Pátek 13. červnaSvátek má Venku je 22 °C, Skoro Jasno

Úchvatné veterány vyrazily na legendární závod Československem. Jedeme míle s nimi

Aktuálně.cz Před 1 dnem

 Eva Srpová

Od budovy Autoklubu vyráží úderem šesté hodiny ranní skvadra veteránů nedozírné hodnoty a jeden je krásnější než druhý. Čeká je cesta do Bratislavy a zpět, v sobotu večer se vrátí před budovu Národního technického muzea.

Je to už tradice, a tak se sem mnoho účastníků pravidelně vrací. Mezi nováčky letošního závodu ale jeden kousek přitahuje pozornost. Černá Praga Super Picollo. "Ve voze stejné značky se zabil Petr Mucha, jenž přitom vyhrál první ročník závodu 1000 mil československých v roce 1933, a to za volantem Pragy Alfa," připomíná Jiří Patočka, ředitel závodu 1000 mil československých. Vůz vlastní Pavel Procházka, který jej rekonstruoval.

"Sice mnoho dílů není samozřejmě původních, my však nejvíce oceňujeme historickou hodnotu pro náš závod. Při tréninku na nadcházející ročník ale došlo k nehodě a Mucha zemřel zhruba dva týdny po havárii," připomíná Patočka.

Speciály s proudnicovou karoserií, se světlomety zapuštěnými do blatníků, centrálním světlometem a elegantně splývavou zaoblenou střechou, vznikly právě pro tento závod.

"Praga je postavila pro druhý ročník. V jednom boural Mucha a tři zbylé v závodu zcela pohořely. Automobilka je proto rozebrala a zesílený a upravený podvozek osadila zcela běžnými karoseriemi, které se pak prodaly. Já jsem pořídil torzo za 70 tisíc korun úplnou náhodou. Deset let jsme auto stavěli, karoserie je samozřejmě nová," dodává Procházka.

Je opravdu krásná, výjimečná i v tak těžké konkurenci historických aut, která v předvečer zaplnila celou Opletalovu ulici do posledního místa.

Pozornost si ale zaslouží prakticky každé auto, které se ve čtvrtek ráno postavilo na start legendárního závodu, jenž patří mezi nejdůležitější události domácí veteránské scény.

Například pozoruhodné je Bugatti 13 z roku 1922 s Jakubem Stauchem za volantem, které je navíc nejstarším vozem na startu. Jel v roce 1922 dokonce první závod Zbraslav-Jíloviště a vyhrál svou kategorii. Tradičními účastníky jsou Vališovi s vozem Aero 750 Sport Coupé, který továrna rovněž navrhla právě pro závod 1000 mil. Účastnil se druhého ročníku, pilotoval jej Otto Nimshaus se spolujezdcem a mechanikem Mílou Štípkem.

Pozornost si ale letos zaslouží zejména vozy Škoda, automobilka slaví 130 let od svého založení. Na start jsme usedli za volant Škody Rapid OHV z roku 1940 ze sbírek Škoda Muzea a vyrážíme na závod vůbec poprvé.

Vůz si zakoupil Alois Zoufalý, pražský známý lahůdkář. Ten, který měl prodejnu v Jungmannově ulici a později vešla ve známost jako lahůdkářství Zlatý kříž.

"Proč si pořídil zrovna tento model s proudnicovou karoserií, která se označovala jako dálniční? No protože je opravdu krásný," usmívá se Michal Velebný, šéf renovačních dílen v továrním muzeu.

Vyrobilo se jen 110 kusů a do dnešní doby se dochovalo pouze pět aut. Barvy škodovky ale hájí na letošním ročníku mnohem víc fanoušků, napočítat jde na startovní listině celkem devět aut. Jedním z nich je pozoruhodný Popular Roadster z roku 1939 otce a syna Hlaváčkových.

Pozornost budily samozřejmě také nepřehlédnutelné lagondy, roztomilý MG M s třímístnou karoserií rodiny Hlavsů, různé Zbrojovky, mnoho aerovek, další Bugatti i různorodé americké značky… Zkrátka zmínit všechny nejde, ale jedno je krásnější než druhé. A sympaticky omšelí automobiloví stařečci vedle nablýskaných kousků po renovaci možná nepůsobí jako magnet, přesto mají velké kouzlo.

Obnovená tradice

První automobilový závod 1000 mil československých se jel v roce 1933. Uskutečnil se ještě v roce 1934 a 1935. Tehdy se závod z Prahy do Bratislavy jezdil bez přerušení dvakrát, odtud také pochází název - závodníci museli ujet 1600 kilometrů. A nešetřili se, průměrná rychlost přesahovala 100 kilometrů v hodině. K obnovení soutěže, která se od té doby koná pravidelně, došlo v roce 2015.

Závod 1000 mil československých ve čtvrtek míří směr Bratislava, trasa se snaží kopírovat tu původní z 30. let. Účelem není jet co nejrychleji, ale na přesnost. 

Fanoušci mohou samozřejmě účastníky podpořit a zamávat na cestě. Trasa vede přes Čáslav, Velkou Bíteš, Brno, v pátek přes Dlhou a Podunajské Biskupice, v sobotu přes Holič, Brno, Jihlavu a Kolín. Finální cíl připomínkové jízdy 1000 mil československých je v sobotu před NTM.

Pokračovat na celý článek