Čtvrtek 01. květnaSvátek má Venku je 14 °C, Jasno

Temná cesta do Země Nezemě. Je Peter Pan a Wendy dalším nepovedeným remakem?

Forbes Před 1 rokem

Animovanou verzi notoricky známého příběhu o chlapci, který se bál vyrůst, představil Disney už v roce 1953. Live-action remake Peter Pan a Wendy, který přichází na Disney+ o sedmdesát let později, budí kontroverze už od chvíle vydání prvních trailerů. Daří se nové verzi překonat své předchůdce?

Live-action remaky, tedy převedení původně kresleného příběhu do hrané podoby, nejsou ve vztahu k diváckému přijetí takovou sázkou na jistotu, jak by se na první pohled mohlo zdát. Často se totiž jedná o snímky, které sice precizně a fotorealisticky replikují původní předlohu, ve výsledku jim ale shází kouzlo, kterého není možné dosáhnout ani těmi nejúžasnějšími CGI efekty. Stačí si vzpomenout na Krásku a zvíře nebo Lady a Trumpa, které nebyly vyloženými propadáky, originální verze v očích fanoušků ale překonat nedokázaly.

Letošní adaptace Davida Loweryho se však původní verze drží pouze rámcově. I zde sledujeme příběh Wendy a jejích bratrů, které jedné noci zavede létající chlapec Petr Pan do kouzelné Země Nezemě. Společně se ztracenými chlapci a Tiger Lily pak musí opakovaně čelit nástrahám kapitána Hooka a jeho pirátů. Klíčové postavy a ústřední dějová linie tak sice zůstávají, Lowery ale výrazně přepisuje charakteristiky, které si s původními postavami spojujeme.

Nejvíce prostoru získává právě postava Wendy, která, ačkoliv je důležitou součástí všech předchozích verzí, poprvé bere osud do vlastních rukou a plní funkci hlavní, soběstačné hrdinky. Kapitán Hook není pouze jednodimenzionální padouch a u postavy Petra Pana se zase neustále zamýšlíme nad tím, zda je opravdu tím vzorem, který bychom chtěli následovat.

Právě manipulace s původními postavami je výtkou, o kterou se nespokojení recenzenti opírají nejčastěji, kritika však daleko více než na proměnu charakterů směřuje na jejich rozmanité a inkluzivní obsazení. Kritické ohlasy vzbudilo například obsazení herečky Yary Shahidi do postavy Zvonilky, největší diskuze ale probíhá okolo supiny Ztracených chlapců, mezi nimiž se objevují rozdílná etnika, ženské postavy i herec s Downovým syndromem.

Navzdory tomu, že nad účelovostí tohoto kroku ze strany studia by bylo možné dlouhé hodiny diskutovat, diverzní obsazení rozhodně není důvodem, proč Petr Pan a Wendy jako celek příliš nefunguje. Loweryho rukopis je zde patrný.

Stejně jako ve svém předchozím snímku Zelený rytíř, i zde kreativně využívá pohyb kamery a mystický vizuál. Na rozdíl od svých předchozích verzí převládá práce s minimalistickými lokacemi a strohou barevnou paletou, ve výsledku tak celý snímek působí o něco temněji a dospěleji.

Tato vyspělost se ale stává jedním z hlavních kamenů úrazu. Temná estetika už od počátku navozuje vážnější atmosféru, která by mohla dobře fungovat v kontrastu s odlehčenými příběhovými situacemi a energickými postavami, které by tuto temnotu vyvažovaly. Snaha o komplexní charaktery, které v průběhu vyprávění neustále zpytují svědomí a podrobují se vzájemné sebereflexi, však funguje tak trochu opačně.

Jedním z nejzábavnějších aspektů předchozích adaptací byla právě možnost objevování magického fikčního světa a jeho zákonitostí, které v nás vyvolává nutkání v tomto světě zůstat společně s Petrem. Základní premisou příběhu je pak uvědomění toho, že každý musí jednou vyrůst, navzdory tomu, že dětský svět je tak naivně krásný.

Peter Pan a Wendy však toto objevování světa pomíjí a příběh do maximální míry osekává. V kombinaci s vážností jednotlivých postav a absencí Petrova entuziastického pohledu na svět, který nahrazuje poučeným ,,dospěláckým“ moralizováním, se hranice mezi dětským a dospělým světem nápadně rozmazává.

I přesto, že jednotlivé postavy, v čele s ďábelským kapitánem Hookem, jsou samy o sobě vrstevnaté a interakce mezi nimi zábavné, ve výsledku film nedokáže díky vážnosti a temné atmosféře dostatečně předat své původní poselství. Snímku by daleko víc slušelo větší oproštění od původní adaptace, která snímek viditelně svazuje, ale které díky svému zpracování zároveň nedokáže dostatečně vyhovět.

Pokračovat na celý článek