Už rok poskytuje slovenský FinStat přehledná finanční a právní data o firmách i v tuzemsku. Růst služby zrychlí zdarma přístupná databáze, jejíž spuštění přijde za pár měsíců.
Když před dvanácti lety odstartovala na Slovensku webová databáze FinStat, způsobilo to v tamním byznysu revoluci. Rázem byla na pár kliknutí přístupná data o firmách ze dvou desítek otevřených zdrojů státních registrů, všechno na jednom místě a v uživatelsky atraktivní formě. Kdokoli si mohl udělat obrázek o finančním zdraví firem, jejich tržbách, maržích či majitelích, kteří za nimi stojí.
„Chtěli jsme přispět k informovanosti veřejnosti, poskytnout užitečnou věc, která bude mít hodnotu. Říkali jsme si, že nebude tak těžké časem vymyslet nějakou monetizaci. Ale bylo,“ vzpomíná zakladatel a CEO firmy Filip Glasa, který mimochodem v roce 2019 získal cenu za přínos k transparentnosti podnikatelského prostředí ve slovenské soutěži EY Podnikatel roku.

FinStat nakonec spustil model předplatného. V několika úrovních nabízí nad rámec základních dat služby od pravidelného monitoringu a napojení na podnikové systémy přes API až po datasety na míru a pokročilou analytiku.
Celkově web společnosti navštíví měsíčně na 350 tisíc aktivních uživatelů, placené služby pak využívají zhruba 4000 klientů. Patří mezi ně především B2B firmy, zejména výrobní a obchodní společnosti, které si ověřují své zákazníky, či třeba maloobchodní řetězce, jež si prověřují své dodavatele.
Přijde přehled zdarma
Příchod služby do Česka byl od začátku byznysovým rozhodnutím. „Trhy obou zemí jsou úzce provázané, a proto jsme od klientů opakovaně dostávali požadavky na rozšíření o české firmy. Podíl českých klientů je zhruba deset procent,“ uvádí Glasa.
V tuzemsku služba FinStat Premium funguje od loňského roku, spustila se po dvou letech vývoje. Vedle segmentace trhu poskytuje finanční data o 405 tisících firmách včetně účetních závěrek a finančních reportů, databázi insolvencí, monitoringu kritických událostí nebo databázi živnostníků podle takřka dvacítky filtrů.
„Zaměřujeme se hlavně na menší a střední firmy, které mají desítky až stovky zákazníků či dodavatelů a už si je nezvládají prověřovat ručně, potřebují nějakou míru automatizace,“ přibližuje Glasa.
Aktuálně má FinStat několik desítek českých platících klientů. Plán je každý rok přidávat další desítky, aby se projekt v rámci tří až pěti let dostal přes hranici 500 zákazníků v Česku. To FinStatu pokryje náklady na provoz.
„Vedle velké konkurence, jako jsou nástroje Crif nebo Merk, jsme v Česku pořád menší hráč, ale vejdeme se do první desítky,“ srovnává Glasa a pokračuje: „Větší konkurence se zaměřuje na velké firmy, které potřebují sofistikovanější nástroje. Naší výhodou je, že poskytujeme za velmi dostupnou cenu základní přehled pro risk management menších a středních firem. Na ty se chceme soustředit.“
Růst služby v Česku by měla zrychlit verze služby zdarma, která menším živnostníkům, firmám i veřejnosti poskytne základní přehled přes profily firem. Její spuštění je v plánu na leden či únor příštího roku.
Vzhledem k tomu, že platforma na jednom místě poskytne poměrně hodně dat o podnicích, nebude se to nejspíš každému líbit. „Podle mě tu v takovém rozsahu zatím nic podobného není. Dá se čekat, že se ozvou protesty. Tak to bylo i s free verzí na Slovensku, podle některých byznysmenů jsme byli ve zveřejňování až moc agresivní,“ vzpomíná Glasa.
Pro podniky i veřejnost
Služby FinStatu ostatně vedle podniků a veřejnosti využívají i neziskové organizace, třeba jako Transparency International Slovensko, v jejíž správní radě Glasa také sedí. Používají je samozřejmě i novináři, kteří vedle sestavování přehledů o největších či nejvýdělečnějších firmách v různých sektorech řeší například i investigaci propojení byznysu s politikou.
„Několikrát jsme spolupracovali třeba i s policií, když potřebovali pomoc vyznat se v nějakém odvětví, jeho průměrných maržích nebo chtěli nějakou jednoduchou analýzu,“ zmiňuje Glasa.
Koneckonců FinStat nabízí i takové služby, jako jsou AML nástroje pro boj proti praní špinavých peněz. Ty umožňují identifikovat skutečné vlastníky firem, politicky exponované osoby či lidi na sankčních seznamech. Využívají je hlavně velké banky či pojišťovny.
Vývojáři společnosti řeší i přidávání dalších funkcí nad různými datovými zdroji. „Ze začátku jsme si mysleli, že zpracujeme všechny otevřené registry a k nim jsme vymýšleli desítky funkcí. Nakonec jsme zjistili, že zákazníci jsou ochotni platit za core funkce a naše ‚sofistikované‘ nápady je až tak moc nezajímají,“ zmiňuje Glasa.
Teď se FinStat soustředí na funkce, které klienti skutečně využijí. Mezi novinkami je třeba přehled vozových parků nebo prokliky na sociální sítě firem. „To je hodně jednoduchá pomůcka, která některým klientům pomáhá udělat si základní přehled o lidech z firmy, aniž by narážela na GDPR,“ říká Glasa.
Do budoucna podle něj bude trendem větší automatizace datové analytiky a propojování systému FinStatu s interními systémy klientů. Výjimkou nebude ani trénování umělé inteligence pro predikční modely. „Nabízíme tak například modely na predikci insolvence či bonity firem,“ uzavírá Filip Glasa.
The post Slovenská ikona transparentního byznysu roste i v Česku appeared first on Forbes.