestovní ruch v Česku i ve zbytku Evropy opět posiluje. Turistů přibývá a z toho těží hotely a ubytovací zařízení, které se po hubených covidových letech konečně oklepaly. Zároveň se do popředí zájmu dostávají takzvané servisované apartmány, které se těší vysoké poptávce nejen u turistů, ale také investorů.

Jde o plně obsluhované jednotky v rámci velkého apartmánového nebo hotelového projektu, které kombinují výhody hotelu a soukromého bytu. Oproti ubytování typu Airbnb je rozdíl především v tom, že uživatel může využívat veškeré služby, na které je zvyklý z klasických hotelů.

Navíc jsou servisované apartmány atraktivní též investičně. Zájemci si je mohou koupit a využívat k osobním pobytům, ale k tomu je na určitou část roku pronajímat jako hotelové apartmány, což zajišťuje stabilní výnos. O veškerý provoz a servis se stará správa komplexu.

Na trend, který v poslední době sílí, naskakují jak developeři, tak zavedené hotelové řetězce. Včetně nově otevřeného hotelu Fairmont Golden Prague, který od minulého týdne ubytovává první hosty. Ve Fairmontu zároveň vzniká 23 servisovaných apartmánů, které začnou fungovat během května.

Ačkoli v tomto případě nejsou apartmány na prodej a Fairmont si je nechává na pronájem, cílí i tyto jednotky hlavně na dlouhodobější využívání. Zákazníci zároveň budou mít přístup ke všem službám a vybavení stejně jako ostatní hoteloví hosté.

Dispozice jsou od dvoupokojových Studio apartmánů s kuchyní i bez až po největší Grand apartmán, který nabídne dvě ložnice, obývací pokoj, pracovnu, dvě šatny, kuchyň, koupelnu a toaletu pro hosty. A zájemci o dlouhodobý pronájem se už Fairmontu hlásí.

Trend se objevuje i na dalších místech v Evropě, kde hotely na růst sektoru servisovaných apartmánů reagovaly vytvořením vlastních specializovaných značek.

Například apartmány Home2 Suites řetězce Hilton nedávno vstoupily do západní Evropy debutem v Dublinu a třeba Marriott pokračuje v rozšiřování své značky Residence Inn po celém světě.

„Sektor pohostinství se výrazně rozvíjí v rámci celé Evropy. V Česku to platí i pro servisované apartmány, a to jak z pohledu poptávky uživatelů, tak investorů. Tento trend pozorujeme v Praze, ale i v dalších turisticky atraktivních lokalitách,“ shrnuje aktuální situaci prezidentka Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí a jednatelka poradenské společnosti Knight Frank Zdenka Klapalová.

Zástupci Fairmontu její slova potvrzují. „Servisované apartmány jsou dnes celosvětově na vzestupu, zejména v segmentu luxusního městského ubytování,“ říká Lenka Vitovská, marketingová ředitelka Fairmont Golden Prague. Koncept apartmánového ubytování má navíc v bývalém Intercontinentalu dlouhou tradici.

„Apartmány byly v tomto hotelu oblíbené již v minulosti. Byly často využívány dlouhodobě ubytovanými hosty, zejména z filmového průmyslu, a dosahovaly vysoké obsazenosti. Díky své poloze a přímému napojení na hotel představují ideální variantu pro hosty, kteří hledají více soukromí, ale nechtějí se vzdát hotelového komfortu,“ dodává Vitovská.

Kromě Prahy je trend servisovaných apartmánů patrný zejména na horách. Tam jsou apartmány většinou určené k prodeji jednotlivým investorům, kteří je pak pronajímají.

Z pohledu hostů kombinují servisované apartmány výhody ubytování v hotelu a komfortu užívání bytu. Poskytují větší flexibilitu, lze je využít pro delší pobyt, mají k dispozici třeba kuchyňský kout, ale zároveň nabízejí i běžné hotelové služby.

Fairmont Golden Prague
info Foto se souhlasem Fairmont Golden Prague
Hotel Fairmont Golden Prague

„Pro některé investory je atraktivní možnost apartmán část roku využívat pro osobní potřebu a část roku pronajímat. Jedná se tak o možnost částečně investici umořit, inkasovat výnos a zároveň optimalizovat její využití,“ popisuje Klapalová s tím, že v atraktivních lokalitách je u tohoto typu nemovitostí perspektiva dalšího rozvoje.

Vysokou poptávku potvrzují i samotní provozovatelé servisovaných apartmánů. „Obecně je zájem o servisované apartmány značný, a to nejen v českém, ale i v evropském měřítku. Mezi nejoblíbenější patří luxusní apartmány inspirované alpskou architekturou, které splňují vysoké nároky moderních klientů,“ souhlasí Michal Sroka, ředitel apartmánového komplexu Aldrov Resort.

Ten se nachází v krkonošských Vítkovicích přímo u lyžařských sjezdovek. Projekt, který vybudovala developerská společnost Crescon, byl kompletně dokončen na začátku letošního roku.

A téměř všechny jednotky už jsou rozprodané, zbývá jen několik posledních volných apartmánů. Většina investorů přitom kombinuje právě vlastní rekreační využití s pronájmem.

„Poměr máme zhruba osmdesát ku dvaceti procentům ve prospěch pronájmu. Vlastník u nás může apartmán využívat šest týdnů v roce pro rekreační účely a po zbytek roku ho nechává v hotelovém programu, což mu generuje pasivní příjem,“ vysvětluje Sroka.

Nicméně i vlastníci, kteří svůj apartmán v Aldrov Resort nepronajímají, mohou podle Sroky plně využívat veškeré hotelové služby a zázemí. Do služeb komplexu patří recepce, snídaně, saunový svět, bazén, půjčovny sportovního vybavení, servis nebo úklid apartmánu.

Že je koncept pro developera úspěšný, potvrzuje i fakt, že Crescon aktuálně staví další podobný projekt v Peci pod Sněžkou, respektive přímo na tamní sjezdovce Zahrádky.

info Foto se souhlasem Aldrov Resort
Aldrov Resort

V projektu Zahrádky 1000 tam vznikne 33 plně vybavených apartmánů. „Stejně jako v projektu Aldrov Resort se zde zaměříme na služby pro vlastníky a ubytované hosty, které vnímáme jako alfu a omegu všech investičních horských apartmánů,“ říká Radek Zábrodský, ředitel společnosti Crescon.

Nové projekty se servisovanými apartmány nevznikají jen v Krkonoších, ale i jinde. Například společnost Domoplan staví v Hrubém Jeseníku, ve skiareálu Filipovice projekt Stará pošta. I ten cílí na investory, kteří mohou část roku apartmány pronajímat a jejich část využívat osobně.

„Servisované apartmány kombinují základní tři výhody. Jednak dlouhodobou bezpečnou investici, která neustále roste v čase, pak vlastní rekreační bydlení s možností výnosu a také hotelové služby a správu nemovitosti v jednom,“ shrnuje za Aldrov Resort Michal Sroka.

To v podstatě kopíruje zkušenosti ze zbytku Evropy. Z hlediska výnosů již nyní servisované apartmány překonávají hotely. Například ve Velké Británii byly v letech 2021 až 2023 příjmy servisovaných apartmánů na dostupný pokoj o 27,5 procenta vyšší než u hotelů, a to díky vyšší obsazenosti a větší velikosti jednotek.

Podle globální poradenské společnosti Savills aktuálně dosahují servisované apartmány v centru Londýna čisté provozní ziskové marže 45 až 55 procent ve srovnání s marží třicet až čtyřicet procent u hotelů.

The post Servisované apartmány jsou v kurzu. Vznikají na horách i v hotelových řetězcích appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek