Pátek 22. srpnaSvátek má Venku je 18 °C, Skoro Zataženo

Škoda Elroq konečně přichází i s pohonem všech kol. Obstojí proti konkurenci?

CNN Prima News Před 2 hodinami

Domácí automobilce se letos mimořádně daří. Za první pololetí ohlásila meziroční nárůst o 13,6 procenta na celkových 509 400 prodaných vozů a patří mezi tahouny mateřského koncernu Volkswagen. Celkový růst však podporují i elektrifikované modely značky, jako je Kodiaq, Superb, ale i čistě elektrický Enyaq a Elroq. Dohromady totiž tvoří takřka 23 procent všech prodejů.

K TÉMATU: Vylepšená Škoda Enyaq přišla o základní verzi, ale vypadá úžasně. Stojí milion

Pravděpodobně nejdůležitějším elektrifikovaným modelem Škody je aktuálně Elroq, který od uvedení na trh v minulém roce trhá rekordy – například v dubnu byl nejprodávanějším elektromobilem na evropském trhu. A to i přesto, že dosud nebyl k dispozici s pohonem všech kol, pokud nepočítáme vrcholnou verzi RS – v základu totiž Elroq pohání pouze elektromotor na zadní nápravě.

Nyní však Škoda rozšiřuje nabídku i o verzi 85x s pohonem 4x4 díky přidanému elektromotoru vpředu, díky čemuž je zrychlení 0-100 km/h pouze 6,6 sekundy a dojezd dle režimu WLTP činí až 540 kilometrů. Novinka nabízí celkový výkon 210 kW a baterii o využitelné kapacitě 77 kWh, tedy techniku převzatou z většího Enyaqu. Díky tomu zvládá maximální rychlost nabíjení až 175 kW a z 10 na 80 procent se na správné nabíječce nabije za 28 minut.

V základu nic důležitého nechybí

Elroq ve verzi 85x je k dostání ve dvou výbavových stupních. Levnější Selection začíná na 1 092 000 Kč a už zahrnuje vše podstatné, například vyhřívání sedadel i volantu, prediktivní tempomat i hlídání mrtvého úhlu nebo velký 13palcový infotainment a parkovací kameru.

Výbava Sportline přidává sportovnější vzhled díky černým detailům v exteriéru a zatmaveným zadním sklům, uvnitř navíc nabídne výrazněji tvarovaná sportovní sedadla a lepší akustický komfort díky akustické úpravě bočních skel. Liší se i lepší výbavou, nabídne třeba Matrix LED světlomety nebo bezklíčový přístup.

Sportline je však o dalších 80 tisíc dražší, dokáže si čtyřkolka vyšší cenovku obhájit oproti konkurenci? Srovnali jsme ji s nejoblíbenějšími konkurenty, které už jsou na trhu zaběhlejší nebo nabízejí stejnou koncernovou techniku.

Tesla má v některých ohledech navrch

Tesla to aktuálně na trhu nemá vůbec jednoduché nejen díky politické angažovanosti šéfa a většinového majitele, Elona Muska. Její pozici ohrožují čínské automobilky i poměrně líný přístup k vylepšování technologie. Oblíbený Model Y sice přišel v lednu s pozměněným designem po vzoru kontroverzního Cybertrucku, vylepšeným podvozkem a přidaným displejem pro zadní cestující, ale technicky je v podstatě shodný s auty vyrobenými krátce před faceliftem.

TAKÉ BY VÁS MOHLO ZAJÍMAT: Nejprodávanější vůz světa přichází v novém balení. Má mnoho podstatných novinek

Tesla totiž ke změnám v pohonu a baterii přistupuje v průběhu výroby, takže například pro zájemce o ojetou Teslu může být trošku náročnější vůbec zjistit, co za auto vlastně kupuje. Stále však Model Y patří dojezdem i technologiemi mezi to nejlepší, co si v dané cenové hladině můžete pořídit. Oproti Elroqu je citelně větší, má výkonnější elektromotory o celkovém výkonu 324 kW a z nuly na sto zrychlí za pouhých 4,8 vteřiny. Navíc na správném stojanu umí dosáhnout maximálního výkonu nabíjení až 250 kW, byť z 10 na 80 procent se dostane pouze o minutu rychleji.

Síť Supercharger už také nelze brát jako zásadní výhodu, v Česku je přetížená a navíc je už otevřená i pro majitele jiných značek elektromobilů. Aktuálně lze Teslu Model Y s pohonem všech kol pořídit pouze ve verzi Long Range s větší baterií o využitelné kapacitě 75 kWh, začíná na částce 1 325 400 Kč. Jak obstojí před Elroqem, jsme srovnali v katalogu Autosalonu na tomto odkazu.

Ford nabídne vyšší výkon i nižší cenu

Ford v minulém roce představil dva kontroverzně pojmenované elektromobily – Explorer a Capri. Explorer byl totiž původně velké SUV s hybridním šestiválcem (tedy, stále je, ale ne pro Evropu) a Capri krásným kupé z osmdesátých let. Dnes jsou to však středně velké elektromobily postavené na platformě MEB od koncernu Volkswagen, Explorer je více SUV a Capri je tvarované aerodynamičtěji, po vzoru sedanů. Všichni automobiloví nadšenci prskají, ale ve skutečnosti jde o velmi zajímavé nabídky, pokud překousnete jejich jistá specifika plynoucí ze spojení s Volkswagenem.

