Úterý 07. říjnaSvátek má Venku je 12 °C, Zataženo Déšť

Spojení designu a řemeslného umu. Co neminout na výstavě High Craft v Belvederu?

Forbes Před 7 hodinami

Designblok se po více než dvaceti letech vrátil do Letohrádku královny Anny na Pražském hradě, a to pod záštitou první dámy Evy Pavlové. Výstava High Craft ukazuje na dvou podlažích renesančních sálů Královského letohrádku crème de la crème českého řemeslného umu, který vznikl ve spolupráci s designéry. Od skla a porcelánu přes šaty až po šperky. 

Tvorba téměř dvaceti designérů a značek patřících ke špičce českého designu, kteří navazují na pečlivou řemeslnou tradici a posouvají ji dopředu, je v rámci Designbloku k vidění na výstavě nazvané High Craft v Královském letohrádku na Pražském hradě.

Jejich výběr provedla kurátorka Danica Kovářová (šéfredaktorka Vogue CS) ve spolupráci s ředitelkou Designbloku Janou Zielinski a zohledňuje především inovativní technologie, postupy i ekologický přístup, jímž navazují na tradiční českou řemeslnou výrobu.

Všechny vystavující značky a tvůrce spojuje nejen kombinace řemesla a designu, ale také to, že vyrábějí na území Česka. V expozici nechybějí matadoři oboru, jako je Maxim Velčovský či Rony Plesl, ale prostor dostaly i mladé talenty jako Helena Patelisová, Elis Monsport nebo Jiří Krejčiřík. 

Na Pražský hrad se Designblok opět vrátil v posledních třech letech –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ po prostorách Míčovny a Jízdárny nyní tedy i do Letohrádku královny Anny v Královské zahradě.

„Specifikem Designbloku je, že rádi zasazujeme současný design do toho historického. Myslíme si, že mu velmi dobře sluší,“ uvedla Jana Zielinski, ředitelka Designbloku, při zahájení výstavy v pondělí 6. října. Veronika Wolf z Pražského hradu pak doplnila, že design má na Pražském hradě své místo a ve spolupráci s Designblokem chce dále pokračovat.

Instalace i produkty vybraných tvůrců nenuceně ladí s renesančními prvky výstavního prostoru nebo na ně dokonce přímo reagují. Stavba ze šestnáctého století sloužila jako „lusthaus“ designovaný na společenské události a rekreaci, ale prostor tu dostali i učenci – v období Rudolfa II. si tu zřídil observatoř Tycho de Brahe.

Oba tyto momenty jsou v expozicích zohledněny. „Letohrádky se stavěly kvůli slavnostem a my jsme tuto výstavu také pojali jako oslavu českého designu a řemesla. Je to slavnostní přehlídka toho nejlepšího, co v českém designu je,“ říká Jana Zielinski. 

Šťastné dny královny Anny připomíná růžový porcelán s mašličkami, vzniknuvší ve spolupráci značek Křehký, Leander 1904 a designérky Lindy Pro. Skvěle s ním ladí i další novinky představené již v létě na festivalu Křehký Mikulov; například skleněná váza s rytinou od Josefa Bolfa ze sklárny Květná.

Studio Dechem pak prezentuje například sklenice s ruční malbou zlatem od ilustrátora Michala Bačáka a v rámci instalace Volcano Apartment představuje i další techniky, jako je například upcyklované spékané ploché sklo nebo stolky dekorované žehem. „Chtěli jsme tu ukázat různé přístupy ke sklu,“ vysvětluje spoluzakladatelka studia Dechem Michaela Tomišková. 

Tradice českého sklářství dýchá i v dalších koutech letohrádku. Úvodní instalace od značky Klimchi nazvaná The Liquid zdůrazňuje živou podobu skla v tekutém stavu, vtělenou do kolekce váz a sklenic v instalaci Aleše Boema. Téma letošního Designbloku, tedy Odvaha, čiší i z výstavy Triumf trofejí od Maxima Velčovského.

Některé ze skleněných trofejí bizarních tvarů autor představil už letos v Miláně. Nejde jen o odvahu ozdobit trofej skleněnými penisy nebo vyšpulenými rty, ale podrobit křížovému výslechu samotnou podstatu toho, co je v dnešní době oslavováno a oceňováno. „Trofeje jsou fascinujícími nositeli příběhů o vítězství, ale zároveň mohou symbolizovat pád nebo prázdnotu,“ okomentoval svá díla designér.

Odvážný je i počin od Heleny Patelisové, která v porcelánových figurkách prasat do současného kontextu rozpracovala téma Orwellovy kultovní knihy Farma zvířat. „Nesnažím se Orwellovu novelu ilustrovat, ale chápu ji jako výchozí bod pro zamyšlení nad konstrukcí identity a hledáním autentického hlasu,“ vysvětluje svou myšlenku autorka.

Orwellovu dystopii tady obrací do o něco pozitivnějšího módu: „Co kdyby zvířata dostala šanci se projevit tak, jak chtějí? Třeba by pak neměla potřebu si navzájem vládnout,“ zamýšlí se Patelisová jen dva dny po volbách nad figurkami ovce převlékající se za dinosaura nebo prasete v županu Big Lebowského, které jsou součástí její doktorandské práce na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem. 

Odvahu pustit se do velkých skleněných realizací inovativní technikou Jiřího Šína prokázal také Rony Plesl, který do horního patra sálu pověsil svůj křišťálový lustr Atrey. Není to jeho jediná práce na této výstavě – tou další jsou vinné sklenice pro sklárnu značku Izaak Reich, které vyprávějí příběhy o šustících lipových listech a odvaze obnovit zaniknou sklářskou tradici.

„S Ronym jsme se potkali asi přes šesti lety. V době, kdy všechny sklárny zavíraly, jsem se naopak rozhodl, že obnovím tradici jedné z nejstarších skláren na Moravě, ve Starých Hutích,“ říká majitel značky Izaak Reich Adam Havlíček s tím, že oba muže tehdy seznámil Aleš Najbrt.

Od té doby se jeho sklárna specializuje na sklenice na víno. Obaly pro ně navrhuje designér Jan Činčera a instalace na Designbloku, v níž je kolekce sklenic vzdávající hold první lípě vysazené ve sklárně představena, je sestavena právě v nich. „Nyní připravujeme kolekce pro bordeaux a italská vína,“ prozrazuje Rony Plesl. 

Kus odvahy vyžaduje nejen rozjíždět sklárnu v době covidu, ale také pracovat s velkými skleněnými deskami a rozličnými nástroji do nich rýt květinové motivy, tak jako to dělá Elis Monsport. Její skleněné stěny jsou určené do interiérů jako dělicí příčky nebo koupelnové zástěny, které reliéfem připomínají stékající kapky vody.

Přímo na stavbu Belvederu reagují skleněné objekty od Johana Pertla, které vznikly z inspirace místem. „Bydlel tu Tycho de Brahe, který odsud zkoumal vesmír,“ říká designér o své oblíbené pražské stavbě. Jeho velké skleněné objekty proto spojuje téma vesmíru –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ představují zrození hvězdy nebo sluneční paprsky.

Samotnou královnu Annu na výstavě připomínají třeba šperky ze stříbra, polodrahokamů a perel pro značku Bold Studio od Markéty Kratochvílové. Její kolekce statementových prstenů Chimera vyráběných na zakázku je vystavena v lasturách.

K dobovým obrazům i atmosféře perfektně ladí také róby od Hany Zárubové a Moniky Drápalové. První z módních návrhářek zde představuje svou novou podznačku HZ Iconiq, která oživuje ikonické modely z její tvorby a přetváří je do současné nositelné podoby. Vystavený černý plášť vychází z podobného bílého kusu, který dříve ušila z padákoviny.

Druhá pak reaguje na samotnou osobu královny Anny Jagelonské, manželky císaře Ferdinanda I.: „Kolekce je poctou ženské síle, kráse a kulturnímu odkazu doby, která zanechala nesmazatelnou stopu v dějinách české země,“ uvádí Monika Drápalová. 

Rozvernou atmosféru někdejších královských kratochvílí doplňují figurky od Tititi, navazující na slavnou tradici českých dřevěných hraček. Tereza Talichová do nich vtělila charaktery žen pionýrek z různých oborů a vystavila je na sokly od architektky Daniely Baráčkové ze studia NoArchitects, které tvarem reagují na dlažbu v sále.

Se dřevem pracoval také Jiří Krejčiřík, který si spolu se značkou Nozomi pohrál s tvary kabinetu určeného pro poslech gramofonových desek.

Povýšil tento kus nábytku na audio oltář, který je chrámem pro analogový zvuk; pod gramofonem stojícím na ručně opracované desce z masivního ořechového dřeva se ukrývá prostorná knihovna pro vinylové nosiče z hliníku a oceli. Se dřevem, ale i sklem, pak pracuje také značka oken Jánošík, která tu představuje svůj showroom Spoj. 

Výstava je přístupná po dobu konání 27. ročníku Designbloku, tedy do 12. října.

The post Spojení designu a řemeslného umu. Co neminout na výstavě High Craft v Belvederu? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek