Stát plánuje stavbu vysokorychlostních železnic v posledních zhruba pěti letech. Rychlost vlaků má být až 320 kilometrů za hodinu, z Brna do Prahy se má jezdit hodinu. Do Brna by měla trať od Vysočiny vést zhruba podél dálnice D1 a u Vídeňské ulice plánuje Správa železnic přestupní terminál, jehož podoba a velikost je však otázkou budoucího projektování. Podle Kupky se začne stavět v roce 2026, v tuto chvíli probíhají intenzivní jednání se samosprávami v místech, kudy tratě povedou.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Fiala se setkal s Netanjahuem. Izrael je náš klíčový spojenec, řekl český premiér
„Snažíme se vysvětlovat všechny důvody, proč Česká republika potřebuje vysokorychlostní tratě. Je to tak náročná investice – lidé opravdu musí vědět, že to není vrtoch nějaké vlády či politické reprezentace. Máme shodu napříč politickým spektrem. Vysokorychlostní železnice musí propojit jednotlivá místa a připravujeme budoucí jízdní řády tak, aby všechny regionální tratě dobře provázely s chystanou vysokorychlostní a zkrátily se tak dojezdové časy nejen mezi Prahou a Brnem, ale také Plzní a Ostravou,“ nastínil plány Kupka.
Poznamenal, že elektrifikovaná železniční doprava je zároveň nejšetrnější vůči životnímu prostředí. I to je důvod, proč vláda tlačí na jejím rozšíření a výstavbě. „Současné koridorové tratě praskají ve švech a už se tam nevejdou další spoje, po kterých volají regiony. Po železniční dopravě je poptávka. Pokud se s tím chceme vypořádat, v tomto směru vysokorychlostní tratě přinášejí větší kapacitu železniční sítě a také pomůže rovnoměrnému vývoji ve všech krajích České republiky, aby tam nevznikaly takové rozdíly mezi centry a hraničními oblastmi,“ pokračoval šéf resortu v pořadu Co na to ministr.
Celý projekt by podle odhadů měl stát okolo jednoho bilionu korun. Kde na to stát sežene peníze v době, kdy se všude musí utahovat opasky? Podle Kupky se zde může jít stejnou cestou jako v případě dostavby dálnic – skrze tzv. Public Private Partnership (PPP) projekty. V praxi to znamená, že stavbu zaplatí soukromý investor, který se pak následující roky stará o danou komunikaci, stát mu za to platí.
Jedná se především o snoubení soukromého a veřejného sektoru na úseku směrem do Českých Budějovic mezi Nemanicemi a Ševětínem. Počítá se také s moderním železničním spojením mezi centrem Prahy a letištěm Václava Havla a Kladnem, na který Češi čekají dlouhé roky. Nyní vláda prověřuje, jako jsou možnosti PPP projektů hlavně na Moravě, a to ve spojení od Přerova do Ostravy či Brnem a Břeclaví.
„Soukromí investoři to zafinancují. Jenom zdůrazním, že je to důležitá forma, kterou využívají ještě v mnohem větší míře ve Francii nebo Velké Británii,“ podotkl ministr dopravy ve vysílání CNN Prima NEWS.