Čtvrtek 25. záříSvátek má Venku je 9 °C, Zataženo Déšť

Udržitelnost už není nadávka. Průzkum ukazuje, že ji firmy berou jako investici

Forbes Před 2 hodinami

Odpovědný přístup ke společnosti, etika v podnikání a lepší ochrana během ekonomických a sociálních krizí. To jsou hlavní přínosy udržitelnosti v každodenním chodu firem i nepodnikatelského sektoru podle čerstvého průzkumu Asociace společenské odpovědnosti. Většina ze zhruba dvou set oslovených firem plánuje v příštích dvou letech aktivity ještě rozšiřovat. 

Strašák mnoha podnikatelů v podobě přísného ESG reportingu už nad Evropou nevisí, přesto se tuzemské firmy, sociální podniky a neziskovky rozhodly být udržitelné dobrovolně, ukazuje právě zveřejněný průzkum, který zpracovala agentura Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti.  

A tak – zatímco Evropská unie řeší, jak už odložená pravidla ještě zmírnit – 67 procent firem a společností považuje udržitelnost za jeden z klíčových ukazatelů při rozhodování a  za součást firemní kultury. Co je možná ještě překvapivější, 98 procent společností říká, že téma pro ně zůstává klíčové i bez legislativního tlaku. 

98 %

oslovených společností říká, že pro ně téma udržitelnosti zůstává klíčové i bez legislativního tlaku. 

„Největší posun je v tom, že udržitelnost už organizace nechápou jako povinnost, ale jako strategickou investici,“ uvádí Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Ta sdružuje na dvě stovky členů, obřích i malých firem, sociálních podniků i neziskových organizací.  

Většina z oslovených společností odpověděla, že v příštích dvou letech alespoň částečně rozšíří aktivity v oblasti udržitelnosti. Jako klíčové vnímají především vztahy se zaměstnanci, obecný vliv na společnost a etiku v podnikání. Pro firmy a sociální podniky je také častěji klíčová oblast cirkulární ekonomiky, recyklace a zero waste.

Zelený byznys

Tuzemské firmy podle aktuálních čísel pojímají udržitelnost mnohem šířeji než jako „agendu o klimatu“, ale jako investici do lidí, reputace a stability. Drtivá většina v ní také vidí příležitost pro inovace, které se poté odrazí v tom, jak se jim ekonomicky daří. 

Až 93 procent oslovených je přesvědčeno, že takové investice mohou poskytnout lepší ochranu firmy během ekonomických či sociálních krizí. Devadesát procent souhlasí, že udržitelná opatření mohou navíc mít významný pozitivní dopad na ziskovost firmy. 

„Udržitelnost neznamená brzdu byznysu, ale spíš změnu způsobu, jak růst efektivněji, chytřeji a s menším plýtváním. Ano, pro odvětví závislá na těžbě surovin nebo rychlé spotřebě je to větší výzva, protože tam transformace vyžaduje zásadní inovace. Naopak v sektorech, kde se pracuje s lidským kapitálem, službami nebo technologiemi, se udržitelnost stává přirozeným katalyzátorem růstu,“ říká k výsledkům Lucie Mádlová.

Cíle udržitelného rozvoje (anglicky Sustainable Development Goals neboli SDGs) přijala OSN v rámci Agendy 2030. Jde o společný plán na vymýcení chudoby, ochranu životního prostředí a zajištění míru a prosperity. 

A protože to může znít v dnešním globálním světě plném konfliktů velmi filozoficky a obtížně splnitelné, průzkum zjišťoval, na které oblasti života by se měla zaměřit česká vláda.

Podle členů asociace, mezi nimiž jsou takoví byznysoví hráči, jako je ČEZ, Komerční banka, O2, Letiště Praha, Lidl, Vodafone, Coca-Cola, Moneta, T-Mobile, Škoda Auto nebo Sparta Praha, by se kabinet měl přednostně věnovat kvalitnímu vzdělávání. Firmy pak specificky zmiňovaly i dostupnost čistých energií.

The post Udržitelnost už není nadávka. Průzkum ukazuje, že ji firmy berou jako investici appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek