Pondělí 03. listopaduSvátek má Venku je 10 °C, Skoro Zataženo

Všechny miliardové nákupy jdou přes ni. Kdo je nejvlivnější žena české farmacie?

Forbes Před 17 hodinami

Forbes vůbec poprvé přináší byznysový příběh Hany Bambulové, komerční ředitelky společnosti Dr. Max a bez přehánění nejvlivnější ženy tuzemské farmacie. Její kariéra přitom před lety odstartovala za volantem s mapou v ruce. 

Jako malá chtěla být zubařkou nebo zpěvačkou. „Je vidět, že zdraví a veřejný prostor byl v mých zájmech už v dětství,“ směje se dnes světlovlasá topmanažerka, když se spolu zdravíme v její rohové prosklené kanceláři s výhledem na atrium pražského Florentina.

Kolem nás je hodně pokojových květin a z rohu se line aromatická vůně zapálené svíčky. Jenže můj pohled utkví na předmětu na druhé straně, na typických holandských dřevácích. Jejich sytě žlutou barvu prostě nemůžete přehlédnout. 

Skoro se tak nabízí přirovnání, že kariéra Hany Bambulové je výrazná stejně jako tradiční „klomps“, které klapou po celém Holandsku. V Dr. Maxovi pracuje posledních šestnáct let a komerční ředitelkou pro český trh se stala v roce 2019. Jenže říct, že tohle je jediná formující zkušenost, která její manažerskou cestu ovlivnila, by bylo málo. 

Hana Bambulová pochází z malé vesničky nedaleko Jihlavy a v jednadvaceti letech přivedla na svět syna, což znamenalo mimo jiné to, že vysokou školu studovala už s ním. V té době pracovala na recepci hotelu v Jihlavě.

„Chodila jsem tam proto, že služba trvala 24 hodin a pak jsem měla tři dny volna a mohla jsem se věnovat synovi,“ vzpomíná na tehdejší náročné období, kdy ji podporovala celá rodina. Byl to čas, který dělila po minutách. „Pomáhalo mi, že jsem byla tak mladá, protože v tom věku tolik věci neřešíte. Ale rozhodně to byla skvělá průprava pro další profesní kariéru.“

Pár let poté, ještě na začátku devadesátých let, Bambulová vyhrála výběrové řízení na místo obchodní zástupkyně pro drogistický kolos Procter and Gamble, který na československý trh přišel jako jedna z prvních velkých amerických značek. Prakticky to znamenalo každodenní jízdy autem po drogeriích v různých koutech Vysočiny, to všechno s mapou v ruce.

info Foto Lenka Seničová

„Představte si, že máte kufr, v něm vzorky zboží, a nemáte žádný mobilní telefon, celý den jste v autě a hledáte po kraji drogerie, které máte na seznamu. Zhruba po týdnu jsem seděla doma v obýváku a plakala jsem, protože jsem pořád někde bloudila a byla jsem přesvědčená, že tuhle práci nezvládnu. A moje maminka mi tehdy řekla: Tak strašně jsi to chtěla, tak se seber a v pondělí vyjedeš zase. A tak jsem jela,“ vzpomíná Hana Bambulová a směje se, že byla první, kdo tehdy u šéfů orodoval za mobilní telefony, aby nemusela telefonovat z telefonních budek. 

Dnes na to ale vzpomíná jako na skvělé základy, z nichž stoupala dál. „Dostala jsem hodně dobrou školu lidských charakterů. Naučila jsem se dívat se na lidi i na byznys bez růžových brýlí.“

Lákalo ji téma zdraví, a tak přešla do společnosti Johnson & Johnson do divize sortimentu pro lékárny, a následně se jí povedlo rozjet stejný byznys i na Slovensku. „Tehdy jsem věděla, že se chci posouvat dál směrem k farmacii a k léčivům na předpis. Uměla jsem dobře obchodovat, zacházet s retailovým zbožím i volně prodejnými léky, ale léky na předpis, to je crème de la crème našeho oboru.“

Proto přestoupila do středního managementu Zentivy pod vedením tehdejšího generálního ředitele a majitele Jiřího Michala, kde dostala příležitost poprvé se tomuto odvětví věnovat naplno.  

Po čase však přišla další nabídka, která se z dnešního pohledu jeví jako naprosto zásadní. Psal se rok 2004 a malý startup Dr. Max jako testovací investice Penty se zhruba padesátkou lékáren hledal obchodní manažerku. Společnost sídlila v pražských Radlicích, ve starém činžáku s pavlačí, a Hana Bambulová dodnes vzpomíná na to, jak se do kanceláří jezdilo jen nákladním výtahem a na schůzky starou dodávkou. 

Ale už tehdy to splňovalo dvě podmínky, které ji dodnes činí v práci šťastnou – dávalo jí to svobodu a vášeň pro to, co děláte.

„Myslím, že se člověku nestane víckrát, aby zažil tak historický okamžik. To jsem ale tehdy samozřejmě netušila. Původní nabídka totiž zněla tak, že jde o krátkodobou investici Penty, která potřebuje pomoci s obchodní částí a je možné, že firmu po dvou letech prodá,“ říká o firmě se současnými 560 lékárnami, pokrytím dalších pěti trhů a ambicemi na globální expanzi na další kontinenty.

A dál už má příběh známé kontury. Z Dr. Maxe je slovy majitele Marka Dospivy nejúspěšnější investiční operace skupiny Penta Investments a z Hany Bambulové nejvlivnější žena tuzemské farmacie.

„Firma roste a vy rostete s ní. V nějakou chvíli už nejste jako nejbližší rodina, nesdílíte s kolegou stůl, ale máte pod sebou tým, musíte se naučit práci delegovat a kontrolovat výsledek. Ale zároveň lidem nepřestat naslouchat,“ říká Bambulová o tom, jak se během let proměňovala její role až do současné pozice jediné ženy v boardu společnosti s obratem třicet miliard korun. 

A stejně tak se musela naučit se od práce odpojit. Umět relaxovat. To, co ji nabíjí, je cestování a sport, říká žena, která miluje Řím a můžete ji potkat, jak běhá kolem Vltavy, v zimě s čelovkou a nesmeky.

„Mám touhu pořád něco tvořit,“ vysvětluje, proč se pustili do tak neprobádané cesty jménem Bjut. Před dvěma lety ji napadlo, že je třeba jít dál a vybudovat vedle lékárenství zcela nový projekt, který by propojil zdraví, krásu a longevity. „Z průzkumů mezi našimi zákaznicemi jsme se opakovaně dozvídali, že chtějí něco víc. Něco, co bude víc než lékárna. Náš CEO Jan Žák mě v přípravách hodně podporoval, stejně jako generální ředitel celé skupiny Leonardo Ferrandino.“  

info Foto Michal Petrov, Dr. Max
Otevření Bjutu

Nejen board, ale i výrobce luxusní kosmetiky – a to se ukázalo jako mnohem těžší – dokázala Hana Bambulová přesvědčit, že koncept se zcela novým názvem a zeleným logem na trhu uspěje a přinese benefity i jim. „Paradoxně v luxusním světě byla lékárna jako téma nejprve trochu na obtíž. Proto jsem výrobcům kosmetiky vysvětlovala, že do toho vnášíme důvěru našich klientek i odbornost.“

Po roce příprav Bjut otevřel loni v prosinci v největším nákupním centru v zemi, na pražském Chodově. Podle aktuálních čísel se za necelý rok podílí na tržbách už patnácti procenty a pěsticí rituály a služby jsou zamluvené měsíc a půl dopředu. Zároveň jde o projekt, který slouží jako pilotní pro další evropské země, v nichž Dr. Max působí. 

„Všichni komerční ředitelé by ho chtěli, to už vím, ale ještě není ten správný čas,“ usmívá se. Její tým se teď pouští do o něco menšího projektu, kterým je postupná přeměna dermocenter tak, aby víc propojovala aktuální témata longevity i péče. První otevře se začátkem listopadu v centru Prahy jen kousek od centrály Dr. Maxe. Pro společnost půjde o investici v řádech milionů korun a je možné si je představit jako místa, v nichž se propíše část služeb Bjutu.

Nedá mi to a musím se zeptat na dřeváky, o nichž byla řeč v úvodu. Pro Hanu Bambulovou představují něco jako talisman. Dostala je na jedné z pracovních cest ještě v dobách radlického činžáku. Od té doby stojí v každé její kanceláři.

The post Všechny miliardové nákupy jdou přes ni. Kdo je nejvlivnější žena české farmacie? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek