Informace o mimořádnosti jsou zveřejněny na webu Českých drah. ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.
ČTĚTE TAKÉ: Oblíbená letecká společnost Čechů v problémech. Odbory vyčítají Smartwings nedostatek pilotů
Inspektoři zjišťují, jak je možné, že vlak návěstidlem projel. „Trať je ve výhradním provozu se zabezpečovacím systémem ETCS. Musel tedy pochybit člověk. Je to alarmující situace, kterou chceme pečlivě vyšetřit, aby se nic podobného neopakovalo,“ sdělil Kučera.
ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač. Funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí.
Má omezit dopady chyb strojvedoucích a sjednocuje zabezpečovací technologie na železnici v zemích Evropské unie, což má usnadnit mezistátní cesty vlaků.
Letovice jsou na trati Česká Třebová–Břeclav, která přešla do výhradního provozu se zabezpečovačem ETCS od letošního 15. ledna. Od 1. ledna se využívá ETCS na trati Česká Třebová–Olomouc–Přerov a od 8. ledna v úseku Břeclav–Bohumín.
Zavádění systému jako reakce na tragédii v Pardubicích
Od 22. ledna je v tomto režimu i trať Praha-Běchovice–Pardubice–Česká Třebová. Celkem se tak v Česku jezdí na 622 kilometrech tratí zabezpečených evropským systémem. Do roku 2030 se počítá s vybavením dalších 4000 kilometrů, příští rok má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha–České Budějovice.
Stát se snažil zavádění ETCS urychlit s ohledem na tragickou srážku vlaků v Pardubicích, která se stala přesně před rokem 5. června. Na hlavní trati v Pardubicích v době nehody ještě ETCS nefungovalo, systém tam už byl po modernizaci železničního uzlu nainstalovaný, ale spuštěný byl později.
Expresní vlak společnosti RegioJet se v noci střetl s nákladním vlakem ČD Cargo ve stanici Pardubice centrum a zemřeli čtyři lidé, dalších 27 lidí se zranilo.
Zavádění systému ETCS je financované z národních i evropských zdrojů. Ministerstvo dopravy počítá, že do roku 2030 si vybavení dalších tratí vyžádá investice do infrastruktury zhruba 32 miliard korun.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nová železniční trať do Ostravy má zelenou. Ministerstvo souhlasí, stanovilo však podmínky