02. listopaduSvátek má Venku je 11 °C, Zataženo Déšť

Vyměnil práci v IT za sen o letadlech. Česká hra World of Airports obletěla svět

Forbes Před 8 hodinami

Přes třicet milionů stažení po celém světě, více než sedm set tisíc aktivních hráčů měsíčně napříč kontinenty, licence od Boeingu a Airbusu. Česká hra World of Airports se během šesti let stala fenoménem. Její zrod byl přitom výsledkem vyhoření. Jakub Kadlec se tehdy po deseti letech rozhodl opustit úspěšné podnikání v outsourcingu služeb v IT a pustit se do vývoje her.

„Letectví mě vždy zajímalo. S bráchou Karlem jsme si postavili před patnácti lety tenhle simulátor, který nám pomáhal rozchodit a naprogramovat šéfpilot ze Smartwings,“ říká Jakub Kadlec, když se usazuje do naaranžovaného kokpitu letadla, z něhož je výhled na simulovanou ranvej. „Simulátor jsme stavěli rok a učili se na tom technické vlastnosti letadla,“ dodává. Možnost se v něm „proletět“ nabízeli ještě nedávno i veřejnosti, dnes už ho mají jen pro vlastní zábavu. 

A jen pro zábavu vymysleli i svou první hru. Věděli, že musí být letecká. Tématem bylo staré pražské letiště, kdy z historických nákresů zrekonstruovali původní terminál ve třicátých a čtyřicátých letech dvacátého století.

„Přišlo to v době, kdy jsem byl ve svém podnikání na vrcholu, ale zároveň zničený, vysátý. O tom, jak programovat leteckou hru, jsme nic nevěděli, učili jsme se za pochodu, a za rok a půl jsme vyprodukovali AirportPRG, punkově ji vydali a marketingově se do toho zapojilo i pražské letiště. Za půl roku si ji stáhlo dva miliony lidí,“ přibližuje zakladatel a majitel studia Flyboys Games. 

Úspěch je povzbudil, v hlavě se zrodil nápad, jak hru posunout ještě dál. Zatímco AirportPRG sleduje vývoj mezinárodního letiště Praha Ruzyně od travnatých ranvejí až po komplexní systém betonových ranvejí, ve World of Airports je možné se vžít do role řídícího letového provozu a rozvíjet jedno z mnoha mezinárodních letišť, reálně vykreslených ve 3D. 

„Její vydání pro nás ale bylo trochu trapasem. Pamatuji si, že jsme udělali nádherný event na letišti, sezvali novináře. A ještě po cestě do Prahy nám přišla zpráva, že Apple hru stáhl a nepustí ji do provozu, protože tam máme nějakou chybu. Trvalo nám další tři dny, než jsme to opravili a dostali na App Store,“ vzpomíná Jakub Kadlec.

Téměř okamžitě si ale začala hra získávat své příznivce a postavila se okolo ní velká komunita hráčů. Dnes má oficiální facebooková stránka přes 380 tisíc sledujících a na instagramovém účtu jich je přes 160 tisíc.

„Na jedné straně si myslím, že jsme trefili správný okamžik, a pak určitě pomohlo i to, že jsem do hry promítl svou vášeň pro letectví a nešel jsem do toho s tím na tom vydělat. Vyvíjet hru pro mobilní zařízení je přitom velmi náročné, je zapotřebí dodržovat vysoké technologické standardy, tak aby hra prošla schválením před publikací na App Store a Google Play,“ přibližuje Jakub Kadlec. 

Jeho samotného vždy jako pasažéra fascinovalo, co vše se musí odehrát, aby letadlo přistálo a zase z letiště odletělo. A přesně to chtěl přiblížit i hráčům a to je také principem hry. Letiště je pro něj vrchol logistiky. „Vidíte – tady letadlo přiletí a vy tam musíte poslat úklid, natankovat, dostat k němu kufry, ty naložit. Nově máme ve hře odbavení cestujících s omezenou schopností pohybu a orientace,“ ukazuje. 

info Foto Jan Berounský
Takhle se staví letiště

Jejich cílem od začátku bylo být co nejvíce realističtí. Letectví nepřibarvují, hráči ale neuvidí ani žádné katastrofy. Důležité je pro ně partnerství s pražským letištěm, a když chtějí lidem ukázat, jak vše funguje, tak to poslední, co chce pasažér vidět, je, že letadlo spadne, začne hořet, lidé budou umírat.

„Mně nic takového ani nepřijde zábavné a nevidím důvod, aby to bylo součástí hry. Teď tam třeba máme malou poruchu, takže tam přijede technik, který to opraví. Ale žádnou katastrofu hráči neuvidí,“ zdůrazňuje Kadlec. 

Navíc se jim loni podařilo navázat partnerství s Boeingem a Airbusem a ve smlouvě tak mají i dané, že žádné letadlo padat nebude ani mu neshoří motory. „To opravdu není pointa hry. Tou je nakoupit letadla a ve finále si třeba založit vlastní aerolinku a pak poslat své stroje jinému hráči na jiné letiště. V téhle hře se nestřílí, ale soutěží se v tom, kdo má hezčí letadlo a větší flotilu,“ doplňuje. 

Jakub Kadlec ví, jak důležitá je zpětná vazba, protože dnešní svět podle něj funguje na hodnocení a na lajcích. Má štěstí, na App Store si drží průměrné hodnocení 4,8 z pěti a na Google Play 4,6. Navíc jejich hra byla v App Store opakovaně oceněna jako Game of the Day. Hráči vyzdvihují hlavně detailní zpracování letišť a letadel a i plynulost hry. Pozitivní pro ně je i fakt, že hra neobsahuje nucenou reklamu. 

„Taky máme občas negativní feedback, většinou se týká toho, že hru nemohou na svém zařízení spustit, že se jim zasekává. Anebo občas někteří hráči poukážou na to, že v letadle jsme špatně namalovali okénko. To se pak omluvíme a chybu napravíme. Zákaznická podpora je pro nás klíčová, s hráči komunikujeme.“

Hra je dostupná zdarma, navržená tak, aby v ní mohli hráči „létat“ mezi sebou, studio proto používá servery, které to umožňují, technologii od Googlu. Za to ale musí platit. A tím, jak přibývali uživatelé, zvyšovaly se i náklady. „Tak jsme přemýšleli, jak to zmonetizovat, co do té hry dát, aby si na sebe vydělala. Prvotní filozofie je, že můžete všechno dostat hraním, ale to stojí čas. Proto jsme vymysleli jako měnu zlatá letadélka, což umožňuje hru zrychlit. To nám pomohlo. S počtem hráčů začaly růst příjmy a my jsme se tak mohli soustředit na další vývoj,“ přiznává. 

Díky zlatým letadélkům letos firma cílí na obrat 120 milionů korun. Na desetičlenný tým je to poměrně slušná částka, i s ohledem na fakt, že začínali od nuly a s mizivými zkušenostmi a znalostmi. „Teď už každý z nás pozná různé typy letadel jen podle okének. V týmu máme kolegu, který přišel ze Smartwings a ten hodně pomáhal právě s tím, aby grafika byla co nejvíce reálná.“ 

Typů letadel už mají ve hře přes devadesát a hráči si je mohou vybrat a nabarvit podle vlastní fantazie. Oblíbená jsou hlavně ta rozměrná – třeba Airbus A380 či Boeing 787, ta také vydělávají nejvíce peněz, protože unesou nejvíce pasažérů. A díky licenci vystupují skutečné modely těchto značek s oficiálním souhlasem výrobců. 

Hra je dostupná ve třiceti jazycích, což je důležité pro to, aby se mohla rozšiřovat po celém světě. Třeba japonský trh je velmi háklivý na lokalizaci. Vývojáři navíc postupně implementovali řadu prvků pro zvýšení autenticity. Hra třeba využívá reálná meteorologická data METAR, takže počasí na letištích odpovídá skutečnosti. Díky funkci Fly View pak zase mohou sledovat libovolné letadlo v reálném čase přímo během letu a podle skutečných předloh je nastavený i systém osvětlení drah a letadel. 

Letadla tak mají funkční navigační, stroboskopická, přistávací a pojížděcí světla, což vynikne hlavně během nočních scén. Co zatím nefunguje, je interiér. Do něho se hráči podívat nemohou, i když by o to zájem měli. Jenže vývojáři jsou limitovaní pamětí a výkonem mobilních zařízení. Už teď jsou na hraně. Proto se spíše soustřeďují na to, že vydávají jednou za dva až tři měsíce update hry, který obsahuje většinou nová letiště, letadla a novou mechaniku. 

K dispozici mají hráči kolem patnácti letišť. Kromě původní trojice, včetně toho pražského, mohou řídit provoz třeba na washingtonském letišti, v Japonsku na Nagoje, v New Orleans, v San Diego, v Lipsku, v Sydney a oblíbené je i letiště Saint Martin v Karibiku, kde letadla přistávají přes pláž. „Tam máme takovou legrácku, že když letadlo vzlétá, tam sfoukne lidi z pláže,“ usmívá se Jakub Kadlec. 

Rozšiřování letišť znamená další hráče i příjmy. Zakladatel studia by do hry ještě rád dostal samotný kokpit, aby měli hráči možnost sledovat, co se v letadle děje, očima pilotů – jak si mezi sebou povídají, co dělají před přistáním. A plánů je víc, před vydáním je třeba jakýsi letecký tetris.

„Bude to taková záchodová hra – neměla by zabrat příliš mnoho času. Což ale měla být původně i World of Airport, akorát, že průměrná doba, kterou na ní hráči stráví, je dvě a tři čtvrtě hodiny,“ podotýká. Ve vývoji pak jsou další dvě hry – ta jedna je zatím jen v Jakubově hlavě, ta druhá už se začíná stavět. 

„Přiznávám, že jsem trochu mistrem chaosu. Vždycky něco vymyslím, a pak to musím probrat s lead developerem a společníkem Jindrou. Následně to ještě musím vysvětlit ostatním v týmu. Tvořím pocitově. A měřítkem našeho úspěchu je i to, když náš tým baví chodit do práce,“ uzavírá. 

The post Vyměnil práci v IT za sen o letadlech. Česká hra World of Airports obletěla svět appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek