Pátek 10. říjnaSvátek má Venku je 10 °C, Zataženo

Z Japonska uniklo Uniqlo. Legendární značka expanduje a míří do Česka

Forbes Před 11 hodinami

Asijský minimalismus a globální mašina. Japonská retailová značka Uniqlo vybírá v Praze místo pro vlajkovou prodejnu a navazuje na nákupy ikonických adres v Miláně, Amsterodamu či Londýně. Evropa je pro skupinu Fast Retailing nejrychleji rostoucí region a Praha dalším logickým tahem. Otevření se rýsuje až po roce 2026, ale na pražských šatnících se to projeví podstatně dřív.

Procházku po náměstí Republiky a jeho okolí má v následujících letech doplnit výloha značky Uniqlo. Dobře rozjetá japonská mašina se chystá na další evropský tah. Vstupuje do Prahy. Značka aktivně vybírá prostor v jejím centru a ve hře jsou dvě adresy přímo v ulici Na Příkopě a třetí v připravovaném Paláci Hybernia právě na náměstí Republiky.

„Můj osobní názor je, že značka míří na takzvaný flagship store. Minimálně v tom, co by chtěla asi vyřešit v centru Prahy. Typy nemovitostí, které by mohla v centru Prahy získat, by tomu napovídaly. Když se navíc podíváte na její poslední otvírání flagship storů jinde v Evropě, tak by to do toho konceptu úplně zapadalo,“ říká Tomáš Beránek ze společnosti CZ Retail Advisors, která zprostředkovává pronájmy obchodních ploch v centru Prahy.

Čím tedy Uniqlo pod taktovkou vlastníka Tadaši Janaiho zpestří nabídku pražských kamenných obchodů? Vedle kvalitních materiálů a minimalistického designu Uniqlo prodává „uniformu moderního života“. Značka se vyznačuje jednoduchostí, přehledností a funkčností.

V nabídce jsou perfektně padnoucí džíny, bílá trička, jemné svetry, originální košile, bundy i spodní prádlo. Každý kousek je navržen tak, aby se dal snadno kombinovat a aby vydržel. Značka se netají ambicí „vyrábět oblečení, které zlepšuje život“.

Jedním z důvodů její popularity jsou i inovativní materiály, které Uniqlo vyvíjí samo. Technologie Heattech pomáhá udržet teplo i v tenké vrstvě látky, AIRism naopak chladí a odvádí vlhkost. V kolekcích jsou i ultralehké péřové bundy Ultra Light Down, které se vejdou do malé kapsy, nebo džíny vyráběné s minimální spotřebou vody. Část výrobků je i z recyklovaných materiálů.

Z domácího šampiona evropským vyzyvatelem

Za tím vším stojí dnes šestasedmdesátiletý Tadaši Janai, který vyrostl z otcova obchodu s oděvy do pozice globálního retailového stratéga a který drží v ruce nitky designu, výroby i distribuce. I po čtyřiceti letech stojí v čele skupiny Fast Retailing stále on. Je předsedou představenstva, prezidentem a generálním ředitelem a zároveň CEO Uniqlo, které má dnes po světě přes 2500 obchodů.

info Foto Uniqlo

Jeho osobní čísla rostou spolu s jeho byznysem. V žebříčku Forbesu padesátky nejbohatších Japonců roku 2025 si Janai suverénně drží první pozici a jeho jmění se vyšplhalo na 4,8 bilionu korun.

Zpátky ke strategii firmy. Janai totiž nakupuje nemovitosti na nejlepších evropských adresách. Letos to byl například ikonický dům v nedaleko Milánském dómu, po dřívějších akvizicích v Amsterodamu a Londýně.

Aby společnost mohla škálovat bez bolestí, otevřela letos u Rotterdamu nové automatizované distribuční centrum o 110 tisících metrech čtverečních. To je zásadní infrastruktura pro zásobování kamenných vlajkových prodejen napříč Evropskou unií.

Ani Praha není spontánním rozhodnutím. „Se zástupci značky Uniqlo už jsme se tady potkávali řadu let, ještě před covidem. V té době v podstatě začali monitorovat český trh. A teď bych řekl, že to už začíná být hmatatelné,“ řekl Beránek.

Co od něj čekat? Na rozdíl od Zary nebo H&M Uniqlo nesleduje každou módní vlnu, vsází spíše na nadčasové, praktické a kvalitní oblečení. Jeho kolekce se obměňují pomaleji a značka staví na konceptu LifeWear, tedy jednoduchém, pohodlném a univerzálním šatníku, který funguje za každé situace.

I když masová výroba a dostupné ceny mohou Uniqlo částečně přibližovat k fast fashion, filozofií i přístupem k designu je mu bližší slow fashion.

Anti fast fashion nálepku navíc firma posílila dvěma silnými tahy. Jmenováním britské stylistky Clare Waight Keller kreativní ředitelkou koncem roku 2024 a australské herečky Cate Blanchett novou globální ambasadorkou v srpnu roku 2025. Obě posouvají vnímání značky k „tiššímu“ luxusu bez toho, aby se změnila cenovka.

„Přemýšlela jsem o tom, kam se móda bude ubírat v příštích deseti až patnácti letech,“ řekla Waight Keller, která v minulosti navrhovala svatební šaty pro Meghan Markle a pracovala pro Chloé a Givenchy. Nyní dojíždí mezi jihozápadním Londýnem a sídlem společnosti Uniqlo v Tokiu a pro server Monocle řekla, že největší zájem a růst vidí v Asii.

V minulosti byl se značkou spojován švýcarský tenista Roger Federer, který v létě roku 2018 vyměnil dlouholetou spolupráci se značkou Nike za ještě výhodnější smlouvou s japonskou společností, která už tenkrát usilovala o expanzi na mezinárodním trhu.

„Pan Federer je jedním z největších šampionů v historii, můj respekt k jeho osobě přesahuje jeho sportovní kariéru,“ prohlásil tehdy Tadaši Janai. Partnerství by podle něj mělo být o inovacích na kurtu i mimo něj.

Tokijská strategie v evropských vitrínách

To se od té doby povedlo. Stejně jako expanze do Evropy. Ovšem ne všude pšenka kvete. I firmy Uniqlo se samozřejmě týkají americká cla. Jak popsala agentura Reuters, v červenci tohoto roku společnost uvedla, že vyšší americká cla začnou mít od konce letošního roku významný dopad na její americké operace a přece jen plánuje zvýšit ceny, aby zmírnila dopad.

Možná i proto je Evropa pro Uniqlo to pravé ořechové. Lze tedy v Česku očekávat prodejny už třeba v příštím roce, jak se začalo šuškat? „Příprava takové prodejny trvá nějakou dobu. Některé z těch potenciálních projektů, které by tím obchodem mohly být, mají i další časování, že prostě nebudou k dispozici do té doby,“ domnívá se Beránek. Časování je realistické až po roce 2026 kvůli nedostatku velkých jednotek i kvůli náročným úpravám interiéru.

Evropa je dnes nejrychleji rostoucí motor Uniqlo mimo Asii. V roce 2024 podle serveru Fast retailing, japonské maloobchodní společnosti, která Uniqlo vlastní, vyrostly evropské tržby o pětačtyřicet procent na 38 miliard korun.

Management zároveň mluví o tom, že tržní podíl v regionu je „méně než půl procenta“ zhruba desetibilionového trhu. Evropa je tedy vnímána jako obří „white space“ a důvod přidat plyn. Firma podle Reuters plánuje otevírat v Evropě zhruba dvě desítky nových obchodů ročně.

Plánovaný vstup do Prahy dále potvrzuje, že Evropa se stala pro Uniqlo nejrychleji rostoucí platformou a že značka je ochotná investovat do prvotřídních adres i do nemovitostí kolem nich. Nejspíš tak přitlačí konkurenci v segmentu „rozumné kvality“ jako třeba Zara nebo Massimo Dutti a dá se očekávat, že převlékne šatník statisíců Pražanů.

The post Z Japonska uniklo Uniqlo. Legendární značka expanduje a míří do Česka appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek