Z malé brněnské školy přes univerzitní skupinu až k vlastní investiční platformě pro studenty v byznys akcelerátoru. Jiří Koleňák, generální ředitel Newton University, věří, že v době AI už nestačí jen předávat znalosti. Jeho škola chce formovat osobnosti, které uspějí.
Pět hodin vaří guláš, ale každý z týmů je u něj jenom deset minut, pak mají dvě minuty na nabrífování dalšího týmu,“ vysvětluje Koleňák jednu z výukových disciplín.
Zdánlivě bizarní cvičení je součástí výcviku studentů, kde štafetové vaření trénuje schopnost předávat informace pod tlakem, spolupracovat, učit se rychle rozhodovat a nést zodpovědnost za výsledek. „Dovednost v nich už zůstane a později ji využijí při řízení projektů nebo týmů,“ míní.
„Schopnost pracovat ve stresu nebo vytrvalost lidem často chybí, proto v rámci tréninku studenty vyvezeme do přírody na neznámé místo. Máme pro ně připravené disciplíny, řeší mise, soutěží a učí se pracovat s paralýzou a trémou,“ popisuje šéf vzdělávací skupiny funkční metody.
Ostatně Newton University si na trhu buduje pozici školy, která neslibuje snadnou cestu k diplomu. Naopak dopředu avizuje, že studium bude náročnější – a právě v tom je její hodnota. „I ve srovnání s veřejnou vysokou školou lidé za tu cenu 50 až 150 tisíc za rok kupují jedinečný přístup. To, že je na náročné cestě doprovodíme, ale neuhneme z požadavků,“ vysvětluje generální ředitel.
Klíčová je podle něj právě osobnost vyučujících a jejich vlastní příklad. „Lidskost je víc než profesionalita. Inspirace a vlastní příklad jsou mnohem cennější než čísla, která tady studenty učíme používat, aby mohli firmy dobře vést,“ zdůrazňuje.
Teorie podnikavosti v praxi
„Když jsem dostal nabídku na spolupráci, škola ještě neexistovala ani rok. Potřebovali, aby někdo naskočil za propuštěného pedagoga a přezkoušel studenty mezi semestry. Když jsem se ptal, proč učitel musel odejít, řekli mi, že byl arogantní a nevážil si studentů. Tím si mě získali,“ vypráví Koleňák v kanceláři v Kongresovém centru na Vyšehradě s výhledem na Pražský hrad a Petřín.
Na Newton University nastoupil před lety jako řadový vyučující se zkušenostmi v podnikání i akademické sféře a netušil, že z pozice u katedry projde celou hierarchií až na post generálního ředitele univerzitní skupiny.
Koleňák rád mluví o propojení s praxí. Historky z výuky praktických schopností jsou vděčné, ale když padne otázka na podnikavost, jež se podle něj na škole učí, neváhá.
„Máme a zkoumáme vlastní teorii podnikavosti, která zahrnuje pět aspektů – vizi nebo záměr, proaktivitu a schopnost začít, schopnost užitečné spolupráce a pátý aspekt je sebeřízení, což zahrnuje i schopnost odejít od projektů, které nenaplňují vizi,“ říká s tím, že si každý absolvent osvojí všech pět.
Nová role vysokých škol
Kdo jsou ale studenti, kteří se na Newton University hlásí? „Řada z nich přichází z rodin, jež podnikají. A pak jsou to lidé, kteří nepřicházejí z dobrých podmínek, ale mají silnou vůli to změnit. Práce s tou druhou skupinou mě velmi baví a inspiruje,“ hlásí Koleňák.
S příchodem umělé inteligence a všudypřítomnou dostupností informací se svět vysokých škol ocitl na křižovatce. Pokud může ChatGPT napsat esej a připravovat odpovědi na otázky, k čemu vlastně univerzity slouží? Newton University na otázku odpovídá novým oborem Business Leadership.
„Business Leadership je naše reakce na to, jak se mění vzdělávací svět. AI i všeobecná dostupnost informací vytvářejí oprávněné pochybnosti o tom, k čemu mají v budoucnu sloužit vysoké školy,“ říká Koleňák. Odpovědí je podle něj rozvoj osobnosti, posilování vytrvalosti a cílevědomosti.
Program kombinuje klasické vysokoškolské vzdělávání s intenzivními manažerskými výcviky, které studenty vytrhávají z komfortní zóny. Není neobvyklé, že se ocitnou v neznámém terénu, kde musí zvládnout náročné úkoly bez spánku, v týmu pod tlakem nebo na moři. Vaření guláše je jen jedním z nich.
Od bakalářky k vlastnímu startupu
Newton University inovuje nejen obsah, ale také formu výuky. Škola experimentuje s využitím AI přímo v přednáškových sálech.
„Na našich přednáškách je živý vyučující, kterého doplňují AI avataři s předem připravenými tématy. Ti studentům předávají jasně strukturované informace napříč obory i jazykovými mutacemi. Pokud má zaznít jednoznačná a faktická věc, nemusí ji opakovaně vysvětlovat živý člověk,“ popisuje generální ředitel s tím, že lektoři potom mají více času pro diskuse, konzultace a rozvoj oblasti, v níž působí.
Newton University se podle něj nesnaží produkovat jen absolventy s diplomem, ale podnikatele a manažery schopné táhnout vlastní projekty. „Ve třetím ročníku končí závěrečnou prací, která je jejich osobní manažerskou nebo podnikatelskou strategií,“ dodává Koleňák.

Podporuje je v tom kompletní podnikatelský ekosystém od inkubátoru přes byznysový akcelerátor až po investiční fond Newton University Angels, kde projekty mohou získat až půl milionu korun.
Příkladem takového projektu je Believer, platforma pro správu náboženských komunit, která digitalizuje kostelní kasičky a umožňuje platby kartou během bohoslužeb. „Když hledali, které komunity jsou v Česku silné, zjistili, že jsou to komunity náboženské, proto Believer,“ říká Koleňák o projektu, jenž získal investici.
Síla komunity
Newton University se snaží budovat přetrvávající komunitu. Pořádá jachtařskou regatu v Chorvatsku pro stovky studentů i absolventů napříč ročníky a obory, dále každoroční Business Summit. „Chystáme se brzy spustit věrnostní aplikaci s mapou firem absolventů po celé republice, na což se moc těším,“ říká radostně Koleňák.
Nejedná se jen o networking. „Jde o strategii, jak vytvořit ekosystém, ve kterém absolventi podporují projekty současných studentů, investují do jejich startupů a vytvářejí byznysové příležitosti,“ dodává. Skupina Newton University se postupně mění z klasické vzdělávací instituce na platformu propojující vzdělání, podnikání a investice.
Newton spolupracuje také s Českou manažerskou asociací, kterou vede Olga Girstlová. „A snažíme se nominovat zajímavé dobročinné projekty do ocenění Český Goodwill. Proto máme velkou radost, že letos v jedné kategorii zvítězila právě Olga se svými žluťásky. Nadace Zet pracuje na rozvoji podnikavosti u dětí z dětských domovů,“ dodává Koleňák.
The post Učí se v lese i na moři. Newton University vytváří podnikatele místo absolventů appeared first on Forbes.











