Předpokládaná cena stavby je 27 milionů korun, přesnější vyjde z výběrového řízení. Město aktuálně vyhodnocuje nabídky. Stavební úpravy se budou týkat prostoru od křižovatky s Jezuitskou ulicí až po přechod u zbytků Horní brány. Dnes má náměstí z valné části dopravní funkci, což se má změnit.
ČTĚTE TAKÉ: Zima bude letos tvrdší než jindy, varují experti. Počasí dramaticky ovlivní nezvyklá anomálie
„Chceme zde vytvořit atraktivní a živé veřejné prostranství, které bude sloužit obyvatelům i návštěvníkům města,“ řekl starosta František Koudela (ODS).
Součástí stavby je obnova chodníků i vozovek, výsadba zeleně, nové veřejné osvětlení, lavičky a další městský mobiliář a také vodní trysky a kašna.
„Znovu využijeme také část historické dlažby. Pracovníci ji opatrně sejmou, očistí a znovu použijí v historické trase brány od dodnes stojícího předbraní až po někdejší hlavní branskou věž, jež byla zcela zbořena roku 1853, v sousedství dnešní Komerční banky,“ uvedl místostarosta a historik Jiří Kacetl (Pro Znojmo). Součástí bude i rekonstrukce vodovodu a kanalizace, kterou zajistí Vodárenská akciová společnost.
Se stavbou budou souviset i dopravní omezení. Celá jižní část náměstí bude uzavřená, nebude tudy možné projet. Zůstane však zachovaný průchod pro pěší a parkování před bývalými městskými lázněmi. Změny se dotknou městské autobusové dopravy, po dobu stavby budou zrušené zastávky Náměstí Svobody, Horní brána a Horní Česká a cestující budou využívat přilehlé zastávky. Změny ve vedení linek město zveřejní v příštích dnech.
Dnešním náměstím Svobody procházela v minulosti dálková cesta ze Znojma do Jihlavy. Horní brána byla na konci středověku složitá pevnost, součástí bylo několik příkopů, bašt a padacích mostů. Většina opevňovacích prvků byla zrušena v polovině 19. století a posléze začalo vznikat náměstí.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Houby rostou jako šílené. Podívejte se na mapu, která radí, kam vyrazit