Byl to raketový růst. Jenže levné zboží z Číny teď v Americe tvrdě naráží. Online tržiště Temu a módní platforma Shein zažívají v USA strmý pád – po nových tarifech prezidenta Donalda Trumpa a zrušení bezcelní výjimky, takzvané de minimis, klesá počet uživatelů i reklamní rozpočty.
Data analytické firmy Sensor Tower ukazují, že Temu přišlo v květnu oproti březnu o 52 procent denních uživatelů. Shein ztratil čtvrtinu. Pokles viditelně zasáhl i měsíční čísla: Počet uživatelů Temu klesl o třicet procent, Shein o dvanáct procent.
Ztrátu zájmu potvrzuje i jejich postavení v App Store. Temu se loni v květnu drželo v top 3, letos spadlo na průměrné 132. místo. Shein propadl ze špičky do druhé desítky.
„Pokles výdajů Temu a Sheinu na reklamu v USA byl patrný už v dubnu,“ říká televizi CNBC Seema Shah, viceprezidentka výzkumu v Sensor Tower. V květnu firma Temu utáhla kohoutky téměř úplně – meziročně snížila americký reklamní rozpočet o 95 procent, Shein o sedmdesát procent.
Trump na v dubnu oznámil konec výjimky de minimis, která umožňovala bezcelní dovoz balíčků do 800 dolarů. Od 2. května tak začaly padat cla na většinu zboží z Číny, a to i na to, které dříve procházelo bez povšimnutí.
V květnu se Washington s Pekingem dohodly na devadesátidenním příměří a oboustranném snížení cel o 115 procentních bodů. Americká cla na čínské zboží tak klesla ze 145 na třicet procent, čínská na americké z 125 na deset procent. Výjimka de minimis však zůstává zrušená, a pro levné čínské e-shopy to nadále představuje zásadní bariéru.
„Všechny tyto dodatečné náklady a regulační překážky zjevně poškozují růstové vyhlídky čínských platforem na americkém trhu,“ konstatuje stanici Rui Ma, zakladatelka a analytička Tech Buzz China.
Temu a Shein kvůli novým clům mění logistiku. Odklánějí se od přímého zasílání z Číny a začínají budovat sklady v USA, což zvyšuje fixní náklady. Temu zároveň prudce zdražuje. Podle Tech Buzz China je padesátiprocentní clo bodem zlomu, kdy platforma ztrácí cenovou výhodu.
Mateřská firma Temu, PDD Holdings, už v květnu ve výsledcích přiznala tlak ze strany amerických tarifů. Sázku na USA ale platforma rychle přesměrovává jinam.
Podle HSBC dnes devadesát procent všech uživatelů Temu pochází z trhů mimo Spojené státy. Nejrychleji roste v Evropě, Latinské Americe a na jihu kontinentu. „Mnoho (čínských platforem) nyní aktivně přesouvá své úsilí směrem k jiným trhům, například Evropě,“ potvrzuje televizi Rui Ma.
The post Trump zatáhl za brzdu. Temu i Shein v USA naráží, reklamu téměř vypnuly appeared first on Forbes.