Mezi auty vyrůstal. V dospělosti s nimi pak spojil i svůj profesní život. A ani ten osobní si bez nich neumí představit. Vůni laku, zvuku motoru a hlavně kráse nablýskané karoserie historických vozů propadl. František Fošum nyní vede firmu Fošum Classic Cars, kterou převzal po otci a jednou ji také on předá svému synovi.
Kdo by řekl, že za zdmi bývalého statku v malé jihočeské obci Radčice u Vodňan se skrývají poklady na čtyřech kolech? Jaguar, Mercedes, Porsche.
Historická auta, která vypadají jako by právě sjela z montážní linky. Jsou vystavena v novém showroomu, na místě, kde kdysi byly stáje. A s nimi se začíná psát další kapitola firmy, jejíž historie sahá až do roku 1990.
„Zakládal ji můj táta a postupně ji transformoval do dnešní podoby. Auta opravoval už před rokem 1989, hned po revoluci pak začal v oboru podnikat. A já jsem se k němu po vojně přidal,“ popisuje historii rodinného podniku František Fošum.
„Původně jsme dělali takové ty běžné opravy, kdy jsme auta dováželi z Německa, ale postupně jsme začali inklinovat k těm historickým a klasickým. Posledních dvacet let se soustředíme plně na jejich renovace,“ dodává Fošum.
Mezi nejvýznamnější projekty patří například renovace unikátní Tatry 17 z roku 1927.

Už jako dítě se František setkával s předválečnými mercedesy, které jeho táta často zachránil před sešrotováním. Vášeň pro auta a snaha zachovat je v autentickém stavu nakonec formovaly i budoucí náplň jejich firmy.
Poptávka po kvalitně opravených historických vozidlech je celosvětově značná. Fošum Classic Cars tak jako jedna z prvních společností v Česku začíná nabízet automobilové ikony k prodeji ve stavu, jenž odpovídá novému automobilu, včetně záruky i pravidelného servisu.
„Každé auto, které přijde do naší dílny, rozebereme do posledního šroubku. Komponenty opravíme, obnovíme nebo vyrobíme zcela nové, pokud už není jiná možnost. Zachováváme všechny původní prvky – motory, karoserie, interiéry –, jen obnovujeme jejich funkčnost,“ přibližuje majitel firmy.
Každý šroubek se katalogizuje, fotí, značí. „Nikdo nemá takovou paměť, aby si to všechno pamatoval,“ usmívá se, když ukazuje složky s tisíci fotografií.

Není to výroba replik, ale autentické vozidlo uvedené do stavu nového, se zachováním roku výroby. Zaměření je specifické – Mercedes 190 SL, Mercedes Pagoda, Jaguar E-Type, Jaguar XK a Porsche 911. Tyto modely jsou nejoblíbenější, stále relativně dostupné a umožňují udržet vysokou kvalitu a znalost detailů.
Každá renovace zabere přibližně dva tisíce hodin práce. Auto kompletně rozeberou, složí a otestují. „Poté s ním najedeme několik stovek kilometrů, abychom zajistili dokonalou funkčnost. Následně ho předáme zákazníkovi,“ doplňuje František Fošum.
Náhradní díly shánějí na různých místech, často je dovážejí ze Spojených států, protože mnoho klasických sportovních vozů se po druhé světové válce prodalo právě na nový kontinent.
Některé komponenty si vyrábějí sami. Výhodou je vlastní karosárna, lakovna a nástrojárna. Všechny práce tak probíhají na jednom místě, což umožňuje zachovat konzistentní kvalitu a kontrolu nad celým procesem.

Když se díváte na staré stroje, zjistíte, že technologie se vlastně moc nemění. Anglická kolečka na tvarování plechu, klempířská kladiva nebo lakýrnické boxy – to všechno funguje desítky let. Důležité je ale něco jiného: lidé, kteří tyto stroje ovládají.
„Složité není nic, když to umíte,“ konstatuje majitel. Jenže najít šikovného čalouníka či mechanika, který rozumí motorům, je dnes stejně těžké jako najít originální součástku. „My máme štěstí, že jsme je našli.“
Každé auto má svůj příběh. „Kupříkladu tento Jaguar XK 120, který jsme nedávno dokončili, má vazbu na testovacího jezdce Normana Dewise,“ ukazuje na nablýskaného krasavce s šelmou na kapotě, chystající se ke skoku.
Dewis pro značku testoval od roku 1952 až do roku 1985. Pracoval na vývoji těch nejdůležitějších aut a coby perfekcionista si dokázal všimnout jakékoli drobné chyby. S jaguary najel miliony testovacích mil.
Vůz, u něhož František Fošum hrdě stojí, byl koupený od jednoho závodníka asi před sedmnácti lety ve Velké Británii. „Nákup realizoval můj bratr a tehdy tam byl zrovna na návštěvě právě Norman Dewis. Brácha se s ním i s autem ještě ve stavu před renovací vyfotil, tak na něj máme památku. Je to jako mít obraz s podpisem malíře. Najednou to není jen krásný stroj, ale kus legendy,“ zmiňuje.
A přesně takové příběhy pak tvoří hodnotu. Na aukcích se prodávají vozy za miliony eur, ale ty nejvzácnější se obvykle neobjevují veřejně. Skutečné poklady jsou po stodolách, garážích a dílnách, kde se čas zastavil – a odkud je nadšenci a podnikatelé, jako je František Fošum vyzvedávají, aby jim dali druhý život.

„Je to doslova šperk na kolech, automobilová verze hodinek Patek Philippe. A zatímco moderní sporťáky stárnou, tyhle vozy zrají,“ zdůrazňuje Fošum.
Obnova historických vozů tak není jen technickou výzvou, ale i uchováním kulturního dědictví automobilismu. Filozofie firmy je tak prostá – zachovat autenticitu, doplnit detaily, jež byly původní, a vytvořit vozidlo, které může opět jezdit a dělat radost svému majiteli.
Barvy, interiéry, materiály, to vše odpovídá původnímu stavu a zůstává věrné originálu. Růžový jaguar tak nikdy z dílny nevyjede. I kdyby si to zákazník tisíckrát přál.
Výsledku odpovídá i cena – za zrenovovaný vůz zaplatí zájemce kolem pěti milionů korun. Trh ale takové částky akceptuje. Kromě toho, že přinese radost a zážitek z jízdy, je to rovněž investice, jež roste často rychleji než akcie. Historický vůz totiž není jen auto. Je to kus historie, umění a prestiže v jednom.
Současně však ve firmě pokračují v opravách historických vozidel pro stálé zákazníky, což zajišťuje její cashflow. Obrat se pohybuje kolem deseti milionů korun ročně.
Mezi srdcovky majitele patří Alfa Romeo Spider, Austin Healey 3000 nebo Jaguar E-Type, který je v nabídce. Kdo za volant vozu z roku 1965 prý jednou usedne, pochopí, proč Enzo Ferrari označil tenhle model za nejkrásnější auto světa.
„Jede tak rychle, že tolik odvahy stejně mít nebudete,“ hodnotí František Fošum. Navíc kvůli rychlosti si lidé takové vozy nekupují. Chtějí si s nimi jízdu hlavně užít. „Je to auto, které se nehodí do zimní šedi ani do solí na silnicích. Je to sezonní radost, čistá letní emoce,“ uzavírá Fošum.

The post Šperky na kolech. Rodinná firma dává automobilovým legendám druhý život appeared first on Forbes.