Středa 14. květnaSvátek má Venku je 8 °C, Jasno

Velký český autobazar dostal od obchodní inspekce pokutu za nekalé obchodní praktiky

CNN Prima News Před 1 rokem

Inspekce ve svém rozhodnutí vesměs popsala triky, které mají jednak nalákat zákazníky a za druhé dodatečně zvýšit cenu prodávaného vozu nad rámec ceny avizované v inzerátu nebo na prodejní ploše bazaru, píše web kverulant.org.

K TÉMATU: Silná koruna zlevnila ojetiny. Auta ze zahraničí lze pořídit o desítky tisíc levněji

K pokutovaným skutečnostem patří např. poplatky účtované k cenám vozidel jako tzv. doplňkové, bez nichž však nejde ojeté auto koupit, a reálně tedy zvyšují uváděnou kupní cenu. Auto ESA si například v rámci prodeje automobilu Opel Astra v ceně 256 tisíc korun v listopadu 2021 k ceně vozu účtoval dalších 6950 korun za tyto služby, aniž by o tom byl zákazník dopředu informován. Co přesně je obsahem doplňkových služeb, autobazar vysvětlit nedokázal.

U stejného vozu prodejce při jednání o koupi zákazníka neupozornil, že vůz je havarovaný a tato skutečnost vyplynula až z obsahu kupní smlouvy. V rozporu s inzerovanými údaji o výbavě bylo v protokolu ke smlouvě rovněž uvedeno, že vůz ve skutečnosti nemá dvouzónovou klimatizaci ani vyhřívaná sedadla a že se prodávající zříká odpovědnosti za funkčnost řady důležitých komponentů, jakými jsou např. imobilizér, katalyzátor, airbagy, klimatizace nebo rádio.

Opravdu ho mají?

Běžnou praktikou je podle webu kverulant.org také inzerce vozidel, kterými autobazar ve skutečnosti fyzicky vůbec nedisponuje. Inspektoři ČOI testovali existenci klamavé reklamy prostřednictvím fiktivního zájmu o vozidla Škoda Octavia a Volkswagen Passat s naftovými motory a vysokým stupněm výbavy, tedy o jedny z vůbec nejžádanějších ojetin.

Namátkově vybraná konkrétní auta však společnost Auto ESA vůbec nevlastnila. Podle rozhodnutí ČOI se jedná o nekalou obchodní praktiku, která je v rozporu s požadavky odborné péče. Je způsobilá podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele, jemuž je určena ve vztahu k výrobku. Vždy šlo o auto v nejžádanější výbavě s nejžádanějším motorem s nízkým nájezdem kilometrů za výhodnou cenu.

Neprověřené prověřování

Web autojournal.cz letos v květnu upozornil také na nejasnosti ohledně inzerovaného sdělení na webových stránkách Auto ESA, že prodávané vozy jsou „kompletně nezávisle zkontrolovány a prověřeny v databázi Cebia“. To však podle ředitele společnosti Cebia není úplně pravda.

„Nenakupují od nás informace o poškození vozidel ze zahraničí. Může se stát, že si u nich klient koupí auto s jejich sedmihvězdičkovým certifikátem, který ale není od Cebie. Pak si kupující zadá dotaz u nás a zjistí, že auto bylo před deseti měsíci v Belgii havarované a pojišťovna vyhodnotila poškození vozidla jako totální havárii,“ sdělil tehdy Právu ředitel Cebie Martin Pajer.

Web kverulant.org uvedl, že pokuta udělená autobazaru je směšně nízká ve srovnání s jeho zisky. „Auto ESA vykázala za rok 2021 tržby v celkové výši téměř 4,5 miliardy korun. Zisk před zdaněním činil skoro 58 milionů korun a zaplacená daň činila pouze 1,8 milionu korun. Představme si, že by společnost Auto ESA dostala od ČOI pokutu 400 tisíc korun každý měsíc. I tak by jí pořád zbylo 53 milionů zisku. Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že podvádět se vyplatí,“ píše web kverulant. Podle zákona i sdělení ČOI je za podobný delikt možné udělení pokuty až pět milionů korun.

Pokračovat na celý článek