Úterý 08. červenceSvátek má Venku je 15 °C, Zataženo Déšť

Školy, jak je známe, končí. V sázce je celý demokratický systém, upozorňuje Kartous

Aktuálně.cz Před 2 hodinami

 Vojtěch Gross

To může vzdělávacím ústavům velmi rychle odebrat legitimitu. Doba, kdy umělá inteligence dovede dítěti vysvětlit látku daleko rychleji a srozumitelněji, může přijít už do pěti let, domnívá se host Zuzany Tvarůžkové. "A v takovém případě bude muset škola hledat svoji novou roli."

Zásadní úlohou by v budoucnu mohlo být učit děti žít ve vztazích, protože dnes náš život v podstatě utváří neustálé sociální interakce. Školy podle Kartouse v podstatě vytváří jakousi laboratoř, ve které vznikají vztahy.

"Umět se spolu domluvit a umět spolu žít bude klíčové nejen na individuální rovině, ale jak se ukazuje, tak i v kontextu polarizace společnosti," míní Kartous. Půjde podle něj o to nejdůležitější pro zachování perspektivního demokratického svobodného systému, který je v současnosti v ohrožení.

Na novou roli škol však systém není připravený a velká část učitelů ji nechce přijmout, upozorňuje expert. "Myslím si, že k tomu budou dotlačeni, ale bylo by lepší na to nastoupit dřív, než zjistíme, že systém začíná být natolik dysfunkční, že velká část rodičů bude své děti odvádět někam jinam," uzavírá.

Celý rozhovor si můžete pustit v úvodním videu nebo si ho poslechnout ve své oblíbené podcastové aplikaci. Jaká byla jeho hlavní témata?

00:06-06:12 Bude student, který nepoužívá umělou inteligenci, muzeálním kouskem? Je pořád student, který používá AI, vnímaný jako podvodník? Jak složité bude z podhoubí českého školství tuto představu odstranit? Kdy se využití AI při učení hodí - v čem studenty rozvíjí a v čem naopak?

06:12-10:55 Jak moc důležité je začít se šířením AI gramotnosti? Odkud by měl vycházet impuls, aby byly školy k umělé inteligenci otevřenější? Jsou podle něj školy pro budoucnost života s umělou inteligencí klíčové?

10:55-15:21 Vyvstane před námi otázka, proč děti posílat do školy, když je to může naučit umělá inteligence? Mají studenti v používání AI před učiteli náskok? Může umělá inteligence ulehčit práci i učitelům?

15:21-20:46 Může AI pomoci pochopit látku i těm, kteří se nechytli na hodině? Pomůže umělá inteligence nastavit výuku individuálněji? Do jaké míry AI promění obsah vzdělávání?

20:46-16:13 Musí jít nové technologie a tradiční pilíře vzdělávání nutně proti sobě? Pomůže něčemu snaha o zákaz používání sociálních sítí dětem do 15 let věku? Proč se o tom u nás nedebatuje?

26:13-31:18 Kolik času na sociálních sítích tráví průměrné dítě? Mělo by se využívání sociálních sítích omezit i v České republice?

Pokračovat na celý článek