Za osobností prezidenta Pavla je podle Valeše množství PR práce, ale málo vlastních představ o vykonávání funkce. „Viděli jsme, že se jedná o marketingovou hlavu státu. Nyní se dostáváme k tomu, že může být loutkovým prezidentem. Rozhodující ale je, kdo bude s těmi drátky skutečně tahat,“ uvedl politolog.
ČTĚTE TAKÉ: Odchod Řehákové z postu mluvčí se dal čekat. Pavel ale dělá chybu, shodli se experti
Zmínil se o roli kancléřky Jany Vohralíkové. „Pavel s ní měl údajně jednat pouze asi 30 minut, a přesto se stala klíčovou osobností na Hradě, která má formovat celkovou práci Kanceláře prezidentka republiky. Z mého pohledu vypadá aktuální dění jako mocenský boj,“ pronesl.
Zda po odchodu mluvčí Markétě Řehákové či šéfovi poradců Tomáši Richterovi dojde k dalším výrazným změnám na nejvyšších postech, je podle Valeše nejisté. Současně však upozornil na to, že se v případě zmíněných jedná o nejvlivnější členy týmu z období předvolební kampaně. „Ze svých pozic byli odstraněni lidé, které si Pavel vzal s sebou z kampaně a kteří pro něj v té době dělali srdcem, byli mu blízko. Jednalo se o spolupracovníky ještě z dob občanského sdružení z roku 2019, které dostalo současnou hlavu státu na Hrad,“ pronesl Valeš v pořadu 360°.
Politolog rovněž připomněl, že zmínění lidé stáli po boku Pavla ještě v době, kdy na své cestě k nejvyššímu státnímu činiteli teprve začínal. „V případě pozic, o nichž je řeč, nejde jen o výkon byrokratických funkcí. V okolí musí prezidenta lidé, kteří s ním dýchají a jsou ochotní pro něj udělat víc než běžní úředníci,“ dodal Valeš s odkazem na slova bývalého mluvčí Ovčáčka.
Ten v pořadu 360° uvedl, že nesmí dojít k situaci, kdy je mluvčí názorově nekompatibilní s hlavou státu. Řekl také, že v aktuálním dění na Hradě neshledává nic zvláštního. „Není nijak neobvyklé, že lidé, kteří provázejí úspěšného prezidentského kandidáta, pokračují pouze omezený čas v nové funkci. Jedná se totiž hlavně o marketingové a PR odborníky, kteří působí v průběhu volební kampaně. Ale Pražský hrad je specifická disciplína,“ myslí si.
„Ve volebním klání využíváte 70 procent marketingu a 30 procent věnujete politice. Prezident republiky však musí tyto poměry prohodit. Nyní z toho důvodu dochází k výměně stráží. Očekávám tedy příklon k politické činnosti a méně k marketingovým činnostem,“ doplnil Ovčáček.