Tým On n'est pas des pigeons se rozhodl, že prověří kvalitu nikoliv vína, ale samotných soutěží, které o víně rozhodují. K zajímavému experimentu přizvali Erica Boschmana, který byl v roce 1988 vyhlášen nejlepším someliérem Belgie, a společně provedli ochutnávku vín ze supermarketu. „Na výběr bylo ze spousty lahví v hodnotě do tří eur, ale rozhodli jsme se vybrat to nejlevnější a nejhůře chutnající, jaké jsme nalezli,“ popsali.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zdanění tichého vína znovu ve hře. Lahev by mohla zdražit v řádu desítek korun, svaz zuří
Volba padla na láhev za 2,50 eura, kterou tým převlékl do hábitu prémiového produktu. Víno přejmenovali na Le Château Colombier, vytvořili poutavější etiketu se znakem holuba a vymysleli legendu, která mluví o víně vyrobeném z odrůd vinné révy nacházející se ve valonské oblasti Côtes de Sambre a Meuse.
Následně z desítky vinařských soutěží vybírali tu, kam experimentální láhev pošlou. Rozhodli se pro Gilbert et Gaillard, soutěž, která údajně uděluje medaile každé tři měsíce. A jediné, co je třeba pro vstup do klání udělat, je zaplatit vstupní poplatek 50 eur, poslat vzorky k ochutnání a poskytnout laboratorní výsledky o hladině alkoholu a cukru, což vyjde na dalších 20 eur.
Poslední požadavek šlo navíc snadno obejít, neboť organizátoři soutěže jen zřídkakdy ověřují poskytnuté údaje a platí vlastní laboratorní testy. I proto se tým z On n'est pas des pigeons neostýchal poslat data jiného, skutečně vysoce kvalitního vína.
Aby se šance na umístění v soutěži ještě zvýšila, rozjela se marketingová kampaň, při které Boschman prostřednictvím médií, sociálních sítí a mezi svými someliérskými kolegy a profesionály z oboru veřejně vychvaloval víno jako něco skutečně výjimečného. Počítal přitom s tím, že mnozí z nich mají tendenci být ovlivnitelní ve svém názoru.
A to se nakonec povedlo. Víno získalo zlatou medaili na nejnovější mezinárodní soutěži vín Gilbert et Gaillard, přičemž jej porotci podle webu Le Matin popsali jako „víno jasně granátově červené, ze kterého je cítit peckovina, rybíz a decentní dub. Příjemné, nervózní a bohaté víno s čistou vůní, které slibuje příjemnou komplexnost“. Hodnocení poslali vítězům s dodatkem, že si je možné za 60 eur dokoupit zlaté nálepky, které se následně nalepí na láhve.
Tento malý experiment upozorňuje spotřebitele, že ne všechny zlaté medaile u vína jsou si rovny. A některé jsou zkrátka profesionálnější než jiné. Jak dodává Eric Boschman, „existují anglosaské soutěže, jejichž cílem je pouze vydělat peníze“, asi podobně jako v tomto případě.
SLEDUJTE TAKÉ: Úvahy o spotřební dani na víno hodnotí výrobci jako katastrofu