Pátek 14. listopaduSvátek má Venku je 1 °C, Polojasno

Učí se v lese i na moři. Newton University vytváří podnikatele místo absolventů

Forbes Před 1 hodinou

 Z malé brněnské školy přes univerzitní skupinu až k vlastní investiční platformě pro studenty v byznys akcelerátoru. Jiří Koleňák, generální ředitel Newton University, věří, že v době AI už nestačí jen předávat znalosti. Jeho škola chce formovat osobnosti, které uspějí.

Pět hodin vaří guláš, ale každý z týmů je u něj jenom deset minut, pak mají dvě minuty na nabrífování dalšího týmu,“ vysvět­luje Koleňák jednu z výukových disciplín.

Zdánlivě bizarní cvičení je součástí výcvi­ku studentů, kde štafetové vaření trénuje schopnost předávat informace pod tlakem, spolupracovat, učit se rychle rozhodovat a nést zodpovědnost za výsledek. „Dovednost v nich už zůstane a později ji využijí při řízení projektů nebo týmů,“ míní.

„Schopnost pracovat ve stresu nebo vytrvalost lidem často chybí, proto v rámci tréninku studenty vyvezeme do přírody na neznámé místo. Máme pro ně připra­vené disciplíny, řeší mise, soutěží a učí se pracovat s paralýzou a trémou,“ popisuje šéf vzdělávací skupiny funkční metody.

Ostatně Newton University si na trhu buduje pozici školy, která neslibuje snadnou cestu k diplomu. Naopak dopředu avizuje, že studium bude náročnější – a právě v tom je její hodnota. „I ve srovnání s veřejnou vysokou školou lidé za tu cenu 50 až 150 tisíc za rok kupují jedinečný přístup. To, že je na náročné cestě doprovodíme, ale neuhneme z požadavků,“ vysvětluje generální ředitel.

Klíčová je podle něj právě osobnost vyučujících a jejich vlastní příklad. „Lidskost je víc než profesionalita. Inspirace a vlastní příklad jsou mnohem cennější než čísla, kte­rá tady studenty učíme používat, aby mohli firmy dobře vést,“ zdůrazňuje.

Teorie podnikavosti v praxi

„Když jsem dostal nabídku na spolupráci, škola ještě neexistovala ani rok. Potřebovali, aby někdo naskočil za propuštěného peda­goga a přezkoušel studenty mezi semestry. Když jsem se ptal, proč učitel musel odejít, řekli mi, že byl arogantní a nevážil si studen­tů. Tím si mě získali,“ vypráví Koleňák v kan­celáři v Kongresovém centru na Vyšehradě s výhledem na Pražský hrad a Petřín.

Na Newton University nastoupil před lety jako řadový vyučující se zkušenostmi v podnikání i akademické sféře a netušil, že z pozice u katedry projde celou hierarchií až na post generálního ředitele univerzitní skupiny.

Koleňák rád mluví o propojení s praxí. Historky z výuky praktických schopností jsou vděčné, ale když padne otázka na podnika­vost, jež se podle něj na škole učí, neváhá.

„Máme a zkoumáme vlastní teorii pod­nikavosti, která zahrnuje pět aspektů – vizi nebo záměr, proaktivitu a schopnost začít, schopnost užitečné spolupráce a pátý aspekt je sebeřízení, což zahrnuje i schopnost odejít od projektů, které nenaplňují vizi,“ říká s tím, že si každý absolvent osvojí všech pět.

Nová role vysokých škol

Kdo jsou ale studenti, kteří se na Newton University hlásí? „Řada z nich přichází z rodin, jež podnikají. A pak jsou to lidé, kteří nepři­cházejí z dobrých podmínek, ale mají silnou vůli to změnit. Práce s tou druhou skupinou mě velmi baví a inspiruje,“ hlásí Koleňák.

S příchodem umělé inteligence a všudy­přítomnou dostupností informací se svět vysokých škol ocitl na křižovatce. Pokud může ChatGPT napsat esej a připravovat od­povědi na otázky, k čemu vlastně univerzity slouží? Newton University na otázku odpoví­dá novým oborem Business Leadership.

„Business Leadership je naše reakce na to, jak se mění vzdělávací svět. AI i všeobec­ná dostupnost informací vytvářejí oprávně­né pochybnosti o tom, k čemu mají v bu­doucnu sloužit vysoké školy,“ říká Koleňák. Odpovědí je podle něj rozvoj osobnosti, posilování vytrvalosti a cílevědomosti.

Program kombinuje klasické vysokoškol­ské vzdělávání s intenzivními manažerskými výcviky, které studenty vytrhávají z komfortní zóny. Není neobvyklé, že se ocitnou v nezná­mém terénu, kde musí zvládnout náročné úkoly bez spánku, v týmu pod tlakem nebo na moři. Vaření guláše je jen jedním z nich.

Od bakalářky k vlastnímu startupu

Newton University inovuje nejen obsah, ale také formu výuky. Škola experimentuje s využitím AI přímo v přednáškových sálech.

„Na našich přednáškách je živý vyučující, kterého doplňují AI avataři s předem připravenými tématy. Ti studentům předávají jasně strukturované informace napříč obory i jazykovými mutacemi. Pokud má zaznít jednoznačná a faktická věc, nemusí ji opakova­ně vysvětlovat živý člověk,“ popisuje generální ředitel s tím, že lektoři potom mají více času pro diskuse, konzultace a rozvoj oblasti, v níž působí.

Newton University se podle něj nesnaží produkovat jen absolventy s diplomem, ale podnikatele a manažery schopné táhnout vlast­ní projekty. „Ve třetím ročníku končí závěrečnou prací, která je jejich osobní manažerskou nebo podnikatelskou strategií,“ dodává Koleňák.

Jiří Koleňák, generální ředitel Newton University

Podporuje je v tom kompletní podnikatelský ekosystém od inkubátoru přes byznysový akce­lerátor až po investiční fond Newton University Angels, kde projekty mohou získat až půl milionu korun.

Příkladem takového projektu je Believer, platforma pro správu náboženských komunit, která digitalizuje kostelní kasičky a umožňuje platby kartou během bohoslužeb. „Když hleda­li, které komunity jsou v Česku silné, zjistili, že jsou to komunity náboženské, proto Believer,“ říká Koleňák o projektu, jenž získal investici.

Síla komunity

Newton University se snaží budovat přetrvá­vající komunitu. Pořádá jachtařskou regatu v Chorvatsku pro stovky studentů i absolven­tů napříč ročníky a obory, dále každoroční Business Summit. „Chystáme se brzy spustit věrnostní aplikaci s mapou firem absolventů po celé republice, na což se moc těším,“ říká radostně Koleňák.

Nejedná se jen o networking. „Jde o strategii, jak vytvořit ekosystém, ve kterém absolventi podporují projekty současných studentů, in­vestují do jejich startupů a vytvářejí byznysové příležitosti,“ dodává. Skupina Newton Univer­sity se postupně mění z klasické vzdělávací instituce na platformu propojující vzdělání, podnikání a investice.

Newton spolupracuje také s Českou mana­žerskou asociací, kterou vede Olga Girstlová. „A snažíme se nominovat zajímavé dobročinné projekty do ocenění Český Goodwill. Proto máme velkou radost, že letos v jedné kategorii zvítězila právě Olga se svými žluťásky. Nadace Zet pracuje na rozvoji podnikavosti u dětí z dět­ských domovů,“ dodává Koleňák.

The post Učí se v lese i na moři. Newton University vytváří podnikatele místo absolventů appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek