Úterý 06. květnaSvátek má Venku je 6 °C, Skoro Zataženo

V nesnesitelném horku bez vody i informací. V pařížském metru uvízly stovky pasažérů

CNN Prima News Před 1 rokem

Ve večerní špičce v 19:25 po poruše vlaku na lince 4 mezi stanicemi Porte-d’Orléans a Montparnasse zůstalo v tunelu pět souprav. RATP nezveřejnila, kolik lidí v metru bylo, ale soupravy mají kapacitu až 600 lidí. Podle svědků bylo ve vagónech nesnesitelné horko, lidé neměli vodu ani informace.

„Nemůžeme vás dovézt do stanice. Prosím, nepanikařte a už nám nevolejte,“ zněl hlas pracovníka dopravního podniku ve vagónech. Někteří proto dopravnímu podniku psali zoufalé zprávy na sociálních sítích. „Tak co, RATP? Hnete sebou?! Dvě hodiny a deset minut uvěznění v troubě linky 4 a první zpráva po dvou hodinách? To je skandál, jsou tu staří lidé, děti, bez vody, bez pomoci,“ sdělovali.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zastavil běsnění na dětském hřišti. Mladý poutník po katedrálách zahnal bodajícího šílence

Dopravní podnik se zmohl jen na uklidňování na dálku. „Děkujeme, že nepanikaříte a nesnažíte se otevřít dveře,“ uvedl jeho pracovník. Některým cestujícím však povolily nervy a vzali situaci do svých rukou. „Po třiceti minutách, kdy jsme neměli žádné zprávy, lidé spustili alarm. Jeden pán otevřel dveře a všichni jsme odcházeli tunelem, a to v úplné tmě,“ popsali cestující metra.

Problémy byly i na dalších linkách

K dalšímu problému došlo prakticky ve stejnou chvíli na trase linky 13, oba kolapsy spolu ale nesouvisely. Na této trati RATP metro sama raději vypnula, protože se potýkala s výpadkem počítačového systému.

Do třetice si dopravní podnik utrhl ostudu, když se tentýž večer zastavily i příměstské vlaky RER na trase B a D na severu metropole. Poruchy se staly v situaci, kdy teploty v Paříži přes den dosahují 30 stupňů Celsia. Evakuace pasažérů skončila až ve 21:30.

Vedení dopravního podniku, v jehož čele stojí bývalý premiér Jean Castex, se dušuje, že byl výpadek zcela ojedinělý a došlo k němu za podmínek, které se už nikdy nebudou opakovat. Pořadatelé pařížské olympiády ale kladou důraz na ohleduplnost her k životnímu prostředí a veřejná doprava je stěžejní součástí tohoto plánu.

„Trasy mezi východem a západem města jsou relativně spolehlivé díky nedávné automatizaci linky 1 a RER A, které dobře funguje. Severojižní osa je ale křehká,“ uvedl Arnaud Bertrand z občanské asociace Plus de trains, která usiluje o posílení kolejové dopravy. „Na trasách RER B a D jsou obtíže každý třetí večer, stejné je to i na linkách 7, 12 a 13. Skutečnost, že se incident stal na nedávno automatizované lince 4, která by měla být spolehlivá, není příliš uklidňující,“ dodal.

Podobný incident, jaký obyvatelé Paříže zažili ve středu večer, jistě není druh reklamy, o který by pořadatelé olympijských her stáli, poznamenal deník Le Monde.

Pokračovat na celý článek