Filmová adaptace knižní ságy Stmívání s Kristen Stewart a Robertem Pattinsonem už zase plní kina. Do programu ji nově zařazuje nejen americký distributor Fathom Entertainment, ale pravidelně i česká kina. Jak teenage upíří série zestárla? A proč se k ní diváci stále vracejí?
Fanoušci populární série Stmívání, vzešlé ze stejnojmenné knižní ságy americké spisovatelky Stephenie Meyer, jásají. Fathom Entertainment, který patří – vedle nejvýznamnějších hollywoodských studií – mezi největší distributory speciálního obsahu do multiplexů ve Spojených státech, před několika dny oznámil, že na konci října znovu uvede všech pět dílů filmu.
Vedle projekce na diváky čekají rozhovory s autorkou stejnojmenné knižní série a producenty filmu, kteří mají mluvit o „nových zákulisních příbězích a neznámých momentech“ z natáčení. Lepší zprávu si milovníci snímku nemohli s příchodem hoa-hoa-hoa season, jak se podzimu ve Twilight hantýrce kvůli písni Eyes on Fire od Blue Foundation přezdívá, přát.
Za opětovným uvedením snímku jistě stojí fakt, že vzpomínaná knižní předloha, které se celosvětově prodalo přes sto milionů kopií, letos slaví dvacet let od uvedení na trh. Důvodů, proč se filmová sága Stmívání opět dostane na plátna kin, je ale mnohem více.
Jedním z nich je jistá ekonomická návratnost, se kterou může distributor počítat, vždyť ve své době sága vydělala více než tři miliardy dolarů. „Obecně se při podobných projekcích daří vytěžovat komunitu, která se kolem příběhu zamlada vytvořila. K tématu se pak vrací s nostalgií a navíc v lepší ekonomické situaci,“ uvádí Václav Stříteský z Katedry marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE.
To ostatně potvrzuje i Jiří Flígl, programový ředitel žižkovského kina Aero, které upíří sérii promítá během podzimu pravidelně už čtvrtým rokem. „Náš Twilight filmový maraton bývá téměř vyprodaný a do programu ho zařazujeme samozřejmě i proto, že tato projekce není ztrátová,“ uvádí k několikahodinové zářijové akci.
Motivací má však pražské kino více. „Zažít Stmívání ve filmovém maratonu je velký zážitek, který je svou intenzitou a srdečností zcela unikátní,“ myslí si programový ředitel a manažer kina. Dodává, že právě tento typ netradiční filmové akce je způsob, jak do sálů přilákat i mladou generaci, o kterou kina nejen v důsledku rozmachu streamovacích služeb dlouhodobě bojují.
Souhlasí i filmová recenzentka a novinářka Českého rozhlasu Kristina Roháčková. Podle ní jsou podobné eventové projekce způsob, kterým kinořetězce čelí trendu klesající či minimálně stagnující divácké návštěvnosti. Fungují pak zejména proto, že fanoušky daného snímku lákají na nostalgii a slibují jim zážitek jako z dob, „kdy se cítili bezpečně“.
Jen připomeňme, že upírská série Stmívání z roku 2008, jež celosvětově proslavila americkou herečku Kristen Stewart a britského herce Roberta Pattinsona, mířila primárně na dnešní třicátníky. A ti často hledají způsoby, jak alespoň domněle nestárnout. „Myslím, že obliba Twilight může souviset s fenoménem obecné infantilizace,“ míní Kristina Roháčková.
„Nejistoty současnosti nás vracejí tam, kde nám bylo dobře. A protože knížky jsou těžší na pozornost, sahají tvůrci po jednodušeji stravitelných obsazích, tedy třeba filmech. Krásnou ukázkou je i nově chystaný seriál Harry Potter, který bude také mířit na nostalgii,“ dodává filmová recenzentka.
Zatímco však Harry Potter je filmovou odbornou komunitou přijímán veskrze pozitivně, sága Stmívání podobný status nemá: podle mnohých jde o knižní i filmový brak. Pozici filmu pak nepomáhá ani skutečnost, že se od něj v průběhu let distancovali i jeho hlavní představitelé, Kristen Stewart a Robert Pattinson, kteří si později – možná i kvůli zkušenosti se Stmíváním – často vybírali alternativnější filmové projekty.
Film byl v průběhu let hodně memovaný a pohled, kterým se na něj díváme, se proměnil.
I v tomto konfliktu mezi početnou fanouškovskou základnou a rozporuplným kritickým přijetím však tkví podle Jiřího Flígla velké kouzlo snímku: jestliže z kultů, jako je Pán prstenů nebo Hobit, se legrace nedělá a celé filmové univerzum navázané na tyto snímky je mezi skalními fanoušky bráno za posvátné, u milovníků Stmívání a dalších dílů ságy je dle něj přítomna notná dávka reflexe.
„Lidé, kteří k nám chodí na projekce Stmívání, na sérii vyrostli, formovala je. Filmy tehdy žrali, ale dnes mají nadhled, vstupují s filmem do dialogu,“ komentuje programový ředitel kina Aero a Bio Oko a dodává, že fanoušci ságy jsou dnes proto schopni nahlédnout toxicitu či bizarnost zobrazovaných vztahů stejně jako přehnanou dramatičnost. A také nesledují jejich průběh s nekritickou zbožností jako ve svých teenage letech.
„Film byl v průběhu let hodně memovaný a pohled, kterým se na něj díváme, se proměnil. Je v pořádku se mu smát, i když ho má člověk rád. Výsměch ale není zlý, je naopak srdečný. Sám jsem několik našich maratonů Stmívání viděl a atmosféra byla opravdu jedinečná. Lidé jsou při sledování naprosto bezprostřední a nemají problém přes celé kino hromadně křičet: This is the skin of a killer, Bella,“ říká Jiří Flígl k jedné z ikonických scén.
Proto je podle něj Stmívání novým druhem filmového kultu promlouvající i k mladším generacím. Ty ke snímku z roku 2008 už několik let stále intenzivněji přivádějí i sociální sítě, díky kterým se mluví o „renesanci Stmívání“: zatímco mileniálové diskutovali nad příslušností k týmu Edward či Jacob převážně skrze facebookové skupiny či fóra, dnes jsou to především platformy TikTok a Instagram, které stojí za oblibou upířího fenoménu i u ročníkově mladších diváků, kteří na Twilightu nutně nevyrostli.
Nezáleží přitom na tom, zda jde o příspěvky tvůrců parodující nejznámější scény ságy, obsah se zmíněnou podzimní hoa-hoa-hoa season tematikou nebo o připomínky specifického zabarvení „filmové kamery“. Za následek to má jediné: do kin chodí na speciální projekce i generace Z. „Stále častěji máme na speciálních projekcích ty, kteří filmy vidí vůbec poprvé a kteří do té doby o existenci našeho kina nevěděli,“ potvrzuje Jiří Flígl.
Že fenomén Stmívání stále žije i sedmnáct let od své filmové premiéry, pak dokládá vedle nových kino uvedení například i nedávná kolekce oděvního řetězce Bershka, v únoru vydaná Lego skládačka domu upíří rodiny Cullenových či v roce 2025 vydaná speciální make-up sada výrobce ColorPop čítající nejen oční stíny, ale i třpytivý tělový olej odkazující k blyštivé kůži upírů na slunci.
„Je to zkrátka mix guilty pleasure, nadšení a pobavení se nad filmem,“ dodává Jiří Flígl, jehož kino Aero promítá vzpomínaný třináctihodinový maraton na konci září. Pokud si na něj kvůli jeho časové náročnosti netroufáte, až do 14. září máte možnost sérii pěti filmů vidět i online a ve svém tempu, a to na YouTube kanálu speciálně vytvořenému k dvacátému výročí vydání knihy.
The post Stmívání zase plní kina. Proč je upíří sága s Robertem Pattinsonem stále v kurzu? appeared first on Forbes.