Oba totiž můžete mít s tím nejlepším, co umí platforma MEB nabídnout, za citelně nižší cenu – ve verzi s pohonem všech kol totiž nabízí techniku převzatou z Elroqu RS, ID.4 GTX nebo Enyaqu RS. Celkový výkon tedy dosahuje 250 kW, baterie nabídne využitelnou kapacitu 79 kWh a dojezd by měl přesáhnout 560 kilometrů u obou sourozenců. To vše nabízí Explorer už od 1 119 900 Kč díky aktuálnímu zvýhodnění 200 000 Kč, Capri je o 60 000 Kč dražší. V čem je tedy háček?

K TÉMATU: O novém elektromobilu od Fordu málokdo ví. Přitom je levnější než Škodovka i Tesla

Oba vozy nabízejí shodný interiér, jehož středobodem je obří displej infotainmentu. Ten je založený na systému Volkswagenu, byť přemalovaný Fordem – ale pokud jste ze služebního auta zvyklí na VW, okamžitě budete jako doma. Navíc displej lze i posouvat a měnit sklon, tím odhalíte velkou skrytou schránku za displejem.

Spodní část displeje je však už příliš mimo zorné pole řidiče a příliš od řízení vyrušuje, stejně jako nejsou uživatelsky úplně nejpříjemnější dotyková tlačítka převzatá z Volkswagenu – v interiéru obecně příliš tlačítek nenajdete, třeba i tlačítka pro ovládání oken obou řad jsou sjednocená. Srovnání Fordu Explorer s Elroqem najdete na tomto odkazu.

Mini Countryman sází hlavně na styl

Největší Mini je opravdu pořádný kus auta, velikostně za Elroqem příliš nezaostává. Nabízí o trochu menší zavazadlový prostor, výkon však ve verzi SE All4 dosahuje 230 kW a zrychlení 0-100 km/h je o vteřinu lepší než u Elroqu. Zamrzí tak menší baterie o využitelné kapacitě 64,6 kWh, která se zvládne z 10 na 80 % nabít za 29 minut a maximální výkon nabíjení dosáhne pouze 130 kW.

Mini však cílí na styl, a to se u Countrymanu povedlo. Stylové zadní svítilny s nastavitelnou grafikou doplňuje hravý interiér se zajímavými materiály i kulatý infotainment ve stylu starých Mini. Ten patří mezi to nejlepší, co najdete – jde vlastně o přemalovaný systém BMW, který je však v případě Mini citelně přehlednější a nabízí opravdu vtipné detaily a grafiku.

Při sešlápnutí plynu se například u ukazatele akcelerace ukáže emoji rakety nebo ve zobrazení servisního menu vyjede Mini na heveru. Jde o drobnosti, které však radost z auta posouvají na vyšší úroveň.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Mini už není mini tělem ani duší. Nový Countryman se stal rodinným ideálem

Automobilka navíc nasadila na Countryman ve verzi SE All4 poměrně sympatickou cenovku. Základní verze začíná na 1 078 700 Kč, snadno ji však vyšvihnete pomocí všudypřítomných příplatků. Dobře vybavený Countryman tak snadno překročí 1,2 milionu, oproti Elroqu však patří do prémiovější sféry. Srovnání obou modelů najdete na tomto odkazu.

Nejmenší Volvo je rychlejší

Volvo na trhu elektromobilů s modelem EX30 vzbudilo při představení rozruch a na našich silnicích není žádným jednorožcem. Oproti Elroqu je sice menší, nabídne však výrazně lepší dynamiku díky dvěma elektromotorům o celkovém výkonu 315 kW a zrychlení 0-100 km/h za 3,7 s – to bylo ještě donedávna teritorium těch nejlepších supersportů.

Verze Twin Motor Performance pak nabízí baterii o využitelné kapacitě 64 kWh, díky které nabídne dojezd dle režimu WLTP okolo 450 kilometrů, energii pak doplníte z 10 na 80 procent za shodných 28 minut maximální rychlostí 153 kW.

TAKÉ BY VÁS MOHLO ZAJÍMAT: Volvo EX30 je levnější než kdy dříve. Přijíždí i s novou robustnější verzí

Interiér EX30 je sice pěkný, recyklované materiály nepůsobí lacině a infotainment Android patří mezi to nejlepší na trhu, zacílení na cenu a minimalismus si však vybralo svou daň. Před řidičem chybí head-up displej i kaplička s rychloměrem, ten se nachází v horním rohu infotainmentu a i když si na to řidič poměrně rychle zvykne, nemusí tento přístup sednout každému.

Nyní na trh přichází i verze Cross Country, která přidává trochu oplastování a vyšší podvozek. Ten je zároveň i citelně pohodlnější, základní EX30 nepatří mezi nejplavnější svezení na trhu – byť to se dá, vzhledem k vysokému výkonu, čekat. Srovnání s Elroqem najdete v katalogu Autosalonu na tomto odkazu.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Pražské silnice se proměnily v malířské plátno. Může to být nebezpečné, varují experti

Pokračovat na celý článek