Rada pro rozhlasové a televizní vysílání oznámila, podle jakých kritérií bude internetové tvůrce zařazovat na seznam audiovizuálních služeb. Poté by podléhali podobné regulaci jako například televizní produkce.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Charlotte Gottová oslavila 19. narozeniny. Po smrti otce se stáhla do ústraní, co dnes dělá?
Vysílací rada označuje činnost influencerů nebo youtuberů za audiovizuální mediální službu, pokud vytváří pořady, které jsou určené široké veřejnosti. Také musí tvorba vzniknout za účelem informování, zábavy nebo vzdělávání.
Co musí pro zařazení dále splňovat?
Další podmínkou pro zařazení do evidence je, že musí jít o podnikatelskou činnost, která konkuruje televiznímu vysílání. „Služba naplňuje kritérium povahy činnosti hospodářské, pokud roční příjem poskytovatele z této činnosti přesáhne 50 000 Kč za jeden rok,“ uvádí dále RRTV ve stanovisku.
Tvůrce musí mít také sídlo v České republice. Aby influencer či youtuber splňoval podmínky audiovizuální služby, musí vydat minimálně jedno video týdně.
„Pro naplnění podmínky soutěže s televizním vysíláním je rozhodnou prahovou hodnotou dosažení 500 000 zhlédnutí v průměru na jednu zveřejněnou videonahrávku na jedné poskytovatelem využívané platformě za jeden rok. Současně je nezbytné dosáhnout minimálního počtu 52 zveřejněných videonahrávek na jedné poskytovatelem využívané platformě za jeden rok,“ popisuje RRTV klíčová kritéria pro zařazení do evidence.
Jak to bude s výjimkami?
Na výjimku dosáhnou školy, vzdělávací instituce a výzkumné instituce, dále kulturní organizace jako divadla, galerie, knihovny nebo muzea. Pravidla neplatí ani pro instituce veřejné správy, politické strany a hnutí, neziskové organizace nebo církve a náboženské společnosti.
V polovině března RRTV zařadila do registru audiovizuálních služeb první influencerku. Tou se stala Denisa Kouřílková alias Sugar Denny, kterou na YouTube sleduje 213 tisíc lidí. Další téměř dvě stovky tisíc sledujících má na sociální síti TikTok a více než 100 tisíc na Instagramu.
Úřad se odkazuje na evropskou směrnici, podle které musí evidovat tvůrce, jež si vydělávají tvorbou on-line obsahu a svou velikostí a dosahem jsou srovnatelní s televizí.
„Tvůrcům exponenciálně rostl počet sledujících, takže měli v mnoha případech větší zásah a vliv než menší televize,“ uvedl dříve pro CNN Prima NEWS poslanec a předseda sněmovního mediálního výboru Patrik Nacher (ANO).
Digitální tvůrci budou osloveni RRTV
RRTV zavádí registr youtuberů a influencerů kvůli ochraně spotřebitelů a především nezletilých diváků. Vysílací rada dále ve stanovisku uvádí, že nyní nastavená kritéria chce pravidelně upravovat.
„Dozorový orgán musí uplatnit i strategii určité míry flexibility s ohledem na rychle se měnící online prostředí a vývoj nových služeb. První přezkum proběhne v lednu 2026,“ píše se ve stanovisku RRTV.
Regulace internetových tvůrců vzbudila velké emoce na konci loňského roku, kdy RRTV oznámila, že se influenceři budou muset povinně registrovat. Z toho byl zaskočený i ministr kultury Martin Baxa (ODS).
Na začátku května začne platit mediální novela, podle níž se digitální tvůrci nebudou muset do evidence aktivně zaregistrovat. Naopak RRTV je osloví, pokud vyhodnotí, že daný influencer splnil kritéria pro evidenci.
VIDEO: Povinná registrace tvůrců videí? Ministr bere zpátečku, influenceři se nařízení vysmáli