11. květnaSvátek má Venku je 11 °C, Skoro Zataženo

Za smrt 228 lidí nemůže Air France ani Airbus, rozhodl soud. Z posledních slov pilotů mrazí

CNN Prima News Před 2 lety

Přepravce i výrobce letadel odpovědnost odmítali a požadovali zamítnutí žaloby. Možným pochybením se zabývali dva prokurátoři, každý měl na starosti jednu větev případu, píše BFTM. Procesy trvaly celkem devět týdnů.

„Musím konstatovat, že vzhledem k tehdejším vědeckým poznatkům nebylo možné konstatovat žádné trestně právní pochybení,“ uvedl jeden ze soudců podle BFM TV.

Ve Francii to bylo poprvé, kdy justice posuzovala možné neúmyslné zabití společností, píše agentura Reuters. V případě odsouzení hrozila firmám pokuta až 225 tisíc eur (5,3 miliony korun).

ČTĚTE TAKÉ: Katastrofa na nebi. V Itálii se srazila dvě armádní letadla, piloti neměli šanci přežít

Vyšetřování tragické nehody zároveň odhalilo, jaká byla poslední slova trojice pilotů, kteří letoun ovládali. Marc Dubois, David Robert a Pierre-Cedric Bonin byli v naprostém šoku, když nad svým letadlem ztratili kontrolu.

„K**va, spadneme. To není možné. Ale co se děje?“ řval podle investigativců před pádem Robert. Další slova tým, který pozadí tragédie odkrýval, přisuzuje buď jemu či Boninovi: „K**va, jsme mrtví!“

Tým vyšetřovatelů mimo jiné odhalil, že dva piloti během letu usnuli v okamžiku, kdy se měli věnovat řízení. Mělo jít o kapitána letu Duboise a Roberta. Pilotovat tak měl Bonin, který byl podle vyšetřovatelů však ještě mladý a velmi nezkušený na to, aby mohl sám ovládat takový stroj, kterým byl Airbus A330.

Tragédie s více než 200 obětmi

Airbus A330 letu AF447 se zřítil do Atlantiku 1. června 2009. Na jeho palubě zemřelo 228 cestujících a členů posádky tří desítek národností. Mezi zemřelými pasažéry byli například tři Slováci. Nejvíce obětí, celkem 72 pocházelo z Francie.

Šlo o nejhorší havárii v dějinách Air France. Trosky stroje se našly až o téměř dva roky později v hloubce 3 900 metrů. Vyšetřovací zpráva z roku 2012 uvedla, že k nehodě přispěly nedostatky ve vybavení letounu a nevhodné reakce vystresovaných pilotů. Série odborných analýz mimo jiné ukázala, že piloty zmátla námraza na rychlostních sondách a stroj havaroval za méně než pět minut.

Aerolinky Air France byly obviněny, že své piloty nedostatečně proškolily. Výrobce Airbus pak podle prokuratury podcenil následky selhání čidel. Prokuratura nicméně při závěrečné řeči loni v prosinci uvedla, že odpovědnost firem nelze prokázat.

Pokračovat na celý článek