Čtvrtek 21. srpnaSvátek má Venku je 17 °C, Oblačno

Zdraží také nealko, voda se má danit stejně jako pivo. Kudla do zad, zlobí se firmy

CNN Prima News Před 2 lety

Ovocné šťávy, slazené nápoje, a dokonce i obyčejná balená voda – to vše podlehne 21procentní dani jako pivo. „S výjimkou kohoutkové vody, protože vodné a stočné je ve 12% sazbě, tak ostatní nápoje skutečně budou v 21%,“ sdělil mluvčí ministerstva financí Tomáš Weiss.

ČTĚTE TAKÉ: Žádná apokalypsa Česku nehrozí. Vláda se chytla do pasti a vystrašila veřejnost, říká Kovanda

Zatímco ministerstvo financí si za rozhodnutím stojí, někteří ekonomové jen nevěřícně kroutí hlavou. „Jsem překvapená z toho, že se tak trochu zapomnělo na vodu, která je v základní a nebyla přeřazena do snížené sazby,“ pronesla Danuše Nerudová.

Nealkoholické nápoje v základní sazbě DPH překvapily i část koaličních poslanců. „Položek taková spousta, že člověk neměl šanci od včerejší dvanácté hodiny všechno načíst,“ přiznal poslanec Jan Bureš ODS. „Naším cílem bylo systém zjednodušit. Kdyby se nápoje dělily na několik kategorií, tak bychom cíl nesplnili,“ reagoval šéf poslaneckého klubu TOP 09 Jan Jakob.

Neuvěřitelné, tepe Schillerová

Podle stínové ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) se ďábel skrývá v detailu všech změn a pomalu ukazuje svou pravou tvář. „Balená kojenecká voda, nealkoholické nápoje – tam se zvýší cena. Neuvěřitelné. Když svazy a komory zjistí, že se jich to týká, začnou tlaky,“ dodala Schillerová. „Jsou všechno věci, které úplně nedávají smysl,“ zhodnotil opoziční poslanec SPD Jan Hrnčíř.

„Kojenecká voda určitě patří do 12% zdanění, určitě i balená voda,“ podotkla ekonomka Jana Matesová. Rozhodnutí kritizují už i prezidenti Potravinářské komory a Svazu obchodu. „Je to nešťastné řešení. Kojenecká voda nemá alternativu. Zdraží se oproti ostatním potravinám až o devět procent,“ varovala prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová. „Změna DPH rozhodně povede ke zdražení nealkoholických nápojů a bude to výrazná změna,“ dodal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Z rozhodnutí jsou rozčarované i firmy. „Zejména minerální vody by pro své blahodárné účinky na zdraví měly být dostupné široké veřejnosti. (...) Z těchto vod by se nemělo stávat luxusní zboží. Proto vůbec nechápeme jejich zařazení do 21% sazby,“ uvedla distributorská firma Mattoni.

„Návrhem jsme šokováni. Je to kudla do zad, kterou těžce zkoušený nápojový průmysl opravdu nečekal. Zejména tíživý bude dopad na restaurace,“ sdělil generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš. Nápojové společnosti proto nevylučují navýšení prodejních cen.

Pokračovat na celý článek