Pondělí 12. květnaSvátek má Venku je 12 °C, Skoro Jasno

Z Eura 7 je Euro 6. Tvrdá emisní norma na auta nebude, koalice vedená Českem uspěla

Aktuálně.cz Před 1 rokem

 Shutterstock

Maximální emise z aut by měly zůstat na úrovni stávajících pravidel - tedy Eura 6. Debata o podobě nové normy probíhá od jara. Tento týden předložili unii předsedající Španělé zatím poslední verzi.

V klíčových parametrech návrh Eura 7 kritickým zemím už vyhovuje - neobsahuje totiž zmíněné zpřísnění emisí z výfuků. Shoda je také na tom, že by se nově měřily emise z brzd a pneumatik, které poškozují životní prostředí a tím i lidské zdraví.

"Jsme po dnešním jednání optimističtí. Myslíme si, že je možné nyní dosáhnout shody mezi členskými státy," sdělil ve středu po debatě velvyslanců členských zemí v Bruselu zástupce španělského předsednictví.

Stále se naopak řeší lhůty, od kdy by nová pravidla měla začít platit. Evropská komise původně navrhla červenec 2025 pro osobní auta a červenec 2027 pro nákladní. Koalice osmi nejkritičtějších států pod vedením Česka se proti tomu postavila a dosáhla zmírnění návrhu, konkrétně například o dva roky u osobních aut.

Česko, Slovensko nebo Polsko si ale přejí dát automobilkám na "nájezd" na Euro 7 ještě více času. Španělé by měli ostatním zemím EU předložit poslední návrh v pátek. 

Koalice proti Euru 7 se zformovala v květnu. Hlavní argument Česka, Slovenska, Bulharska, Francie, Itálie, Maďarska, Polska a Rumunska byl, že navržené emisní limity jsou nerealistické s ohledem na dřívější dohodu EU o odchodu od spalovacích motorů po roce 2035. Zástupce koncernu Volkswagen Martin Jahn označil v rozhovoru pro HN Euro 7 za "kudlu do zad" automobilovému průmyslu v Evropě. 

Síla blokační menšiny

Osmička kritických zemí měla od počátku sílu shodit návrh ze stolu, protože tvořila takzvanou blokační menšinu při většinovém hlasování. Úpravy proto vyšly vstříc kritikům a návrh už převážné většině zemí vyhovuje. 

Přesto není výsledek pondělního hlasování ministrů jasný. Neznámý zůstává postoj hlavní automobilové velmoci v Evropě, Německa. Berlín se zatím držel neutrální pozice, protože se na Euru 7 neshodují strany německé vládní koalice rozkročené mezi normě nakloněnými socialisty či Zelenými a kritickými liberály. 

Další nejistotu pak představují Poláci a Maďaři. Patří sice do českého tábora, v případě obou zemí ale "člověk nikdy neví, jak budou nakonec hlasovat kvůli svému boji s Bruselem", jak poznamenal diplomat blízký jednání. 

Hlasovat o Euru 7 budou v pondělí ministři pro konkurenceschopnost. Za Česko přijedou do Bruselu hned dva, šéf dopravy Martin Kupka (ODS) a ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN). Pak se pozornost stočí k Evropskému parlamentu, kde je zpravodajem návrhu Alexandr Vondra (ODS). Europoslanci budou o návrhu hlasovat zřejmě v listopadu.

Pokračovat na celý článek