14. prosinceSvátek má Venku je 1 °C, Mlha

V bitvě o Warnery se bojuje o budoucnost Hollywoodu. Vyhraje Trumpův kůň?

Forbes Před 11 hodinami

Slavné filmové studio Warner Bros. bylo na prodej od léta. Teď se o něj strhla nejagresivnější korporátní bitva, jakou Hollywood v posledních letech zažil. Je to zároveň střet dvou zásadně odlišných filozofií, jak budeme zábavný obsah v příštích dekádách konzumovat, monetizovat i vytvářet. 

Netflix to minulý pátek oznámil jako hotovou věc – kupujeme Warner Bros., společně s konkurenční HBO a hromadou lukrativního duševního vlastnictví. V sobotu rozeslal svým předplatitelům e-mail s předmětem „vítáme Warner Bros. na palubě“. V pondělí se však s nabídkou na koupi studia, včetně celé jeho mateřské firmy, vytasil konkurenční mediální kolos Paramount Skydance. Přihodil desítky miliard dolarů navíc a v hotovosti. 

Je to souboj, jehož příběh by klidně vydal na pořádné hollywoodské drama. Na jedné straně technologická firma překopávající tradiční filmový a seriálový byznys, na druhé straně novodobý „murdochovský“ mediální konglomerát akvírující vše, co mu přijde pod ruku. A na pozadí lobbistická bitva v Bílém domě, spousta peněz z Blízkého východu a zeť Donalda Trumpa.

Netflix a technologická revoluce

Zpráva o tom, že filmové studio Warner Bros. s více než stoletou tradicí si má pořídit streamovací služba, vyvolala v Hollywoodu menší záchvat paniky. Provozovatelé kin se bojí, protože jednoho z jejich hlavních „dodavatelů“ kupuje firma, jež má kina za pouhé showroomy produkce servírované divákům přímo do obýváků. 

Odborové svazy (SAG-AFTRA, WGA, DGA) to zase vidí jako souboj o přežití kreativců. Pokud Netflix pohltí Warner Bros., bude na trhu o jednoho významného kupce scénářů a zaměstnavatele herců a hereček méně. Zaznívají i obavy, že se díky Netflixu a jeho algoritmům stane z Warner Bros. továrna na homogenizovaný obsah, jež má primárně bránit odlivu zákazníků než vytvářet kulturu. 

Zakladatel Netflixu Reed Hastings v roce 2017 prohlásil, že jejich největší konkurencí je spánek. To už dávno neplatí, streamovací platformu mají dnes všichni významní hráči na trhu a nejsledovanější „televizí“ světa je YouTube. Překotný růst předplatitelů Netflixu skončil a firma se vrhla na obří akvizici, kterou si chce pozici na trhu upevnit. 

info Grafika: Marek Tomanka

Netflix se snaží koupit pouze část společnosti Warner Bros Discovery (WBD), ve které je vedle slavného studia i HBO a její streamovací služba. O její televizní kanály CNN, Discovery či TNT Sports zájem nemá.    

Co-CEO Netflixu Ted Sarandos v posledních měsících za transakci osobně loboval u Donalda Trumpa. Ten už minulou neděli prohlásil, že do rozhodování o tom, kdo bude novým majitelem studia Warner, se hodlá aktivně zapojit. 

Paramount a hollywoodská konsolidace

Na druhé straně souboje je muž, který stejně jako Ted Sarandos nemá s řízením tradičního hollywoodského studia žádnou zkušenost. David Ellison, syn technologického miliardáře a zakladatele Oraclu Larryho Ellisona, už letos velel fúzi firem Paramount a Skydance za 8,4 miliardy dolarů.

Během své mediální zteče Ellison mladší například přetáhl Netflixu tvůrce seriálového hitu Stranger Things, udělal z Paramountu exkluzivní americký domov pro organizaci bojových sportů UFC a dal zelenou hranému filmu Call of Duty na motivy slavné videohry. „Kamkoli se podíváte, tam rozhazuje peníze,“ zhodnotil jeho počínání mediální analytik Rich Greenfield.  

S otcovým kapitálem v zádech buduje, respektive nakupuje, mediální impérium, které v tuto chvíli také zahrnuje filmové studio s více než stoletou tradicí – Paramount –  společně se širokým portfoliem televizních kanálů (CBS, Showtime, MTV, dětský Nickelodeon nebo síť stanic zaměřená na Afroameričany BET).

Společnost Paramount Skydance na rozdíl od Netflixu nabízí, že konkurenci z WBD převezme celou. Ellisonova vize je, že v souboji s velkými technologickými firmami se musí v Hollywoodu konsolidovat. Při dostatečném naškálování lze podle něj tradiční modely distribuce zábavy provozovat dál. 

Sází na společnost kontrolující jak klasickou kabelovku, tak filmová studia a streamovací platformy, která bude s technologickou konkurencí bojovat s co možná nejrobustnější infrastrukturou a katalogem filmů, seriálů a pořadů v zádech.

Komu fandí Trump?

Ellison se o koupi WBD pokoušel celé měsíce. Když se mu mu nepodařilo přesvědčit jeho správní radu, obrátil se s nabídkou přímo na akcionáře společnosti.

Nyní to vypadá, že má na své straně i důležitého spojence – Donalda Trumpa. Ten navzdory zmíněnému lobování Teda Sarandose prohlásil, že vítězství Netflixu v nabídkovém souboji by mohl být problém. 

Prezidentovi se nejspíš nelíbí, že zpravodajská stanice CNN – jeho odvěký nepřítel – by v případě takového dealu nejspíš skončila u nějakého nezávislého vlastníka. Kdyby zvítězil Paramount, Trump by na ni mít mohl mít nepřímý vliv. Larry Ellison je totiž významný Trumpův spojenec a David Ellison měl podle magazínu TheWrap Trumpovi slíbit, že v případě vítězství udělá v CNN „zásadní změny“.

Dojem, že Trumpovým koněm v tomto souboji je právě Paramount, umocnilo tento týden odhalení, že na financování 108miliardové nabídky se podílí i Trumpův zeť Jared Kushner a jeho investiční firma Affinity Partners. Celkem 24 miliard dolarů pak dodal saúdský státní investiční fond PIF. 

Donald Trump však v pondělí prohlásil, že nemá blízko k žádné ze dvou stran a hodlá se podívat hlavně na to, jaké mají soupeřící firmy tržní podíly. 

Netflix je stále největší streamovací službou světa a v případě vítězství by svou pozici výrazně posílil. Celosvětově má nyní přes 300 milionů předplatitelů, zatímco WBD (HBO Max) jich má 128 milionů a Paramount (Paramount+) jich má 79 milionů. Netflix nicméně dnes tvrdí, že jeho konkurencí je také Instagram, TikTok a YouTube, kde se počty uživatelů počítají v miliardách.  

Paramount by v případě svého vítězství nejspíš čelil od regulátorů menšímu tlaku, ale i zde se objevují obavy z potenciální monopolizace v podobě sloučení dvou významných filmových studií. 

The post V bitvě o Warnery se bojuje o budoucnost Hollywoodu. Vyhraje Trumpův kůň? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek