Středa 14. květnaSvátek má Venku je 5 °C, Jasno

TEST: Nové BMW X3 znovu rozděluje fanoušky. Designem šokuje, technikou potěší

CNN Prima News Před 5 hodinami

Loni uvedená nová generace kombinuje moderní technologie s tradiční technikou. Motor zůstává uložen podélně, základní pohon jde na zadní nápravu, k dispozici jsou jak benzinové, tak dieselové motory – včetně řadového šestiválce. Zásadní je i to, že X3 tentokrát nedostane čistě elektrickou verzi. To je v dnešní době odvážné, avšak pragmatické rozhodnutí.

Jednoduché = krásné?

BMW opět vsadilo na výrazný vzhled. Není to zdaleka poprvé – podobný poprask vyvolaly třeba modely E63 nebo první Z4. Mnichovská automobilka už dlouho nevolí evoluční přístup, ale u každé nové generace sáhne po radikální změně. Zvykání si bývá delší, ale zjevně to funguje.

K TÉMATU: Když máte velký nos, nemůžete dělat, že máte malý, říká o vzhledu BMW jejich designer

V reálu působí nová X3 výrazněji než na fotkách – možná jednoduše, ale důstojně. Žádné křivky navíc a žádné přehnané detaily. V kombinaci s mírně většími rozměry (délka 4 755 mm, šířka 1 920 mm, výška snížená o 25 mm) a širším rozchodem (vzadu o 45 mm) působí auto robustněji a autoritativněji.

Zadní třetina vozu zaujme nejvíc – stoupající linie oken a zachované takzvané Hofmeisterovo zalomení dělají skvělý dojem. Trochu naopak neladí přední nárazník M Sport verze – jeho částečné lakování narušuje jinak uhlazené linie a dobře působí jen u tmavších laků.

Může se vás dotknout

Uvnitř pokračuje revoluce. Začněme z praktické stránky – kufr má objem 570 litrů, zadní sedačky se sklápějí v poměru 40:20:40. A pro cestující vzadu je místa opravdu dost, i pro ty, kteří měří přes 190 centimetrů. Oceňuji i prosvětlený interiér díky velkým oknům a panoramatické střeše. Sedět vzadu v této X3 je radost.

Přední část kabiny může na fotkách působit stroze. Skutečnost je však jiná – palubní deska orientovaná na řidiče vytváří příjemně uzavřené prostředí. BMW navíc nabízí interiér zcela bez použití živočišných materiálů (i když kůže zůstává volitelná). Výdechy klimatizace jsou nenápadně skryté, což podtrhuje čistý a moderní dojem.

Design totiž připomíná mix severské jednoduchosti a futurismu. Jen světelných efektů by mohlo být méně – ambientní osvětlení reagující na dotyky je efektní, ale někdy až příliš rušivé. Auto je také velmi digitalizované – vystačíte si s mobilním telefonem místo klíče, a dokonce ho můžete použít jako herní ovladač.

Oceňuji, že je na středovém tunelu ovládací kolečko systému iDrive a není nutné tolik hmatat po displeji. Prostředí téměř bez klasických tlačítek prostě není tak úplně nepřátelské. Konstruktéři chytře umístili plošky na nabíjení telefonů tak, že na ně řidič i spolujezdec vidí. Šofér může svůj telefon ovládat i při jízdě, aniž by ho musel brát do ruky, a tím pádem neporušuje předpisy.

Výborně se mi držel sportovní volant s vodorovnou spodní částí a výrazným zesílením v místech úchopu. Skvělým pomocníkem je rozšířená realita prostředí navigace se směrovými šipkami promítajícími se do reálného obrazu silnice. Potěší pohodlná a rozměrná sedadla i spousta prostoru i pro hodně vysoké a ramenaté přední cestující.

Stále je to BMW

Zatímco k designu a ovládacím prvkům lze snad mít místy určité výhrady, motory a jízdní vlastnosti patří tradičně k absolutní špičce v segmentu. Základní naftová motorizace označena 20d xDrive sice není žádný trhač asfaltu, ale motor běží téměř neslyšně, spolupráce s osmistupňovou automatickou převodovkou je díky mild-hybridnímu systému plynulejší než kdykoli předtím, a jízdní projev je i na dvacetipalcových kolech velmi komfortní a sebevědomý.

Menší naftový motor ani zdaleka nedokáže využít plný potenciál podvozku. Auto vyhoví rodinným typům nebo lidem, kteří jezdí dlouhé vzdálenosti po dálnicích. Na trase z Prahy do Žďáru nad Sázavou kombinující město, dálnici a okresky jsme naměřili průměrnou spotřebu 7,1 litru nafty. Výrobcem uváděných 6,1 litru na 100 km po zajetí motoru vidím při pohodové jízdě jako dosažitelnou hodnotu.

Závěr

Nové BMW X3 20d xDrive se prodává od 1 518 400 korun. Už to je hodně vysoká částka i vzhledem ke konkurentům mezi prémiovými značkami, nemluvě třeba o Škodě Kodiaq či Hyundai Santa Fe, jak se můžete přesvědčit při porovnání pod tímto odkazem. Testovaný vůz navíc disponoval příplatkovou výbavou za víc než 600 tisíc korun (!), takže cena přesahovala 2,1 milionu korun.

Je asi trochu nadbytečné připlácet u základní naftové verze více než 150 tisíc korun za M sportovní paket a M sportovní paket Pro. Sportovní podvozek, sportovní brzdy nebo sportovní interiér totiž z nejslabší naftové verze rodinného SUV sporťák neudělají a mají tak spíše designový smysl. Ale proti gustu...

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Dotykový displej v autě je až desetkrát nebezpečnější než telefon v ruce, varují experti

Pokračovat na celý článek